Multikanalproblemet og multikanalkunder
En tradisjonell kunde som ofte besøker en bedrift i deres fysiske butikk, vil forvente samme atmosfære og service i bedriftens nettkanal
Kroppsspråk (ikke-verbal kommunikasjon)
Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.
Tosidige online-markeder
Markedsføring på internett har bydd på store muligheter for nye markeder, men har også representert store utfordringer for aktører i allerede etablerte markeder. Dette...
Tolke kroppsbevegelser
Her ser jeg på hva du kan tolke ut av kroppsspråket ved å studere folks kroppsbevegelser.
Kommunikasjonsstiler (formidlingsstiler)
En formidlingsstil er en angivelse av hvordan vi velger å formidle budskapet til en mottaker på. Vi snakker her om valg av virkemidler.
Potensielle fallgruver ved analyse av tosidige markeder
Åtte grunnleggende feilslutninger som er lett for å trekke når man beveger seg fra et vanlig marked til et tosidig marked
Markedsstrukturer i tosidige markeder
Det finnes ulike typer tosidige markeder. Man kan i hovedsak dele plattformmarkeder
inn i tre typer (Armstrong, 2006; Song, 2010):Monopolplattform
Konkurrerende plattformer, der brukerne eksklusivt...
Nettsted som presse- og investorsenter
Presse- og investorinformajon slås ofte sammen til en seksjon av nettstedet, da denne type informasjon ofte er svært overlappende.
Nettsted som opplæringssenter
Ved å utvikle et interaktiv opplæringsprogram som legges ut på nettsidene, kan de fleste oppnå store effektiviserings- og kostnadsgevinster
Design av transportnettverk
Et velfungerende transportnettverk gjør at forsyningskjedens transportbehov kan dekkes til ønsket responsivitet og til en så lav kostnad som mulig.
Tredjeparts logistikkpartner
En tredjeparts logistikkpartner (3PL) utfører en eller flere logistikk aktiviteter på vegne av bedriften
Distribusjonssenter og Cross-Docking
En gjennomgang av forskjellen på et distribusjonsenter og cross-docking, inkl. fordeler og ulemper.
Sentralisering og desentralisering
For en bedrift som skal anskaffe og distribuere råvarer, produkter og tjenester så er det i all hovedsak to ulike måter å gjennomføre det på.
Konseptualiseringer innen kundelojalitet
Kundelojalitet er et så sammensatt begrep at det derfor ikke finnes noen universell definisjon på det
Måling av kundelojalitet
Noen velger å måle kundens holdning til merke for å predikere kundelojaliteten, mens andre mener det er mer rett å måle kundelojaliteten ut ifra atferdsvariabler
Nettsted som trade promotion kanal
Mange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.
Lojalitetsprogram
Programmer tilbudt av bedrifter for å belønne kunder og oppmuntre til kundelojalitet
Nettsted som rekrutteringskanal
Internett har vist seg i de senere år å være den mest effektive rekruttering kanalen i Norge. Her får du råd om hvordan du bør gå frem for å utnytte disse mulighetene
Nettstedet kan øke både kundetilfredsheten og kundelojaliteten
Hvordan har du tenkt å gjøre dine kunder fornøyd og utvikle dem til lojale kunder som anbefaler deg til andre?
Selgerens karriereforløp
I karriereforløpet til den enkelte selger har forsking vist at selgeren går igjennom fire stadier
Valg og prioritering av nøkkelkunder (A-kundene)
Før det er mulig å bestemme seg for hvilke kunder som skal bli plukket ut og prioritert som nøkkelkunder, dvs. som A-kunder, må vi alltid gjennomføre grundige regnskapsanalyser
Handlingsplan (aktivitets- og tiltaksplan) for nøkkelkunder
Angir hvilke aktiviteter og tiltak som skal gjennomføres for å realisere nøkkelkundestrategien
Key Account Managment prosessen (KAM-prosessen)
Key Account Managment er en prosess som kan fremstilles forenklet slik:
Nøkkelkundeanalyse
En kundeanalyse av alle nøkkelkundens muligheter for å finne ut hvordan et samarbeid med denne kunden kan gi best mulig resultat for begge parter.
Demografiske kjennetegn ved en dyktig selger
En rekke demografiske egenskaper har betydning for selgerens sjanse til å utvikle seg til å bli en superselger eller ikke.
Selgerens rolleforståelse
Rolleforståelse er en sammensatt variabel som omfatter såvel egen oppfatning av selgerrollen som alt det man får kommunisert fra andre.
Mål- og resultatstyring
En gjennomgang av hva mål- og resultatstyring er og en planleggingmodell for gjennomføringen.
Kundestrategi basert på ABC analyse
Basert på ABC-analysen gruppering av kundemassen gjelder følgene retningslinjer for valg av kundestrategi for disse kundegruppene,
Kommunikasjonsstiler (mentale stiler)
Når vi kommuniserer med andre benytter vi oss av en kommunikasjonsstil. Et mønster for hvordan vi kommuniserer med andre for å nå vårt mål.
Key Account Managment “light”
En forenklet utgave av fullversjonen av Key Account Managment.
Nøkkelkundestrategi (plan)
Et kart som viser veien vi må ta for å nå vårt nøkkelkunde mål. En beskrivelse av hva vi skal gjøre for å nå nøkkelkunde målet
Utvikle nøkkelkundemål
Nøkkelkundemålene skal fortelle oss hva vi ønsker å oppnå med kundekontakten og gir dermed Key Account Manageren en fastsatt kurs å jobbe etter.
Fullspektrumsmodellen
Fullspektrumsmodellen er en modell for ledelse over hele spekteret fra la-det-skure ledelse til transformasjonsledelse
Personlighet og ledelse
Forskningen som er utført på dette området antyder at det er en viss sammenheng mellom lederens personlighet og deres lederegenskaper.
Organisering av Key Account Management funksjonen
Mange organisasjoner har i dag ingen organisatorisk struktur for håndtering av sine nøkkelkunder. En av grunnene til dette kan være at man har dyktige selgere som administrerer og tar seg av denne håndteringen.
Karismatisk ledelse
Karismatiske ledere handler på utradisjonelle måter som har karismatisk effekt på etterfølgerne.
La det skure-ledelse (Laissez-faire leadership)
en usynlig leder som ikke tar ansvar og som bare lar ting skje
Coaching
Coaching er både en lederstil og et ledelseverktøy som har vokst frem etter årtusenskifte for å utvikle medarbeidernes personlige evner og ferdigheter.
Franchisetaker
Franchisetakerens oppgave er å etablere og driver du den lokale franchisen for egen regning innenfor rammen som er trukket opp i francheavtalen og franchisepakken
Styringshjulet og styringsoppgaver
Ved å inkludere de 4 grunnleggende styringsoppgavene som finnes i enhver virksomhet sitt styringshjul får vi en oversikt over hva styring- og kontrollprosessen faktisk går ut på:
Franchisegiver
Franchisegiveren er den som eier produktet, konseptet, merkevaren og den som bygger ut franchisesystemet
Gordon strategi for konfliktløsing
Gordon strategien for konfliktløsning er utviklet for konflikter i hjemmet, mellom foreldre og barn, men denne konfliktløsning metoden er også nyttig i andre sammenhenger.
Kommunikasjonsbarrierer
En kommunikasjonsbarriere er alle forhold som gjør det vanskelig for oss å formidle budskapet vårt til mottakeren.
Lovverket om tjenesteutsetting
Ved tjenesteutsetting er det en rekke krav i lov- og avtaleverk som må følges. På denne siden prøver vi å redegjøre for de mest sentrale.
Franchise & franchisekjede
Et franchisekonsept består av franchisegiveren og franchisetakeren, hvor forholdet dem i mellom er definert gjennom franchiseavtalen og franchisepakken.
Utkontrakteringstrategi og tjenesteutsettingforløpet
Outsourcingstrategi dreier seg om planlegging av outsourcing, manøvrering ved outsourcing, atferdsmønster ved outsourcing, posisjonering i forhold til leverandør av tjenester og felles perspektiv i bedriften med hensikt ved tjenesteutsetting
Becker sin mosaikkmodell for kommunikasjon
Modellen beskriver kommunikasjonen som en dynamisk prosess, og har som mål å redusere begrensningene til de lineære modellene.
Dance spiralformede modell for kommunikasjon (Dance Helical Model of Communication)
Modellen er ment som en forbedring av de lineære og sirkulære modellene ved å påpeke at kommunikasjon endrer folk.
Barnlunds transaksjonsmodell for kommunikasjon
I 1970 formulerte Barnlund sin transaksjonsmodell for kommunikasjon som et forsøk på å overvinne begrensingene til de tidligere modellene.
Hvordan finne gode fusjons- og oppkjøpskandidat?
Kandidater for oppkjøp, marked som venter på konsollidering har følgende kjennetegn:
Lyver du?
Det finnes dessverre ingen enkel formel for å avsløre løgn, da alle opptrer ulikt når de lyver. Dette er imidlertid tegnene du skal se etter
Mediekanalenes distribusjons egenskaper
Mediets evne til å formidle (spre/distribuere) budskapet ut til publikum eller en definert målgruppe kalles distribusjons egenskaper.
Ressursanalyse og evneanalyse
Identifisering av de strategiske ressursene og evnene virksomheten har, for så å se på hvordan disse ressursene og evnene kan gjøres om til varige konkurransefortrinn
Omsetningsmål
Målsetning som angir selskapets inntekter for planperioden. Omsetning er inntekt fra leveranser eller produksjon av varer, tjenester eller service
Lønnsomhetsmål
Et mål som forteller hvor mye selskapet skal gå i overskudd
Vekststrategien er en del av forretningsstrategien
Når vi skal utvikle virksomhetens forretnings- og vekststrategi kan vi ikke se på dette som to forskjellige strategier som vi må behandle separat.
Fremtidens jobber i Norge: Hva blir etterspurt om 5 år?
Det er lett å føle at verden forandrer seg fortere enn vi rekker å følge med. Én uke er det kunstig intelligens alle snakker...
Digitaliseringstrender som driver vekst i nettbasert finans og gaming
Måten vi lever, jobber og blir underholdt på det siste tiåret har gjennomgått en enorm forvandling, hvor finans og gaming er to av de...
Fokusering – nisjestrategier
Bruk av fokuseringstrategi og satse på en unikhetsdriver som gir virksomheten unik og varig konkurransefortrinn.
Differensieringstrategi
Differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden
Kostnadsleder strategi
Å være kostnadsleder betyr ikke at virksomheten er de som selger de rimeligste produktene, men at man etablerer seg som den tilbyderen med de laveste totalkostnadene i bransjen – i forhold til størrelsen.
Porters generiske konkurrentstrategier
Porter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.
Grunnlaget for valg av konkurransefortrinn og konkurrentstrategi
Hvilke forhold ved konkurrentene er det viktig å kartlegge i en analyse av virksomhetens eksterne arbeidsbetingelser, og hvorfor er det viktig å inkludere disse forholdene i enhver konkurrentanalyse?
Verdiskapning som konkurransefortrinn
å oppnå konkurransefortrinn gjennom å ha en unik verdiskapningsprosess
Kunnskap som konkurransefortrinn
Skal en virksomhet lykkes med å gjøre kunnskap til et varig konkurransefortrinn må virksomheten ta ibruk og prioritere kunnskapsledelse og bygging av en lærende organisasjon.
Teknologiske fortrinn som konkurransefortrinn
Teknologiske fortrinn er idag en av de viktigste varige konkurransefortrinnene en bedrift kan ha. For at vi skal kunne snakke om å ha et teknologisk fortrinn må vi besitte:
Miles og Snows generiske forretningsstrategier
Tre generiske forretningsstrategier (Prospector, Defender og Analyser) og en ikke så suksessfull (Reactor) som de fleste virksomheter benytter seg av.
Hva er forskjellen mellom PC-spill, konsollspill og mobilspill?
Det finnes titusenvis av spill du kan velge mellom, men ikke alle spill kan brukes på den spillplattformen du benytter.
Hvordan organisere planleggingen?
Den strategiske planen må den involvere alle ansatte, og du bør fokusere på prosessen og ikke på selve planen.
Strategiske spørsmål og hovedhindringer
For å lykkes med strategisk planlegging må man overvinne 5 hindringer som alltid vil prøve å hindre at strategien blir gjennomført i praksis
Verdistandard
De tre mest grunnleggende verdier i menneskers liv er i følge forskere innen verdibasert ledelse egenverdet, fornuften og formålet.
Ledelse gjennom samfunnsvitenskaplige metoder
Her ser vi på hvilke relasjoner som gjelder mellom gruppemedlemmene og gruppene, hva som påvirker og styrer norm- og rolledannelsen og de sosiale prosessene.
Endrede medievaner
I de siste 100 årene har vi gått igjennom tre teknologiske paradigmeskifter i medieverden. Fra grafisk, til analog og videre til digital teknologi.
Kroppsspråk og føtter
I denne artikkelen ser jeg på de vanligste kroppsspråk tegnene vi gjør med føttene og hva disse tegnene betyr.
Tolke gangen
Ganglaget ditt kan faktisk avsløre litt av hvert om deg, ifølge både forskning og en kroppsspråkeksperten og psykologen Kevin Hogan.
Krav til en Key Account Manager
Å utvikle og beholde relasjoner til nøkkelkundene er en utfordrende og kontinuerlig prosess. En nøkkelkunde har verdi ut over det rent økonomiske, og må derfor behandles på en annen måte enn de mindre kundene.
Salgsopplæring: – Salgsteknikk
En gjennomgang av hva som skiller klinten fra hveten, nemlig selgerens kunnskap om bruk av ulike former for salgteknikker i ulike situasjoner for å vinne salget.
Krav-kontroll-støtte modellen
Svensken Karasek har utarbeidet en modell for det psykososiale arbeidsmiljøet som omhandler hvordan jobbkrav og jobbkontroll henger sammen.
Selgerens kompetansekrav
En gjennomgang av hva som kreves av deg for å bli en super-selger. Hvilke egenskaper kreves og hva må du kunne?
Profesjonell ledelse (Aker-modellen til George Kenning)
Kennings teorier om ledelse er i Norge ofte kjent som «Aker-modellen» eller «Aker-skolen» da Kenning arbeidet mye med datidens verkstedskonsern Akers mekaniske verksted.
Produksjonsteori
Produksjonsteori brukes innen mikroøkonomi for å se på hva maksimeringsadferd innebærer for den enkelte produsents markedstilpasning.
John Stuart Mill (1806 – 1873)
I 1861 gjør John Stuart Mill seg i skriften Representasjonsstyre til talsmann for demokrati, og at demokrati må bygges på alminnelig stemmerett
Kothler`s 4 markedsposisjon strategier
Kotler sier at virksomhet kan velge mellom fire forskjellige markedsstrategier, avhengig av hvilken markedsposisjon virksomheten har.
Prosessen med å få autoriserte oversettelser: en guide
Er du en student som planlegger å studere i Norge? Da må du være kjent med prosessen med å skaffe oversettelser til dine utdanningsdokumenter
Nyklassisk innteksfordelingsteori
Nyklassikernes grenseproduktivitetsteori går ut på at så lenge grenseproduktet > lønnskostnaden vil det lønne seg for en bedrift å øke produksjonen ved å øke arbeidsstokken.
Kjennetegn ved lærende organisasjoner
En gjennomgang av de klassiske kjennetegnene til en lærende organisasjon.
Nytteteori: Hvordan måle nytteverdi?
Nytten kan måles på et kardinal eller ordinal nivå, og vi må skille mellom grensenytte og marginalnytte.
Hvordan måle kundetilfredshet?
Det finnes mange metoder og design når det gjelder hvordan man kan utføre målinger, og valg av metode vil bl.a. påvirkes av forskerens ontologiske og epistemologiske posisjon.
Hvilke fordeler gir en merkevare kunden?
Sterke merkevarer kan gi verdi for en kunde på mange måter. De viktigste går jeg igjennom her.
Hva påvirker valutakursen?
Valutakursen vil enten styrke seg eller gå ned hver gang vi får en signifikant endring i etterspørsel- og tilbudskurven etter en valuta.
Hva avgjør valg av organisasjonstruktur?
Forhold som kan påvirke organisasjonen og som organisasjonstrukturen må ta hensyn til.
Konsumentteori
Konsumentteori er teori om hvordan konsumenter (forbrukere) tilpasser seg innen et markedsbasert økonomisystem.
Grunnloven og de tre statsmakter
Grunnloven av 1814 legger grunnlaget for Statens makt og styringsmuligheter. Sentralt står maktfordelingsprinsippet, parlamentarisk prinsipp og borgerrettigheter
God kundeservice
Alle bedriftsledere jeg har pratet med i mitt liv sier at de er opptatt av å gi "god kundeservice", mens de fleste kundeundersøkelser som gjøres viser at det nettopp er her de fleste virksomhetene svikter mest.
Rekrutteringsprosessen
En anbefalt planlegging- og arbeidsmodell for rekrutterings prosessen er denne generelle modellen som passer de fleste situasjoner.
Hva er viten og hva kan vi få viten om?
Diskusjonen om hva som bør legges i begrepet vitenskap har foregått helt siden oldtiden, og mange velger forsatt å følge Platon og Aristoteles betraktninger omkring vitenskapsbegrepet.
Hva er kundens kjøpsmotiv?
Før du vet hva som er kundens kjøpsmotiv er det umulig å legge opp en formålstjenlig salgsstrategi eller salgspresentasjon.
Hva kan vi lære av ledelsesteoriene?
Det finnes ingen standardoppskrift på hva effektivt lederskap er, eller hvordan man skal oppnå suksess. Lederskap er situasjonsbestemt. Verktøyene og virkemidlene man må sette inn for å oppnå godt lederskap varierer fra situasjon til situasjon, og fra bedrift til bedrift.
Geografisk segmentering
Geografisk segmentering vil si å segmentere (dele opp) opp markedet basert på geografiske segmenteringskriterier.
Firmaattest
Firmaattesten er en bekreftelse på at du er registrert i Foretaksregisteret.