Kundens erfaring avgjør valg av salgsstrategi og salgspresentasjon
Under behovsanalysen bør man ganske tidlig sørge for å avdekke kundens erfaring med nåværende leverandør og produkter.
Møtested og plasseringen av møtedeltakerne
Store rom, med stor avstand mellom møtedeltakerne, virker kalde, formelle, upersonlig og stimulerer ikke til lateral tenkning. Små rom skaper derimot et uformelt og intimt miljø, og stimulerer samtidig i større grad til lateral tenkning.
Varemerke
Et navn, symbol, tegn, mønster eller en kombinasjon av disse, skapt med den hensikt å identifisere en vare eller tjeneste, og skille dem fra konkurrentenes tjenester.
Bonus og bonuslønn
Resultatbonus er knyttet til andre kriterier enn omsetning, produksjonmengde og effektivitet som benyttes for beregning av akkordlønn og provisjonslønn.
Konfliktløsningsamtale
En gjennomgang av hvordan du bør legge opp konfliktløsningsamtalen for å løse en organisatorisk konflikt.
“Best practice” ved konfliktløsning
Vi går her igjennom hvordan du skal gå frem for å håndtere en konflikt på en best mulig måte. Vi kommer her med en universell løsning.
Leverandørvalg – Prestasjonsfaktorer og Kapabilitetsfaktorer
Når man skal velge kriterier for valg av leverandører er det viktig at vi klarer å finne en god balanse mellom virksomhetens krav på kort og lang sikt.
Hvordan velge riktig leverandør?
Start denne prosessen med å kvalifisere de potensielle leverandørene. For å regnes som kvalifiserte må leverandøren kunne oppfylle visse terskelverdier tilknyttet kvalitet, pris og leveringstid.
Leverandørvalg – Antall leverandører
Bedrifter har tradisjonelt unngått å kun ha én leverandør for et spesielt produkt, så fremt at det finnes også andre leverandører finnes
Merkevarestrategi
Merkevarestrategien er utledet av bedriftens markedskommunikasjonsplan og er en angivelse av hvilken merkevareidentitet som skal skapes og hvordan den skal skapes.
En sjokktilstand skaper først en massiv endringsmotstand
Mye av motstanden i disse to første fasene skyldes at organisasjonen går igjennom en "sjokktilstand" når dem endringen vil berøre blir klar over at en endring er på vei.
Rekruttering og opplæring i endringsprosesser
De fleste endringer krever en eller annen form for opplæring for å gjøre medarbeiderne istand til å mestre sine nye arbeidsoppgaver, men dette er en regel med noen få unntak.
Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
Med Off-Site SEO menes alt vi gjør utenfor selve nettstedet for å øke nettsidenes relevans og lenke popularitet (link popularity)
Høy/lav-involvering i kjøpsbeslutningen
Om kunden vil benytte seg av lavinvolvering- eller høyinvolverings-læring er avhengig av kundens interesse for verditilbudet
Arbeidsgiveravgift
Alle som har ansatte i sin tjeneste, plikter å betale arbeidsgiveravgift av utbetalt lønn, feriepenger og evt. annen avgiftspliktig godtgjørelse.
Bedriftshelsetjeneste (BHT)
En godkjent tjeneste som skal bistå virksomheten med å forebygge og følge opp helseplager, -yrkesskader og –sykdommer blant sine ansatte
Synergieffekter
Med synergieffekter menes at virksomheten oppnår effekter etter sammenslåingen som blir større sammen enn hver for seg.
Kjemikalier på arbeidsplassen
Virksomheten har ansvaret for å sørge for at de ansatte ikke jobber i et arbeidsmiljø med kjemikalier som kan true deres helse eller sikkerhet, og komme opp med tiltak som fjerner eller redusere risikoen til et forsvarlig nivå.
Verdsettelse av synergieffekter
Med synergieffekter menes den merverdi som er genereres ved å slå sammen verdikjeden til to firmaer, og som det ikke ville være mulig å oppnå hvis bedriftene opererer uavhengig av hverandre.
Best Practices i endringsledelse
Skal man lykkes med de store endringsprosessene, må man også ha en forståelse av den menneskelige siden av endringsledelse. Herunder selskapets kultur, verdier, mennesker og adferd
Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
Jo flere som lager en link til din nettside, jo bedre rangering får du. Google legger vekt på link popularity når de skal rangere sidene
Psykososialt arbeidsmiljø
En gjennomgang av hvordan du skal gå frem for å skape et best mulig psykososialt arbeidsmiljø, preget av trivsel, effektivitet og en vinnerkultur.
Forretningsideens kapitaliseringsfase
Kapitaliseringsfasen tar for seg hvordan du skal skal klare å skaffe pengene som trengs for å realisere forretningsideen og forretningsplanen
Salgsorganisasjon
Salgsorganisasjonens oppgave er å selge selskapets produkter og tjenester (verditilbud), slik at selskapet kan få salgsinntekter som skal dekke selskapets kostnader.
Førsteinntrykket avgjør resultatet
Førsteinntrykket du gir når du møter noen avgjør møtets resultat. Ingenting påvirker folks beslutninger mer enn førsteinntrykket de får.
Slik blir en tjenestebedrift en miljøvennlig bedrift
Regnskapskontoret Johansen & Olsen er et lokalt regnskapskontor med 15 ansatte, hvorav 10 av dem er regnskapsførere. De siste par årene har de imidlertid følt en voldsom konkurranse
SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
Bruk av lenker er viktig i all SEO, da lenke strukturen avgjør sidens interne lenke popularitet, som igjen påvirker sidens rangering i SERP
On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
En oppsummering av hva du må gjøre på nettsiden din for å oppnå en Topp 10 plassering i SERP.
Møte grunner og møte motivasjon
Siden vi bruker store deler av arbeidsdagen i møter kan de aller fleste bedrifter effektiviseres ved å redusere antall møter og møte tiden.
XML Site Map (nettsted kart)
Et nettkart (site-map) er en enkel måte for webmastere å fortelle søkemotorene hvilke sider nettstedet ditt består av.
Merkekonsept
Hva er et merkekonsept og hvilke grunnformer finnes. Jeg går her igjennom 3 distinkt forskjellige perspektiv /skoler innen merkekonsept
Møteinnkallelse og agenda for møte
Møteinnkallelsen og agendaen for møte angir:hvilke saker som skal diskuteres på møte og i hvilken rekkefølge. Agendaen er møtets lov.
Finans og finansiering
Det finnes mange måter å finansiere nye ideer, men alle metodene har sine fordeler og ulemper og ikke alle mulighetene er tilgjengelig for alle.
Bruker- og nytteposisjonering
Det finnes i utgangspunktet syv måter å posisjonere seg på, Disse er...
Valg og beskyttelse av firmanavn
I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvilket firmanavn du bør velge og hvordan du kan beskytte firmanavnet.
Generasjonsskifte strategier
De finnes mange ulike strategier vi kan velge å benytte oss av for å få til et generasjonsskifte. De tre vanligste strategiene idag er disse tre
Arbeid ved dataskjerm
Virksomheten er ansvarlig for god tilrettelegging av dataarbeidsplassen, herunder valg av utstyr, pauser, synsundersøkelser og synshjelpemidler.
Gantt-diagram
Diagrammet viser alle planlagte oppgaver i et prosjekt, når oppgavene etter planen skal utføres, og hvor lang tid man regner med at hver oppgave vil ta
Menneske som ressurs i prosjektet
Å kunne benytte personer med riktig kompetanse, på de riktige aktivitetene, på det riktige tidspunktet er en nøkkelfaktor for å få et best mulig resultat.
Kultur og endringsledelse
Hvilken betydning organisasjonskulturen har for endringsprosessen. Den bygger derfor videre på det vi gjennomgikk om organisasjonskulturen
Budsjetteringsprosess og budsjettdrivere
Når man skal velge budsjetteringsmodell kan det virke logisk å skulle bruke en så detaljert modell som mulig for å kunne inkludere alle mulige forhold som vil variere over budsjettperioden.
Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
På denne siden finner du en gjennomgang av hva du ikke må gjøre når du lager ditt lenkeprogram.
Actvity-Based Budgeting (ABB) og Beyond Budgeting (BB)
To budsjettformer som har vokst frem som et resultat av kritikken som er blitt rettet mot de tradisjonelle budsjettene.
Kritikk av budsjettet
Budsjettet er langt fra det perfekte styringsverktøyet. Det har sine svakheter og dette har det blitt skrevet mye om, men det er viktig å huske at dette gjelder for den private sektoren
Budsjettmetodikk
På denne siden beskrives forskjellige framgangsmåter for å utforme et budsjett, sammen med en fremgangsmåte for metodikken.
Frivillige interesseorganisasjoner
Organisasjoner og foreninger som er opprettet for å beskytte interessene til medlemmene sine, og som ikke er opprettet av det offentlige.
Rettslige håndhevningorganer
Rettsvesenet, også kalt det formaliserte normsystemet, er en nøkkelaktør i offentlighetssystemet som kan påvirke mange beslutninger
Forretningsplanens del-planer
Skal forretningsplanen lykkes kreves det at vi utvikler 6 del-planer som tar for seg hvert av perspektivene i virksomhetens system.
Menneskelige reaksjoner ved organisasjonsendringer
Hva skjer med deg når du vet at du er den som står overfor en endring som skal få dyptgripende betydning for deg personlig, for familien, for økonomien, for fremtiden og ikke minst for din selvfølelse med mer
Rekruttere selv eller sette bort jobben?
De to største utfordringene i rekruttering at det er ressurskrevende, og at rekruttering medfører en viss risiko
Medledelse
Medledelse kjennetegnes ved at begge parter, både den som ledes og den som leder er enige i at de begge er til i kraft av hverandre En leder kan ikke tvinge frem medledelse hos dem han leder, det må han få av de andre.
Krav til arbeidslokale
Lovens krav
Forskrift om utforming og innretning av arbeidsplasser og arbeidslokaler, også kalt arbeidsplassforskriften, gir mer detaljerte retningslinjer for hvordan arbeidsplassen skal utformes enn det...
Bruk av kjendis i markedskommunikasjon
Ved å bruke en kjendis i markedsføringen kan vi forme kunders oppfatning av merket basert på kunnskapen de har om kjendisen
Nesten god nok er aldri godt nok!
Gå aldri – aldri – på akkord. Den dårlige ansettelsen – han eller hun som var et tredjevalg og som ble ansatt fordi eneren eller toeren ikke ble ansatt – er å gå på akkord
Homogene og hetrogene produkter (marked)
Kjøpsprosessen for homogene og hetrogene produkter er vesentlig forskjellig på grunn av produktets natur.
Substitutter og komplementære produkter
Kjøpsprosessen for substitutter og komplementære produkter er vesentlig forskjellig. Det er derfor viktig at vi kjenner til forskjellen.
ERP-system (foretaksystem)
Transaksjonsprosesseringssystemer som integrerte alle de forskjellige funksjonsområdene i ett samlet system kalles ERP-system.
Key Performance Indicator (KPI)
Key Performance Indicator er er en beskrivelse av de suksesskriteriene som er mest avgjørende (Key) for en virksomhetens suksess.
Unngå at de beste selgerne slutter
Mange salgsorganisasjoner har et problem med høy "turnover". Dvs. høyt gjennomtrekk av selgere. En ting er det at en selger som ikke får det...
Selgermotivasjon
De fleste organisatoriske psykologer ser på motivasjon som individets valg om å gjøre en oppgave eller utføre en handling, bruke krefter, energi på en oppgave, og fortsette å bruke krefter i en viss tidsperiode
Retten til å stå i stillingen
Arbeidstakeren kan bestride gyldigheten og kreve å stå i stillingen til forhandlingene er ferdig eller dom foreligger
Hva skaper kundelojalitet?
Kundetilfredshet er det mest brukte argumentet på hva som skaper kundelojalitet. Flere forskere hevder derimot at det finnes andre faktorer enn tilfredshet som skaper lojale kunder.
Suspensjon av arbeidstaker
En suspensjon innebærer at arbeidstaker øyeblikkelig må fratre sin stilling midlertidig. Hun eller han har ikke lenger arbeidsplikt, og nektes adgang til arbeidsplassen.
Attest
En attest er en skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiveren til arbeidstakeren som slutter på arbeidsforholdet og er en beskrivelse av arbeidet arbeidstakeren har hatt
Behandling av innvendinger
Hva er en innvending og hvordan skal vi gå frem for å behandle en innvendig?
Kontaktanalyse av nye kunder/leads
Etter at kundens potensial og mål for kundekontakten er det på tide å se på hvilken informasjon du trenger før du kan ta kontakt med kunden
Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
En gjennomgang av hvordan du bør gå frem for å få en rekke inngående kvalitetslinker til ditt nettsted.
Opplæringskapasitet
Finne ut om virksomheten har tilstrekkelig kompetanse og hjelpemidler internt til å dekke sitt opplæringsbehovet og om kapasiteten er tilstrekkelig kapasitet til å dekke behovet
Behov- og prestasjonskartlegging
Behov- og prestasjonskartlegging er de to første stegene i opplæringsplanleggingen. Noe som krever at vi vet hva behov- og prestasjonskartlegging er
Opplæringsplanlegging
En angivelse av hvilken opplæring medarbeiderne trenger og hvordan de skal få den for å bli et varig konkurransefortrinn.
Driftsfasen til selskapet
Når selskapet er etablert går selskapet over til sin driftsfase som er den siste fasen i grunderprosessen.
Aktivitetsplan i salg
Mens årsbudsjettet angir salgsmålet, angir aktivitetsplanen hvordan salgsmålet skal nås og hvilke salgsaktiviteter som skal gjennomføres.
Avviksanalyser i salg
Gjennom å avdekke avvik fra de oppsatte planene gjennom en kontinuerlig budsjettkontroll, kan man se hva man gjør riktig og hvor man feiler.
Oppfølgingssamtaler under opplæringen
Den nyansatte må kontinuerlig følges opp på ulike måter slik for å sikre at den nyansatte raskest mulig kommer inn i jobben sin.
Presentasjonsteknikk
Vi skal her se på noen generelle råd som gjelder for presentasjoner generelt. Imidlertid tar det ikke stor plass å beskrive de to viktigste kriteriene som må oppfylles for å lage en god presentasjon:
Rekrutteringsstrategi
En langsiktig plan som forteller hvilket personalbehov virksomheten vil få i årene fremover og hvordan virksomheten skal gå frem for å bekle virksomhetens ledige stillinger med de beste kandidatene (jobbsøkerne)
Permisjon
Permisjon er en rett for arbeidstaker til å være borte fra arbeidet sitt i et begrenset tidsrom.
Trakassering
Handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende,
Egenmelding
En egenmelding er en erklæring skrevet av arbeidstakeren selv og som forklarer hva skaden eller sykdommen som har skapt sykefravær skyldes.
Konkurranseklausul
Konkurranseklausuler er en form for konkurransebegrensende avtaler i arbeidsforhold, det vil si avtaler som legger begrensninger på hva en ansatt kan gjøre både under og etter arbeidsforholdet.
Avskjed – «sparken på dagen»
Arbeidsgiver bringer arbeidsforholdet til opphør, og med umiddelbar virkning. Å bli avskjedet er en æresak.
Oppsigelse
Oppsigelse er den ordinære måten å avslutte et arbeidsforhold på før arbeidskontrakten normalt utløper.
Sluttpakke
Sluttpakker har lenge vært et effektivt og populært virkemiddel i forbindelse med avslutning av arbeidsforhold. Både arbeidsgivere og arbeidstakere er ofte tjent med å...
Forhandlingsmøte ved oppsigelse
Forhandlingsmøte etter arbeidsmiljøloven er et formelt og viktig møte som inngår som en sentral del av oppsigelsesprosessen.
Drøftelsesmøte før oppsigelse eller avskjed
En arbeidsgiver som vurderer å foreta oppsigelse eller avskjed av en arbeidstaker, plikter å gjennomføre et drøftelsesmøte før det tas en endelig beslutning.
Skriftlig advarsel
En skriftlig advarsel i et arbeidsforhold er et av virkemidlene en arbeidsgiver har til å korrigere uønsket/ureglementert oppførsel fra en arbeidstaker.
En advarsel vil også...
Lovverket ved sykefravær
Det finnes flere lovfestede krav til hva en arbeidsgiver må gjøre ved sykefravær hos sine ansatte.
Tilrettelegging og oppfølging av sykefravær
De forebyggende tiltakene for å unngå sykefravær må følges opp med tilretteleggende og oppfølgende tiltak for å skape et helhetlig HMS-program
Kommunikasjonsformer
Kommunikasjonsformer er de måtene det er mulig å spre et budskap på fra en sender til en mottaker. Vi går her igjennom de ulike formene.
Forebyggende tiltak mot sykefravær
De forebyggende tiltakene skal sørge for at sykefravær aldri oppstår. Slike tiltak står derfor sentralt i arbeidet med å forebygge at sykefravær ikke oppstår
Effektiv kommunikasjon
Effektiv kommunikasjon er å formidle et budskap slik at det blir mottatt og tolket (dekodet) av mottakeren slik senderen ønsket.
Årsaker til sykefravær: Fysiske, kjemiske og biologiske forhold
Det finnes en mengde fysiske, kjemiske og biologiske forhold på arbeidsplassene som kan skape sykefravær.
Sykefravær og HMS (Helse-Miljø-Sikkerhet)
Sykefraværsarbeidet er en del av virksomhetens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS).
SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
bruk av slike teknologier gjør at søkemotorene ikke klarer å lese og indeksere alt innholdet på nettsiden.
Jobbkrav-ressursmodellen (JD-R)
JD-R-modellen forklarer sammenhengen mellom psykososiale jobbkarakteristikker og sykefravær.
SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
Følger du rådene i de fanene under er du sikret å ha en nettside som oppfyller alle kravene Google setter til nettsidens innhold.
Kommunikativ kompetanse
Kommunikativ kompetanse er evnen til å kommunisere effektivt og velge riktig kommunikativ atferd i en gitt situasjon.
Sykefravær
Når du er syk kan du enten velge å gå på jobben selv om du er syk eller du kan gå til legen for...
SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
Alt attributten skal brukes til å beskrive et bilde. Hvis du har et bilde av en stor blå melon, bør du bruke ALT-taggen til å beskrive dette. F.eks.: alt=”stor blå melon".
SEO : Ankertekst må angis på alle linker
Ankerteksten vektlegges svært høyt av Google, da dette er den eneste måten Google kan vite hva linken inneholder og fører hen.