Arbeidsmodell for verdibasert ledelse
En gjennomgang av hva du som leder må huske på hvis du ønsker å ta i bruk verdibasert ledelse i din virksomhet.
Servicemarkedsføring
Forskjellen på markedsføring av produkter og opplevelser er at produkter lages før de selges og konsumeres.
Hvordan lærer vi hva som er rett og galt?
Hvilke verdier og normer vi legger til grunn for å avgjøre om en handling er moralsk og etisk riktig er noe vi lærer av omgivelsene våre gjennom sosialisering fra vi blir født til vi dør.
Feilkilder og usikkerhet ved resultatene
Resultatene fra en forskningsprosjekt vil alltid være heftet med visse feilkilder. Feilkildene kan oppstå både ved planlegging, innsamling og bearbeiding av dataene.
Hvordan estimere etterspørselen?
For å kunne estimere hvordan etterspørselen etter et produkt eller tjeneste vil utvikle seg, er det i prognosesammenheng vanlig å dele "virkeligheten" inn i tre hovedkomponenter, og estimere etterspørselsutviklingen for hver enkelt komponent.
Daglig leder/administrerende direktør
Hva er daglig leder? Hvilke krav stilles til jobben? Hvilke arbeidsoppgaver har daglig leder? Hva bør vektlegges under rekrutteringen?
Familie, venner og bekjente som investor
Venner og bekjente er den vanligste investorkilden i Norge. Spesielt i tilfeller selskapet har et begrenset kapitalbehov.
Mintzberg`s 5 sektors logo – strukturelle konfigurasjoner
Hvilke strukturelle konfigurasjoner kan du velge mellom når du skal konfigurere din organisasjonsstruktur?
Kalkulatoriske avskrivninger
Denne kostnaden (verdiforringelsen) vil som regel påløpe over mange år, helt til driftsmidlet er utrangert, dvs. byttet ut med ett nytt. Denne kostnaden kaller vi for avskrivninger.
Balansert målstyring
Balansert målstyring blir av Havard University fremstilt som det største fremskrittet de siste 75 årene innenfor styringsverktøy for ledere.
Mellommenneskelig kommunikasjon som styringsverktøy
Styringgjennom direkte ordre, møter, samtaler, rådgivning, rettledning, opplæring, trening er utvilsomt det mest effektive styringsverktøyet
Utviklingen i medievanene
Bølgeteorien til Schumpeter sier at medieutviklingen drives av den teknologiske utviklingen i samfunnet, og det er enkelt å se at mediene har gått igjennom tre teknologiske paradigmeskifter de siste 100-årene.
AIDA – og AIDAS – modellen
AIDAS - modelle er verdens eldste kommunikasjonsmodell og viser hvilke kommunikasjonseffekter som må overvinnes i all kommunikasjon for å nå et definert kommunikasjonsmål.
Balansert målstyring som styringsverktøy
Balansert målstyring er et styringsverktøy som bryter ned virksomhetens visjon og strategier ned til målbare resultatmål for hver enkelt enhet, prosess, oppgave og individ i organisasjonen.
Markedsførings-miks ->> Distribusjon
Hvordan skal virksomheten selge og distribuere sine produkter og tjenester til kunden?
Lav og høyinvolveringsprodukter
Læring skjer ved at informasjonsbiter som oppfattes å høre sammen, blir koblet sammen i hukommelsen vår til noder av assosiasjoner.
Electronic Word of Mouth (eWOM)
Positive og negative omtaler gjort av andre om en virksomhet eller produkt/tjeneste i et elektronisk medium som gjør det muli for andre å lese denne omtalen
Markedsførings-miks ->> Produkt
Produktet er det viktigste konkurransevirkemiddelet for alle virksomheter som produserer, distribuerer og/eller selger produkter, da det er produktene som gir virksomheten inntekter og som skal dekke kundens behov eller løse deres problemer.
Kjennetegn ved dagens markeds- og konkurransesituasjon
Noen fremtredende kjennetegn ved dagens markeds- og konkurransesituasjon er:
Negativ Word Of Mouth (NWOM)
Negative ladede kommentarer fra andre forbrukere som har hatt en dårlig erfaring med enten et produkt eller en tjeneste.
Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?
En gyllen regel er at man må få trafikk fra flere steder på nettet, og ikke legge alle eggene i samme kurv. I tillegg gjelder 5 prinsipper:
Servicekonsept
Servicekonseptet er et begrep vi bruker til å definere hvordan organisasjonen ønsker å bli oppfattet av sine kunder, ansatte og leverandører.
E-læring (elektronisk læring)
E-læring er en forkortelse for elektronisk læring. Denne typen læring kjennetegnes ved at den gjøres elektronisk eller digitalt.
Vekststrategier for et merke
Under finner du en oversikt over de vanligste vekststrategiene for et merke, sammen med en vurdering av hvor stor risiko som vil være forbundet med de ulike strategiene. Vekststrategiene for merker er i prinsippet omtrent de samme som gjelder for virksomheter.
Mentale ferdigheter
Det som omtales som de sentrale mentale ferdighetene i mental trening er motivasjon, selvbilde, selvfølelse, selvtillit, bevissthet og fokus
Branded content strategier
Branded content er en samlebetegnelse for sammensmelting mellom reklame og underholdning, og reklame i nye medier.
Prestasjonsbasert belønning
Begrepet prestasjonsbasert belønnin henviser til en rekke former for lønnsutbetalinger som har det til felles at de er basert på belønningsmottakerens prestasjoner og ikke resultatene som de skaper.
Prognose og prognosering
Prognose betyr "fremsyn", og går i korthet ut på å komme med "spådommer" om fremtiden. Men siden vi aldri sikkert kan vite hva fremtiden vil bringe, er det uhyre vanskelig å lage en korrekt prognose.
Markedsdefinisjon og markedsposisjon
Hvilken betydning har virksomhetens markedsposisjon og markedssituasjonen for virksomhetens valg av målgruppe?
10 årsaker til at vi tar dårlige beslutninger
For mye informasjon, for lite informasjon, neglisjering av risiko og overdreven optimisme er blant årsakene til at vi tar dårlige avgjørelser.
Verdibasert ledelse i et kulturperspektiv
For å forstå verdiene i en organisasjon må man også forstå den kulturen som finnes i organisasjonen fordi verdiene ikke står alene, men er tett knyttet opp til kulturen de opererer i.
Verdiregnskap
Verdibasert ledelse går ut på å skape verdier for en lang rekke interessegrupper, noe som kommer tydelig frem i verdipyramiden som viser hvilke interessegrupper enhver virksomhet må skape verdier for i dag og en den innbyrdes rangeringen mellom dem.
Kvalitet – en viktig del av vekstbegrepet
Kvalitet kan som vekst ha en rekke ulike betydninger. De fleste forbinder kvalitet med noe positivt.
Entreprenør / gründer – funksjon, oppgaver og forskjeller
Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.
Verdibasert ledelse i et refleksjonsperspektiv
Refleksjon er viktig for at en gruppe skal kunne fungere optimalt. Det er to grunner til dette. I alle organisasjoner vil det være mulig å tolke verdier i retning av forskjellige perspektiver og handlingsmønstre.
Sosialiseringsprosessen – et kraftig styrings- og læringsverktøy
Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.
Vekst gjennom innovasjon
Vekst gjennom innovasjon er den tredje vanlige vekststrategien for virksomheter. Innovasjon er ikke noe man kan velge å satse på eller ikke, da alt har en begrenset levetid
Prosessmåling og målekort
For å kartlegge prosessens stemme i prosesser som gjentar seg bruker vi målekort. Dette viser hvordan prosessen varierer over tid.
Det fysiske arbeidsmiljøet
Ansvaret for å tilrettelegge og utbedre det fysiske arbeidsmiljøet ligger hos arbeidsgiver. Verneombud har ansvaret for å kontrollere at dette virkelig skjer.
Lovfestede HMS krav
Alle norske virksomheter må tilfredsstille lovfestede og forskriftsmessige krav om helse, miljø og sikkerhet for de tilsatte. Det gjelder i første rekke arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften
Loyalty Model Groupings – en kundelojalitet modell
Percy og Elliott har i boka "Strategic advertising management (2009, 114)" skissert en kundelojalitet modell som bygger på å krysse lengden på kundeforholdet med ett annet parameter.
Kundelojalitetstigen
Kundelojalitetstigen viser hvordan virksomheten har tenkt å bringe "leads" (potensielle kunder) til å bli "ambassadører" som anbefaler virksomheten til andre.
Er en tilfreds kunde lojal?
Tilfredshet fremstår som en av faktorene som fremmer lojalitet. Men vi kan ikke slutte at tilfredshet er den eneste faktoren
Hva er intern kontroll?
Omfatter alt hva bedriften gjør for å sikre sine verdier, samt hva de gjør for å tilrettelegge en forsvarlig drift for å nå de planlagte mål
Hva er Web 2.0?
Du har sikkert allerede støtt på begrepet Web 2.0 flere ganger de siste årene, men hva betyr egentlig Web 2.0?
Hvor mye informasjon trenger vi ?
Poenget er å kunne skaffe nok informasjon frem til neste beslutning. Det er innovasjon (nytenkning), ikke informasjon som er minimumsfaktoren i markedsføring og organisasjonsutvikling forøvrig.
Tidlig preklassisk tenkning (Økonomisk tenkning)
Den tidlige preklassiske tenkningen oppsto i oldtiden, og tidfestes til 800 år f.Kr. - 1500 år e.Kr.
Reglement for bruken av sosiale medier
Bør virksomheten ha en egen sosial profil, og hvilke regler bør virksomheten utvikle til sine ansatte om bruken av sosiale medier?
Headhunting – systematisk søking etter kandidater
Begrepet kan defineres som en systematisk planlagt og gjennomført prosess for å finne frem til og vinne interesse hos – spesielt egnede personer til en stilling som skal besettes
Hvorfor måle kundetilfredshet?
En gjennomgang av viktigheten av å måle kundetilfredsheten for å kunne måle hvilke fremgang virksomheten gjør på området.
Konkurrentanalyse («5 forces»)
En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.
Helhetlig markedsføring og markedsplanlegging
Helhetlig markedsføring vil si at man tenker helhetlig rundt begrepet markedsføring. For å oppnå dette kreves det en systemanalytisk verdiledelse
Entreprenør egenskaper (ferdigheter og evner)
En gjennomgang av hvilke egenskaper (ferdigheter og evner) en entreprenør må ha for å ha en sjanse til å lykkes med å etablere et foretak.
Påvirkning og manipulasjon
Med manipulasjon menes påvirkning ved å så splid, brukes også som betegnelse på behandling av ryggen med grep og rykk
Kjøpsprosessen på bedriftmarkedet
Kjøpsprosessen på bedriftsmarkedet er vesentlig forskjellig fra forbrukermarkedet. Denne prosessen kan deles inn i 8 faser.
Etterkjøpsdissonans og etterkjøpsrasjonalisering
En gjennomgang av disse to sentrale begrepene og hva man kan gjøre for å unngå at dem oppstår i egen virksomhet.
Markedsførings-miks ->> Markedskommunikasjon
En allment akseptert modell for virksomhetens strategiske kommunikasjonsoppgaver.
Slik gjør IT-gigantene sine ansatte mer kreative og motiverte
IT-selskapene kommer med stadig nye triks for å heve både kreativitet, motivasjon og trivsel. Her går jeg igjennom de kjente tiltakene.
Etter kjøpet: Følge opp kunden
Skal gjøre alle førstegangskunder om til lønnsomme gjenkjøpere som blir ambassadører som anbefaler virksomhetens verditilbud til andre.
Trender og trendforlengelse (kurvefremskrivning)
Med trender mener vi utviklingslinjer i et statistisk materiale og omfatter alt fra å trekke opp kurver på frihånd i et diagram, til mer kompliserte matematiske beregninger
Rapportskrivning
Når rapporten skal skrives er fremstillingsformen viktig. Presentasjonen av resultatene vil være avgjørende for hvordan leseren tolker rapporten. Innholdet og presentasjonsformen må derfor være tilpasset de som skal lese rapporten.
Prismål: Mål for prisstrategi og prispolitikken
En gjennomgang av hva som er de vanligste målene for prispolitikken til et selskap.
Prisnivå og prisprofil (Premium pris vs. lavpris)
Selv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng.
Etikkorientert prissetting
Kunder forventer at selgeren skal verdsette forholdet mellom kunde og selger gjennom å tilby kunden rettferdige priser.
Brand mapping (produktkort)
Et produktkort vil si at vi viser fram et bilde av et produkter eller et fenomener som vi ønsker at respondenten skal uttale seg om.
Semantic Differential Scale
Når vi skal måle holdninger ved hjelp av skalering, benytter vi ofte en teknikk som kalles Semantic Differential Scale, en skala som befinner seg på intervallnivå.
Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
En gjennomgang av hvilke eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til enhver virksomhet.
Konstant sum skala
En skala som går ut på at respondenten skal fordele en sum på ulike variabler som har betydning for spørsmålsstillingen.
Rabatt og rabattpolitikk
Pris er mer enn produktet eller tjenestens basisprisene. Et viktig virkemiddel i prispolitikken er rabatter.
Prioritering (Purchase Intent Scales)
Prioriteringer er en spørreteknikk som ofte brukes i survey. Spørreteknikken kalles også rangering eller purchase intent scales.
Flervalg (multiple choise) spørsmål
Flervalg går ut på at vi stiller respondenten et lukket spørsmål, og ber dem svare på dette spørsmålet ved å velge mellom ulike svaralternativer.
Naturalytelser
Verdsettelsen av naturalytelsene kan skjer på tre måter: etter sats, arbeidsgivers fastsettelse eller likningskontorets verdsettelse.
Arbeid som utføres i arbeidstakers hjem
I juli 2002 ble det vedtatt en forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakerens hjem. Den regulerer arbeidsforhold hvor hjemmearbeid benyttes som en fast ordning.
Divisjonskalkulasjon etter selvkostprinsippet
Bare aktuell for bedrifter som driver en - vare produksjon, eller i bedrifter hvor det produseres flere produkter i en ensartet produksjonsprosess
Permittering
Permittering kan benyttes når bedriften av ulike årsaker tidvis har problemer med å beskjeftige alle ansatte. Her finner du reglene for dette
Sykdom, sykepenger og permisjon
Når ansatte blir syke, må arbeidsgiver dekke sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet (den såkalte "arbeidsgiverperioden"). Etter dette overtar folketrygden kostnadene.
Oppfølging av forskningsresultatene
Siste fase i forskningsprosessen er oppfølging av resultatene, og går i korthet ut på å kontrollere hvorvidt anbefalingene blir satt ut i livet.
Aksiomatisk definisjon av sannsynlighet
Hva er aksiomatisk definisjon av sannsynlighet, og hvordan beregne dette?
Kombinatorikk
Hvordan finne antall gunstige og antall mulige utfall når vi skal beregne sannsynligheten for noe?
Sammenligning av to medianer (Mann-Whitney-metoden)
Hvordan sammenligne t medianer ved bruk av Mann-Whitney-metoden?
Parvise sammenligninger (Fortegntest og Wilcoxons tegnrangtest)
Sammenligning av to stikkprøver. Hvordan gjøre dette ved bruk av statistiske metoder.
Utsagnmetoden
Utsagnsmetoden består i at respondenten får forelagt flere utsagn som han eller hun skal ta stilling til.
Måleskala og -nivå i et spørreskjema
Hvilke former for lukkede (prekodede) spørsmål kan vi bruke i et spørreskjema og hvordan kan vi måle svarene?
Pretest og endelig utforming
Før undersøkelsen tar til, skal man alltid teste intervjuene under realistiske forhold, dvs. på personer i målgruppen.
Andre måleskalaer for spørreskjemaer (survey)
Eksempler på andre måleskalaer er kjøpsintensjons - skala, parvise sammenligninger, figurative og grafiske skala
Hvordan skal resultatene brytes ned ?
Før spørreskjemaet utformes må ha tatt stilling til hvordan resultatene skal brytes ned i enheter, variabler og verdier.
Global oppvarming (drivhuseffekt)
Økningen av den gjennomsnittlige temperaturen i jordens lavere atmosfære og havene de siste hundre årene gjennom drivhusgasser.
Møte og scenen (bordplassering m.m.)
Scenen er viktig. Teaterforestillingen som møtet representere skal ikke bare formidle et budskap, men er ofte i seg selv budskapet.
Hvordan gjennomføre en situasjonsanalyse?
Normalt starter vi med en pilotundersøkelse (forundersøkelse) som har som mål å samle inn informasjonen man trenger til å kunne gå videre.
Situasjonsanalyse
En analyse av virksomhetens arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.
Suksessfaktor 4 – Finansielle forhold
Uten at du har de finansielle forholdene i orden, blir det heller ikke noe av dine etableringsplaner. Vi ser i denne artikkelen nærmere på hvilke finansielle forhold det er viktig å få oversikt over og planlegge for.
Kontantbeholdningen i regnskapet
I mange virksomheter skjer mesteparten av salget ved at kunden betaler kontant. Gode rutiner for behandling og dokumentasjon av kontanter er med på å sikre at penger ikke blir borte og at du på en tillitvekkende måte kan redegjøre for inntekten din til skattemyndighetene.
Oligopol
Oligopol er en markedsform som kjennetegnes av: 1) Markedet består av noen få, store tilbydere som deler markedet mellom seg, 2) Det finnes vesentlige hindringer for at andre bedrifter kan etablere seg.
Verdiskapning i et samfunn
Verdiskapningen i et samfunn er på mange måter lik verdiskapningen i en bedrift. Forskjellen er bare at nå summerer vi tallene for alle bedriftene i hele landet.
Møtestedets atmosfære
Lyset i nattklubber er mykt og dempet. Klasserom er godt opplyst. Styrerom reflekterer makt og autoritet. Hensikten med møtet blir forsterket gjennom stedets atomsfære
Disruptiv innovasjon og teknologi
Innovasjon som forstyrrer et eksisterende marked og skyver bort markedsledende bedrifter og produkter






























































































