FIFO og LIFO prinsippet
FIFO betyr "First in-first out (FIFO)". I klartekst betyr dette at det som har vært lengst på lager, også skal bli tatt først ut.
Strategikart (Balansert målstyring)
Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i balansert målstyring, også kalt Balanced ScoreCard.
Top-down vs Bottom- up Ledelse
En gjennomgang av begrepene og hvilken av strategi en virksomhet bør velge som lederstil for å få en effektiv organisasjon hvor alle trives
Merkekjennskap og kjennskappyramiden
Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.
Portfoliomatrise (BCG matrisen)
Portofoliomatrisen, også kalt BCG matrisen, er et strategisk analyseverktøy utviklet av Boston Consulting Group.
Speiling
Å speile noen er et tegn på at to personer går godt overens. De kopierer hverandres kroppsspråk uten å være klar over at de gjør det.
Du Pont-modellen
DuPont-modellen er en skjematisk måte å vise hvordan virksomhetens totalrentabilitet blir skapt
Digital markedsføring – en nødvendighet i moderne næringsliv
Hvorfor digital markedsføring er avgjørende i dagens forretningslandskap
I dagens stadig mer digitaliserte samfunn er tilstedeværelse på nettet ikke lenger et valg, men en nødvendighet...
En dyktig manipulator og manipulatorens taktikker
Det kan være svært vanskelig å avsløre maktspillet til en manipulator. De er ofte svært dyktig og benytter ulike strategier for å fange sitt offer.
Merkepyramiden
Merkepyramiden viser sammenhengen mellom de forskjellige merkeassosiasjonene – og illustrerer hva det er merkeleverandøren kan påvirke
Forskuddstrekk, påleggstrekk og utleggstrekk
En kort gjennomgang av reglene for forskuddstrekk, påleggstrekk og utleggstrekk i Norge.
Risikomargin og dekningpunktanalyse
Risikomarginen forteller oss hvor stor del av bedriftens omsetning som er overskudd/underskudd, og hvor mye salget kan falle før man taper penger.
Organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper
Hvilke organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper finnes og hvordan bruke dem for å bygge opp en effektiv organisasjonsstruktur?
Valutasystemer (flytende og faste valutakurser)
Valg av valutasystem skjer i utgangspunktet etter to hovedprinsipper: Flytende og faste valutakurser. Vi ser her nærmere på dette.
Lukket spørsmål
Et lukket spørsmål er det motsatte av et åpent spørsmål og er en spørreteknikk hvor motparten ikke kan gi det svaret de selv ønsker.Lukkede...
Key Account Management (KAM)
Key Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med bedriftens viktigste kunder.
SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)
En nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.
Dekningspunkt/ Break-even (nullpunkt)
Den omsetningen som fører til at resultatet blir null. Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene.
Diagnose av variablens målenivå og måleskala
Det er ikke mulig å måle variabelen i en undersøkelse før du har identifisert hvilket målenivå spørsmålene (variabelen) befinner seg på. Dette fordi spørsmålets (variabelens) målenivå avgjør hvilken måleskala vi kan benytte oss av, og måleskalaen angir hvilke verdier det er mulig å måle variabelen (svarene) i.
Ledende spørsmål
Ledende spørsmål brukes vanligvis for å styre samtalen og for å skape ytterligere utveksling eller nærmere forklaring på noe spesielt, men er også egnet hvis vi ønsker å få en bekreftelse (positiv eller negativ) i selgers favør.
Personlighet og trekkteorier
Trekkteoriene tar sikte på å studere de ulike personlighetstrekkene som hvert enkelt mennesket har, for å komme frem til en omtrentlig beskrivelse av en person.
ChatGPT for Microsoft Excel: Revolusjonerende AI-assistent for dine regnearkoppgaver
Er du lei av å slite med kompliserte Excel-formler, føle deg fortapt i et hav av data, eller rett og slett ønske deg en produktivitetsøkning?
Styrets størrelse
Selv om det ikke er å anbefale et ene-styre, bør vi heller ikke velge et for stort styre. Det anbefales et styre bestående av 3-5 medlemmer
Kostnad – utgift – utbetaling
Mange bruker begrepene kostnad, utgift og utbetaling om hverandre som om de skulle bety det samme. Det gjør de ikke. I denne artikkelserien ser vi nærmere på kostnadsbegrepet, hvilke ulike typer kostnader som finnes og hva som er forskjellen mellom dem.
Posisjonering som merkevarestrategi
Første bud hvis man ønsker å skape en merkevare ligger i målgruppens (kundenes) evoked set, er å finne et ledig hull i målgruppens (kundens) bevissthet, og etablere seg der som det naturlige førstevalget.
Darwin sin evolusjonsteori
Darwin mente at organismer utvikler seg over tid og at de tilpasser seg miljøbetingelser ut i fra biologiske faktorer (biologisk evolusjon)
Styrets sammensetning
La ikke styret bli en "gutteklubb" som bare eksisterer på papiret. Skaff deg et profesjonelt styre. La erfarne bedriftsledere komme med gode råd i full fortrolighet og fortelle deg om de største fallgropene.
Aksjonsvitenskap (“Action Science”) og organisasjonslæring
Aksjonsvitenskap eller Action Science som teorien opprinnelig heter er utviklet av Argyris & Schøn. Deres teori om organisasjonlæring står sentralt for å forstå organisasjonens læring og atferd
Styreteorier : Strategiteori
Strategiteoriene går ut på å se hvordan styret som et team kan bidra til å skape verdier.
Styreteorier : Klanstyrer
Teorier om klanstyrer handler om strukturene og prosessene i organisasjonen og hvordan disse samhandler med interessentene utenfor styrerommet
Styreteorier : Barbarteorier
Barbarteorier er teorier som omhandler økonomisk tenkning basert på kontroll over hvem som styrer hvem og hvilke interesser de skal ivareta.
Regnskap og lovgivning
Regnskapslovens §1 fastslår som hovedregel at «enhver som driver næringsvirksomhet har regnskapsplikt for slik virksomhet»
Styreteorier : Tanteteori (tantestyre)
Tantestyrer er styrer som er dannet fordi aksjeloven krever at bedriften har et styre. Styret har derfor kun en formell karakter.
Beregning av sosiale kostnader
Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.
Åpne spørsmål
Åpne spørsmål er spørsmål som gir et fortellende svar, hvilket innebærer at spørsmålet ikke kan besvares med et "ja" eller "nei".
Transaksjonskostnader
Transaksjonskostnader refererer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste.
Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus
Prisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nytt produkt.
Bruk hjelpesystemer for timebestilling, ordremottak, timelister mv.
Fra 1. januar 2001 ble det et krav om å ha slike hjelpesystemer for virksomheter hvor dette er naturlig.
Billagshåntering
Bilagene er grunnlaget og dokumentasjonen for regnskapsføringen. Jeg ser her på hvordan du bør gå frem for å håndtere dem på best mulig måte
Kvantitative intervjumetoder (undersøkelser)
De kvantitative intervjumetodene er de mest brukte datainnhentingmetodene for å hente inn kvantitative primærdata i form av verbale utsagn gjennom bruk av spørreteknikker.
Styrets homogenitet / heterogenitet
Såvel homogene og heterogene styrer har sine fordeler og ulemper. De viktigste kan oppsummeres slik:
Styrets organiseringsoppgaver
Et av styrets ansvarsoppgaver er å sørge for at bedriften er forsvarlig organisert. Dette innebærer at styret har oppgaver som:
Styrets strategioppgaver
Å lage, følge opp og evaluere selskapets forretningsmål og forretningsstrategi er styrets overordnede ansvarsområdet.
Ansatterepresentant i styret
Har bedriften flere enn 30 ansatte, kan de ansatte kreve å få en representant i styret, pluss et varamedlem.
Styrets kontrolloppgaver
Loven krever at styret skal holde seg orientert om selskapets økonomiske stilling og plikter å påse at formuesforvaltningen er gjenstand for betryggende kontroll.
Samuelson – Solow meny
Prisstignings/inflasjonsraten = Endring i prisnivå/Prisnivået i perioden
Philips – kurven
Philips - kurven ble utviklet i 1958 av ingeniøren A. W. Philips, og viser sammenhengen mellom arbeidsledighet prosenten og lønnsendring takten.
Styremøte (innkallelse, agenda og gjennomføring)
Følg denne arbeidsmodellen og praksisen for styremøtene til virksomheten så er du sikker på at styremøtene holder seg innenfor det vi kaller "best praksis".
Konsumprisindeksen
Konsumprisindeksen er den indeksen som oftest brukes som mål for prisnivået i Norge. Hver måned offentliggjøres tallet for konsumprisindeksen.
Pris- og inntektspolitikk
Med pris- og inntektspolitikk menes ulike inngrep fra statens side i pris- og lønnsfastsettelsen.
Oppsummering av moderne økonomi
For å løse verdenskrisen mente Keynes at staten måtte komme inn med aktive tiltak for å oppnå full sysselsetting igjen. Spesielt påpekte han statens mulighet til å påvirke utviklingen gjennom at aktiv finanspolitikk.
Hva bestemmer investeringene (I)?
Keynes mente at landets investeringer blir bestemt av likevektspunktet mellom profittforventningene og lånerenten, uttrykt i prosent.
Hva bestemmer etterspørselen og forbruket (C)?
Keynes mente at etterspørselen i samfunnet er en funksjon av følgende forhold:
Keynes løsning på arbeidsledigheten
Keynes løsning på arbeidsledigheten kan har sitt utgagnspunkt i følgende hypoteser:
Moderne makroøkonomi
I likhet med klassikerne, mente nyklassikerne at staten burde spille en passiv rolle i økonomien. Dette skyldes deres tro på Say`s lov: «Tilbudet skaper sin egen etterspørsel»
Inntektsfordelingen i den klassiske perioden
Hva bestemmer «lønnen» til de tre samfunnsklassene ? Jeg ser her på den klassiske periodens syn på dette spørsmålet
Den klassiske perioden
Den klassiske perioden strekker seg fra 1776 - 1890 år e.Kr.
Styret i bedriften
Hva er styrets oppgave, hvilke krav og plikter stilles til et styre?
Styrets oppgaver og ansvar
Styret har det overordnede ansvaret for selskapets strategi, og at selskapet er organisert og finansiert for å kunne realisere selskapets mål
Rich – Reach analyse
Tradisjonelt konkurrerer bedrifter på enten å produsere standardprodukter til et bredt marked, eller differensiere produkter til utvalgte segmenter. Tradisjonell strategiteori tilsier at bedriftene må velge og fokusere på ett av områdene. I praksis er dette imidlertid ikke noe enten/eller, men et både/og.
Metoder for markeds- og reklamebudsjettering
Når man skal fatte en beslutning om hvor mye man bør bruke på markedsaktiviteter kommende år, benytter man seg av kontrollrettede metoder eller målrettede metoder
Reklamebudsjett
Det finnes mange gode grunner for hvorfor man trenger et reklamebudsjett. De viktigste grunnene for å budsjettere bedriftens reklameinnsats er:
Dekningsdiagram
Dekningdiagrammet viser dekningpunktanalysens nullpunkt (dekningspunkt) og risikomargin, samt hvilket dekningsbidrag og dekningsgrad kalkylen har.
Uønsket fordeling av produksjon og inntekt
Siden markedsøkonomien er profittmaksimerende vil kapitalistene investere i de næringene hvor fortjenestemulighetene er størst, og produksjonen vil bli sentralisert til de stedene hvor det er mest lønnsomt å drive
Tilbudsidepolitikk
Tilbudsidepolitikk har en rekke fellestrekk med nyklassisk teori fra 1920 -tallet. Her ser jeg litt nærmere på dette.
Den klassiske motrevolusjon
Fra midten av 1970 - tallet fant det sted en såkalt klassisk motrevolusjon i økonomisk teori.
Moderne mikroøkonomi
I perioden 1890 til 1930, gjorde en del økonomer mye for å forbedre den logiske strukturen innen mikroteori. Disse teoriene stammet i stor grad fra Marshall, og spesielle teorier om økonomisk velferd.
Introduksjon til moderne økonomi
Moderne økonomi kan deles inn i to hovedgrupper; moderne mikroøkonomi og moderne makroøkonomi
Grensenytte og etterspørsel
Gossen`s andre lov slår fast at man maksimerer nytte ved å bruke begrenset inntekt, slik at den siste enheten av penger brukt på hvilken som helst gode, gir den samme grensenytten som den forrige brukte enhet.
Hvilken nytte har vi av inntekten (pengene)?
«konsumentene vil maksimere sin totalnytte ved å kjøpe slik at den siste enhet av penger, brukt på hvilket som helst gode, gir den samme marginalnytten som den sist brukte for et annet gode»
Hva bestemmer prisen ?
Individet vurderer sine handlinger ut i fra hvilke konsekvenser de får. Handlinger er «gode» hvis de fremmer lyst, og reduserer smerte
«The transaction version»
Amerikaneren Irving Fischer, utvilet en annen pengeteori, kjent som «The transaction version» eller transaksjonsversjonen som det heter på norsk.
«The Cambridge cachballance version of the Quantity theory of money»
Dette er en teori som ble utviklet av Alfred Marshal, og prøver å forklare pengenes verdi.
Hva er profitt, og hvordan skapes profitten?
Profittens størrelse representerer størrelsen på kapitalistenes utnytting av arbeidernes arbeidskraft mener Marx.
Marx verditeori – en arbeidsverditeori
Marx sin verditeori er et analytisk verktøy for å forstå de sammensatte funksjonene i markedsøkonomien.
Hva bestemmer produktets pris (Bytteverdien) ?
Alle varer har en bruksverdi og en bytteverdi. Marx utarbeidet en teori for å forklare en vares bytteverdi.
Materialistisk historieoppfatning
Marx mente at ethvert klasse samfunn kan deles inn to basis enheter; produksjonskreftene og produksjonsforholdene
Marx erkjennelseteori
Marx mente at vi forenklet kan si at menneskene er det mellomledd, som gjennom sin bearbeidelse av naturen omdanner naturen til et produkt, preget av mennesket.
Situasjonsbestemt ledelse
Situasjonsbestemt ledelse er en av verdens mest anvendte teorier for ledelse. Mye av dette skyldes teoriens enkelhet. Den er lettfattelig og lett anvendelig i praktisk bruk på team og organisasjoner.
Selektivt minne
Vi husker kun det vi selv ønsker å huske og glemmer resten
Lagerstyring
Lagerstyringen inkluderer styring av de totale lagerinvesteringene, modeller for å bestemme bestillingsmengder og sikkerhetslagre, valg av servicenivåer og utviklingen av en servicestrategi
Bevisst og ubevisst læring og hukommelse
Læringen skjer såvel bevisst som ubevisst. Forskere som har studert fenomenet mener at 75% av all vår læring er såkalt "ubevisst læring".
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk)
Hva er verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk), og hva er forskjellen mellom disse to kommunikasjonsformene?
Segmentering på grunnlag av relasjon til merkevaren
Hvordan foreta Segmentering på grunnlag av relasjon til merkevaren?
Strategisk analysemetoder for informasjonstrategien
Det finnes knapt en ekspert eller bedriftsleder som er uenig i at Internett-, Ekstranett- og Intranett baserte løsninger kommer til å utgjøre grunnmuren i enhver organisasjons kommunikasjonsstruktur i fremtiden. Det som ikke er like opplagt er hvordan bedriftene skal utnytte de mulighetene som finnes innenfor denne teknologien for å oppnå økt lønnsomhet på kort og lang sikt.
Arbeidstageroppfinnelser
Har du gjort en oppfinnelse i forbindelse med arbeidet ditt, og er usikker på hvilke rettigheter du har til oppfinnelsen?
Varemerkebeskyttelse
Et varemerke er et kjennetegn du som næringsdrivende kan benytte for å skille dine varer og tjenester fra andres.
Eksempel på stillingsinstruks
Tenk stillinginstruks for daglig leder, etter modellen jeg beskriv i forrige artikkel. Kan brukes som mal.
Sjekkliste for leie av næringslokaler
Ved leie av næringslokaler anbefaler vi generelt følgende:
Stillingsannonse
Hvordan utforme stillingsannonsen, hva bør vektlegges og hvilke mediekanaler bør man velge?
Prosessplan
Noe av det viktigste i en forretningsplan er hvordan selskapet har tenkt å produsere markedstilbudet sitt. Hvordan skal produksjonen legges opp? Hvilke innsatsfaktorer skal benyttes? Hvilke prosesser vil bli benyttet? Hvor stor arbeidsstokk trenges og hvilke typer? Hvilke leverandør og salgsapparat benyttes?
Profilkart
Profilkartet er et effektivt analyseverktøy for å raskt skaffe seg en oversikt over virksomhetens interne arbeidsbetingelser i form av et visuelt bilde, eller rettere sagt et kart som viser virksomhetens profil (sterke og svake sider).
Key Account Manager
Key Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med virksomhetens viktigste kunder
Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)
Hvordan regne ut dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG) i en dekningspunkt analyse?
Personlighet og typeteorier
Typeteoriene prøver å klassifisere folks personlighet i ulike personlighets kategorier som beskriver hva som karakteriserer deres personlighet.
Styrets rapportering
For børsnoterte selskaper er reglene for rapportering langt mer kompliserte. enn for ikke-børsnoterte selskaper.
Økonomiske kontrollområder
Den økonomiske utvikling bør følges nøye og inngå som en del av virksomhetens intern kontroll system for å måle eventuelle avvik i forhold til målene
Push- og pull – strategier (trykk- og trekk kommunikasjon)
Hva er forskjellen mellom trykk- og trekk-prinsippet, eller push- og pull-strategier som det også kalles. Her går jeg gjennom begrepene.
Styreroller og styrets organisering
Et styre har bare makt og beslutningsdyktighet i styremøtet. Utenfor styremøte har ingen av medlemmene noen formell posisjon eller makt.
Opphavsrett
Åndsverksloven gir opphavsrett til åndsverk. Opphavsretten er en enerett som gis til den som har skapt et åndsverk.