Hjem Blog Side 29

Salgsopplæring: – Konkurrent-, bransje- og markedskunnskap

Ikke bare kreves det at selgeren har detaljkunnskap om eget produkt, men selgeren trenger tilsvarende innsikt i markedet, bransjen og alle konkurrerende produkter.

Salgsopplæring: – Produktkunnskap

Produktkunnskap er viktig, da det er umulig å selge noe uten at man har gode kunnskaper om det man selger og markedsføre.

Hvorfor legge tjenester ut i en nettsky?

En gjennomgang av hva en nettsky er og hvorfor trenden går mot å legge ut stadig flere tjenester og servere i nettskyen

Viderekommende salgsopplæring og -trening

Hva er viderekommende salgsopplæring og trening? En selger blir aldri ferdig utlært. Det er alltid noe de kan lære og trene på for å forbedre...

Grunnopplæring av selgere

Den opplæringen vi gir nye selgere for å gjøre dem istand til å selge selskapets verditilbud (produkter og tjenester) til selskapets kunder

Styring og kontroll av salgsorganisasjonen og selgerne

En gjennomgang av de vanligste styring- og kontroll systemene og ledelsesformene for salgsorganisasjonen.

Selgerens holdning til salg

Forskning viser at dyktige selgere har en mer profesjonell holdning til sitt arbeid og de er flinkere til å skape en tillitplattform med kundene...

Selgerens tidligere salgserfaring

Et viktig spørsmål vi må ta stilling i rekrutteringen er hvilke krav til tidligere salgserfaring vi skal sette til den nye selgere.

Selgerens personlighet og verdigrunnlag

En gjennomgang av hvilke personlige egenskaper en dyktig selger må ha for å bli en "superselger"

Fenomenologisk hermeneutisk analyse

Målet med analysen er å finne mening gjennom livs erfaringer. For å kunne avdekke mening i livserfaringen må vi skrive ned dett som tekst som vi kan studere.

Lean – Startup

Lean-Startup Modellen er en innovasjonsmodell som sier at vi først bør teste ut konseptet med en gang og heller gjøre endringer underveis.

Relasjoner og kardinaliteter i ER-modellen

KARDINALITET er et begrep vi bruker for å angi hvor mange enitetforekomster som kan knyttes til en gitt enitetforekomst.

DHCP

DHCP er en forkortelse for "Dynamic Host Configuration Protocol", eller "Den dynamiske vertskonfigurasjonsprotokollen" på norsk.

Joseph A. Schumpeter

Schumpeter la grunnlaget for mye av forskningen som har blitt gjort på innovasjon. Ingen andre teoretikere tillegger entreprenøren større betydning

Forretningsstrategi

En strategi som trekker opp kursen og angir hovedaktivitetene som skal benyttes for å nå forretningsmålet. Kartet som viser veien til målet.

Radikal innovasjon i etablert virksomhet

Hva kreves for å klare å oppnå en radikal innovasjon i en etablert virksomhet? I denne artikkelen vil jeg prøve å belyse dette problemet.

Informasjonsdeling

Hvordan informasjon deles internt og eksternt med andre interessenter

IPR-strategi

En langsiktig plan (strategi) som forteller hvordan virksomheten skal beskytte og utnytte sine immaterielle rettigheter for å oppnå økt lønnsomhet og vekst på kort og lang sikt

Hvorfor er kundelojalitet viktig?

Det finnes mange grunner for hvorfor høyst mulig kundelojalitet er selve "limet" som holder en bedrift sammen og gjør den lønnsom, med mulighet for å oppnå vekst

Patent

Med et patent får du enerett i inntil 20 år til å utnytte din oppfinnelse kommersielt. Et patent beskytter en praktisk løsning på et problem, der løsningen er av teknisk karakter, har en teknisk effekt og er reproduserbar.

Immaterielle rettigheter

En idé kan beskyttes ved hjelp av patent, design/mønster eller varemerke. Patentstyret (Styret for det industrielle rettsvern) er den nasjonale registrering myndigheten.

Kundelojalitet

Kundelojalitet kan defineres som en forpliktelse til å fortsette å gjøre forretninger/handle med et spesifikt selskap på et løpende basis

DART modellen og rammeverk for co-creation

Kjernefaktorer innenfor co-creation er evnen til å skape relevante, positive og sterke individuelle opplevelser

4 strategier for brukerdrevet og co-creation innovasjon

Fire mulige strategier vi kan velge for å ta i bruk brukerdrevet og co-creation som innovasjonsmetode

Organisering av intern salgsorganisasjon

Hvordan gå frem for å organisere den interne salgsorganisasjonen, f.eks. salgsavdelingen? Her går vi igjennom alternativene du har.

Validitet

Validitet - eller gyldighet/relevans - er knyttet til hvorvidt undersøkelsen virkelig måler det den har til hensikt å måle.

Plattformer for brukerdrevet innovasjon og co-creation

For at brukerne eller andre eksterne partnere skal kunne delta i en brukerdrevet eller co-creation prosess kreves det en engasjerende plattform

Pedagogiske læringsprinsipper

I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på de klassiske pedagogiske læringsprinsippene som er benyttet i norske skoler siden 1960-tallet

Spin-off

Med spinn-off menes at vi etablerer et nytt datterselskap fra moderselskapet med en helt egen organisasjonsstruktur, forretningsmodell og verditilbud

Salgsopplæring: – Kjennskap til egen organisasjon

Selgeren er virksomhetens ansikt utad mot markedet og kundene. Det er derfor avgjørende viktig at de gir potensielle og eksisterende kunder det korrekte førsteinntrykket av virksomheten.

Åpne forretningsmodeller

En gjennomgang av de åpne forretningsmodellene og deres sammenheng med innovasjonsstrategien.

Hvorfor trenger vi innovasjon?

En gjennomgang av de viktigste driverne og årsakene til at vi trenger innovasjoner for å oppnå vekst og løse våre problemer.

Ideprosessen – starten på en ny innovasjon

En gjennomgang av hvordan prosessen med å generer ideer og velge ut hvilke ide man skal gå videre med i innovasjonsprosessen.

Innovasjonsformer og innovasjonstyper

Det finnes mange ulike typer innovasjoner. En vanlig inndeling er å skille mellom disse fire innovasjonstypene.

Hvordan håndtere disruptiv innovasjon?

Den vanligste feilen virksomheter gjør når de møter disruptiv innovasjon er å fortsette med det de gjør, og prøve å gjøre det enda bedre og mer effektivt

Identifisere forbedringsområdene for innovasjonen

Situasjonsanalysen bør samles i en SOFT - analyse for å få en oversikt over svake/sterke sider og muligheter/trusler

Beliggenhet (location, location, location)

Vi har alle hørt uttrykket alle eiendomsmeglere gir sine kunder: "Location, location, location" er de tre viktigste vurderingskriteriene

Service Blueprint – Tjenestekart for tjenesteutvikling

Service Blueprint (tjenestekart) er et av de mest brukte verktøyene for tjenestedesign, og gir en visuell fremstilling av opplevelsen

Workshops (arbeidsmøte, arbeidsseminar og arbeidsgruppe)

Definisjon av workshops Workshops er et begrep vi benytter i mangelen på et godt norsk ord. Begrepet betyr direkte oversatt arbeidsmøte, arbeidsseminar eller arbeidsgruppe i...

VPS (Virtual Private Server)

En VPS er en server som ikke er installert direkte på den fysiske maskinvaren den kjører på. Den kjører i stedet på toppen av et operativsystem beregnet på virtualisering av servere.

Bruk av konsulenter i endringsledelse

For å kompensere for manglende endringskompetanse velger mange selskaper å leie inn konsulenter for å bistå dem i endringsprosessen.

Endringsstrategi tilnærming

Hvordan vi bør tilnærme oss endringsprosessen når endringsstrategien skal velges vil være avhengig av mange forhold

Kognitive motivasjonsteorier

De kognitive motivasjonsteoriene handler om hvordan bevisste og rasjonelle individer drives av behov og gjør bevisste valg. Dette belyses via tre teorier.

Kategorisering, koding og indekseringsspråk

Språket vi benytter oss av når vi skal kode og registrere de innsamlede dataene kalles indeksspråket

Diffusjonsprosessen

Alle personer skal i utgangspunktet gjennom adopsjonsprosessen før de aksepterer en innovasjon (nyhet), men tiden det tar er forskjellig. Denne prosessen kalles diffusjonsprosessen og er noe vi tar for oss i denne artikkelen.

Psykologisk prissetting

Psykologisk prissetting vil si å velge en utsalgspris som ligger tett opptil den antatte terskelverdien.

Nettsidens navigasjonsmeny

En navigasjonsmeny skal gjenkjennes som en navigasjonsmeny. Her skal det ikke være noen tvil for brukeren hva som er meny eller ikke.

Organisasjonsengasjement (organizational Commitment)

En følelse av forpliktende engasjement for organisasjoner en arbeider for. En holdning som gjenspeiler ansattes lojalitet til organisasjonen

Medarbeidersamtale

Alle tilsatte bør ha rett til en årlig medarbeidersamtale. Og alle HMS-ledere bør ha plikt til å gjennomføre den for tilsatte som ønsker det.

Guide for første arbeidsdag

Hvordan første arbeidsdag er lagt opp er helt avgjørende for hvordan ansettelseforholdet utvikler seg

Ventetid og kundetilfredshet

Hvilken innflytelse har ventetiden på kundens kundetilfredshet? Her går jeg igjennom spørsmålet

Empatikart

Et empatikart er en samarbeidsvisualisering som brukes til å artikulere det vi vet om en bestemt type bruker.

Sjekkliste for “Forberedelser før oppstart”

For å unngå at viktige ting ikke blir glemt og sørge for at alle får en første arbeidsdag som oppfyller virksomheten standard, anbefales det...

Servicepyramiden (serviceløfte)

Servicepyramiden viser sammenhengen mellom å gi serviceløftet, muliggjøre serviceløftet og levere serviceløfte

Service Blueprint : – Lag en blåkopi for en tjeneste

I denne artikkelen skal vi se på hvordan du rent praktisk går frem for å lage (bygge) en service blueprint (blåkopi for tjenesten)

Herzbergs to-faktorteori

De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.

Elementer i Service Blueprint

En gjennomgang av hvilke elementer som inngår i Service Blueprint.

Knowledge – Attitude – Practice modellen

K-A-P modellen ser på kunnskap, holdning og praksis som en kjede, hvor informasjon øker kunnskap, som igjen endrer holdningen, som til slutt vil føre til endret adferd.

Customer Journey Maps (kundereisekart)

Kundereisekart kombinerer to kraftige instrumenter - historiefortelling og visualisering - for å hjelpe oss å forstå og møte kundenes behov

Forretningsmodellenes historiske utvikling

Hvis vi ser på forretningsmodellene i et historisk perspektiv er det lett å se at de har gått igjennom en evolusjonær prosess

Forretningsmodell trender

En gjennomgang av hvilke trender vi idag ser innen utviklingen av nye forretningsmodeller

Bedriften som et teater

Å se på virksomheten som et teater, med lederen som regissør av forestillingen er derfor ofte en god analogi når vi skal vurdere om scenen til virksomheten passer til skuespillet som virksomheten prøver å fremføre.

Hva gjør endringsledelse så vanskelig?

For at en endring skal skje må de endringen gjelder være enig at det er behov for en endring. Før de innser dette vil ingen endring skje.

Kjedesamarbeid

Samarbeid skjer både horisontalt og vertikalt for å oppnå stordriftsfordeler. Vi ser her på de vanligste kjedeformene og fordelene.

Endringsstrategi (Strategi for endring)

En endringsstrategi er den fremgangsmåten vi har valgt å bruke for å nå vårt endringsmål med avtalte ressurser, tidsbruk og kompetanse.

Strategi E / ”top-down” strategi for endring

Strategi E er en rasjonell prosess, hvor den formelle ledelsen identifiserer behovet for endring og utarbeider en løsning som de iverksetter.

Strategi O / ”bottom-up” strategi for endring

Strategi O har en ”bottom –up” tilnærming som bygger på dette med involvering og innovasjon nedenfra i organisasjons systemet.

Den utvidede servicescape modellen

En modell som utvider servicescape modellen til Bitner til å omfatte fire dimensjoner.

Implementeringstrategi og implementeringsprogram

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.

Servicescape – bedriftens fysiske omgivelser

Miljøet en tjeneste leveres i og hvor bedriften og kunden samhandler, og benytter håndgripelige produkter for å levere og kommunisere tjenesten

Fargevalg for arbeidslokalet og servicemiljø

Fargevalget for arbeidslokalene påvirker de ansattes trivsel og effektivitet i stor grad. Vi går her igjennom fargevalgets betydning.

Servicescape design, typer og roller

Servicescape design vi si å lage en plan for å skape en atmosfære for brukerne som forbedrer deres opplevelse og påvirker deres atferd

Miljøpsykologi

Hva er miljøpsykologi ? Servicescape modellen til Booms og Bitner (1992) bygger i stor grad på miljøpsykologi. Av den grunn er det viktig å vite...

Opplæringsprogram

Opplæringsprogrammet er en "mal" for hvordan virksomheten opplæring av medarbeiderne skal foregå og hvilke undervisningaktiviteter som er nødvendig for å nå målene i læreplanen.

Musikk og duft i service – og arbeidsmiljø

Musikk og duft i lokalet er to viktige virkemidler når vi jobber med Servicescape design, da de påvirker kunden og ansattes sinnsstemning.

Arbeidsstilling

Lovverket sier at bedriften skal du legge ergonomiske prinsipper til grunn når arbeidsstillingen skal tilpasses arbeidsplassen.

Servicescape modellen

En anvendt SOR-modell, som behandler det fysiske miljøet som stimulansen, og responsen er atferden til ansatte og kunder i det fysiske miljøet

Markedsplass, transaksjon og provisjon som inntekts- og forretningsmodell

Innholdsbasert salg er forretningsmodellen der man produserer innhold med det for øye å ende opp med å selge noe – men ikke selve innholdet.

Sosiale forklaringer i endringsledelse

Hva er sosiale forklaringer og prosedyrerettferdighet, og hvilken betydning har dette for endringsprosessen i virksomheten?

Visjon og endringsmål – endringens drivkraft

For å kunne starte en endringsprosess og involvere de som blir berørt må alle vite hva som er mål med endringen som skal gjennomføres.

Grafiske mediekanaler

En gjennomgang av den historiske utviklingen til de grafiske mediene i Norge.

Arbeidstemperatur (riktig innetemperatur)

Temperaturen i lokalene kan bevist brukes for å gi stedet en atmosfære som skaper ulike assosiasjoner hos kundene som besøker lokalene.

Verdiskapningprinsipper i økonomien

4 mulige prinsipper: profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit prinsippet. Hva er forskjellen?

Klima og ventilasjon (luftkvalitet)

Lovverket pålegger alle virksomheter til å sørge for at luftkvaliteten i arbeidslokalene er fullt forsvarlig.

Endringsplan – et dynamisk styringsdokument

En endringsplan er et planleggingsdokument som forteller hvordan organisasjonen har tenkt å gjennomføre en planlagt endring i organisasjonen.

Annonsesalg som inntektsmodell

Denne forretningsmodellen vil si at man tjener penger på å selge annonseeksponering på egne sider. Dette er dermed bare en inntektsmodell.

Personvernerklæring mal

En mal for hvordan personvernerklæringen kan skrives. Laget for å dekke behovet til generelle nettsteder og ikke hele virksomheten som helhet

Firmalogo og logo design

Logoen er selskapet sitt kjennemerke og symbolet på selskapets identitet. Her ser vi på hvordan du skal gå frem for å velge rett logo.

Forretningsgrunnlag

En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme, forretningsmodell og verdigrunnlag. Grunnlaget for den strategiske kjernen

Flåtestyring

Flåtestyring er et system for effektiv kontroll og utnyttelse av virksomhetens flåte. Flåten er virksomhetens biler, busser. lastebiler, båter, skip og fly.

Personvernerklæring

Et standardisert skjema som legges lett tilgjengelig, f.eks. på bedriftens nettsider, for å opplyse om hvordan personopplysningene behandles

Bryt ikke radikalt med målgruppens forventningsbilde

Hold deg til bransjens sjanger. Hvorfor ? Jo, fordi de har blitt dannet over tid i målgruppens bevissthet, vil derfor avgjøre hvilke forventninger de vil ha til budskapet.

Prosesskvalitet, prosesskvalitetstap og prosesskvalitetssystem

En gjennomgang av disse to begrepene og betydningen av totalkvalitet i organisasjonsutviklingen og styringen av virksomhetens prosesser.

GDPR («General Data Protection Regulation»)

1. juli kommer EUs nye personvernlov, «General Data Protection Regulation», som forkortes til GDPR og kalles Personvernforordningen

Elektroniske kjørebok

En elektronisk kjørebok er en GPS-basert kjørebok som monteres fast i kjøretøyet og som registrerer faktisk kjørt distanse, dato og klokkeslett.

Hvordan motivere ansatte til å gjøre endring?

En gjennomgang av hvordan vi kan motivere ansatte til å ta del i en endringsprosess, basert på dagens motivasjonteorier.

Etterspørselskurven

En marginal nyttekurve som viser hvor mye er én kunde er villig til å betale dersom én eller annen produsent tilbyr étt til eksemplar av godet

Personvern

Personvern er knyttet til hvilke muligheter den enkelte har til å selv vite og kontrollere hva slags, når, hvordan og hvor mye informasjon om dem selv som spres til andre.

E-postovervåking og innsyn i e-post

Arbeidsgiver kan gjøre innsyn i ansattes e-post når det er grunn til å tro at det er informasjon i e-postkassen som er nødvendig for driften

Kotters åtte faser for organisatoriske endringer

Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.