Lesetid (240 ord/min): 5 minutter
Innholdsfortegnelse
Hva er systemintegrasjon?
Systemintegrasjon er et annet nøkkelbegrep innen Holistisk Systemledelse og prosessledelse.
Med systemintegrasjon menes:
å integrere flest mulig system, perspektiv, prosesser og samhørighetsforhold til et enhetlig (helhetlig) system.
Med perspektiv menes:
de seks perspektivene som inngår i systemet til Holistisk Systemledelse.
Med prosesser menes:
Alle virksomhetens kjerne-, støtte- og styringsprosesser.
Med samhørighetsforhold menes:
Alle koblinger mellom virksomhetens prosesser og andre verdikjedesystemer virksomhetens eget system er en del av.
Systemintegrasjon kan skje på mange måter.
Verdikjedesystem integrasjon
Virksomhetens verdiskapningsprosess, eller verdikjede om du vil, er ikke en isolert verdiskapningprosess. For at denne verdiskapningsprosessen skal fungere som tiltenkt er denne verdikjeden avhengig av verdikjeden til en rekke eksterne partnere, da virksomhetens verdikjede bare er en av mange verdikjeder i et verdikjedesystem.
Alle innsatsfaktorer som inngår i virksomhetens verdikjede kommer fra verdikjeden til et mellomledd eller direkte fra produsentens verdikjede. Og ikke nok med det. For å forstå flyten av verdiaktiviteter gjennom hele verdikjeden er det ikke nok å inkludere egen verdikjede i analysen av integrasjonsmuligheter. Vi må også inkludere verdikjeden til alle mellomledd, produsenter, råvareleverandører, myndighetene og alle andre interessenter vi er avhengig av.
Når virksomhetens egen verdikjede skal vurderes må vi derfor starte med å definere hvilke andre verdikjeder virksomheten vil være avhengig av og hvordan disse verdikjedene kan integreres på en best mulig måte med virksomhetens verdikjede for å danne et godt fungerende verdikjedesystem. I denne analysen må vi også inkludere kundens verdikjede, da det er deres behov, krav og forventinger virksomheten skal tilfredsstille gjennom sitt verditilbud. Denne verdikjeden er derfor den den viktigste verdikjeden å studere.
Her ser vi ikke bare på hvilke verdikjedesystem vi må inkludere, men også på hvordan vi kan fjerne dem. Jo færre verdikjedesystem vi er avhengig av, jo bedre.
Perspektiv integrasjon
Virksomheten er ikke bare avhengig av å ha gode integrasjonsmekanismer med de andre verdikjedesystemene virksomhetens verdikjede er avhengig av, men virksomheten er selv ett kompleks system bestående av minst seks ulike perspektiver eller fokusområder om du vil som til sammen utgjør virksomhetens organisasjonssystem. Disse seks perspektivene er:
- Kundeperspektivet
- Ressursperspektivet
- Prosessperspektivet
- Supportperspektivet
- Styring- og kontrollperspektivet
- Læring- og vekstperspektivet
Perspektiv integrasjon vil si:
å fokusere på hvordan vi kan konfigurere verdiskapningprosessen slik at det blir et godt samhørighetsforhold og gode integrasjonmekanismer mellom de ulike perspektivene som til sammen utgjør virksomhetens helhetlige system.
Bankenes innføring av nettbanken er et klassisk eksempel på en vellykket integrasjon av kunde- og prosessperspektivet, samtidig som de reduserte behovene fra ressurs- og supportperspektivet til en brøkdel av tidligere kostnader.
Ved at kundene gjorde jobben selv gjennom “selvbetjeningprinsippet” kunne bankene digitalisere hele verdiskapningprosessen sin ved at kundene sto for punchingen av dataene som bankfunksjonærene tidligere gjorde. Ikke gjorde dette at de ikke trengte fysiske banker lenger, men antall ansatte kunne også reduseres kraftig og med dette forsvant de fleste av aktivitetene som tidligere inngikk i supportperspektivet.
Prosessintegrasjon
Prosessintegrasjon går ut på å finne nye måter å integrere virksomhetens kjerne-, støtte- og styringsprosesser på for å få et mer effektivt verdiskapningsystem. Normalt er det her det største potensialet ligger.
Av størst interesse er det å finne nye og bedre måter å integrere virksomhetens kjerneprosesser på. Virksomhetens kjerneprosesser er:
Les mer: Kjerneprosesser i verdiskapningen
Bruk IKT-systemet for å integrere de ulike delene på nye måter
IKT har skapt Internett, datamaskinen, mobilen og alt vi kan gjøre via vår mobil, datamaskin og ande digitale enheter. IKT-systemet inneholder derfor idag normalt hele eller deler av løsningen vi leter etter når vi jobber med systemintegrasjon. Vi bruker idag IKT til å integrere verdikjedesystemene, verdikjedene, prosessene, koblingene, relasjonene og aktivitetene på nye måter til nye helhetlige løsninger. Noe som er normalt siden teknologien er drivkraften i den økonomiske utviklingen til et samfunn i følge Schumpeters økonomiske utviklingsteori.
Aktuelle virkemidler
Virkemidlene vi kan bruke for å integrere to deler på nye og bedre måter ved bruk av IKT-systemet er blant annet:
- Produkt digitalisering : Kan produktet gjøres digitalt kan såvel produktet som hele forretningsmodellen og verdiskapningsprosessen endres og effektiviseres. Nettbanken er et vellykket eksempel, mens digitaliseringen av avisene, bøker og plater/cd-er ikke har vært en like stor økonomisk suksess. Lærdommen av dette er at digitalisering av produktet er lønnsomt når digitaliseringen kan knyttes sammen med en ny lønnsom forretningsmodell. Alt som kan digitaliseres blir idag digitalisert.
- Automasjon : Første skritt når vi ønsker å effektivisere verdiskapningsprosessen eller fjerne støtteaktiviteter er gjennom automasjon av oppgavene som idag gjøres manuelt.
- Kunstig intelligens : Ved å ta i bruk kunstig intelligens kan vi analysere store mengder big-data for å treffe den beste beslutningen. Analyser som leder til en beslutning i løpet av tidels av et sekund. Beslutningsanalyser som ville tatt en enkelt person ukesvis å utføre.
- Roboter : Mennesker koster mye penger, de trenger lang opplæring, de kan bli syke og de krever fritid. Ved å bytte ut mennesker som driver med rutinemessige oppgaver med maskiner (roboter) kan vi oppnå enorme effektiviseringsgevinster, med større stabilitet og langt høyere lønnsomhet.
- 5G nettverk : Utrullingen av 5G nettverket åpner enorme muligheter for enhver virksomhet. Snart kommer selvkjørende biler, droner og IoT e.l. digitale enheter. Enheter som vil endre livet slik vi kjenner det drastisk.
- Virtuelle organisasjonsstrukturer : Hvorfor ikke kvitte seg med dyre kontorer og heller la folk jobbe hjemmenfra. Det gjør det enklere å trekke til seg de dyktigste personene, da de kan sitte hvor som helst i verden. Det var noe vi lærte i pandemien vi har gått igjennom siden mars 2020.
Re-konfigurering
Å gjennomføre slike dramatiske omleggelser kalles “business process reenginering” og er den mest dramatiske omleggelsen av virksomheten en virksomhet kan gjennomføre.
Systemintegrasjon handler ikke bare om å “smelte sammen” og “fjerne” oppgaver og prosesser, men like mye om å re-konfigurere verdiskapningprosessen og verdikjede systemet denne verdiskapningprosessen er en del av.
Innovasjon – et resultat av systemintegrasjon
Ved å endre systemkomponentene og/eller sette dem samme på nye måter for å løse eksisterende og/eller nye problem og utfordringer skapes radikale- og inkrementelle innovasjoner. Fortrinnsvis inkrementelle. Innovasjoner er derfor en del av begrepet systemintegrasjon i holistisk systemledelse, da det er en nær sammenheng mellom endringsledelse og innovasjon.
Du leser nå artikkelserien: Holistisk SystemledelseDu leser nå artikkelserien: Prosessledelse
Du leser nå artikkelserien: Verdiskapning