Hjem Blog
EFU – Metoden (Egenskap – Fordel – Utbytte)
EFU er en annen måte å argumentere for "fordelene", men legg merke til at Egenskap benyttes som utgangspunkt istedenfor Årsak (behov).
Bruk av mobiltelefon på jobben (mobil reglement)
Hvilke reglement bør virksomheten etablere for bruk av mobiltelefon på jobben. Her finner du rådene du trenger.
Vurdererens rolle i rekrutteringsprosessen
Vurdering av intellektuelle evner, kompetanse, faglig dyktighet, fleksibilitet i tenking, og evne til å omgås andre er noen av mange elementer som inngår i vurderingen
Anbefalt arbeidsmodell for balansert målstyring
Enhver virksomhet er unik, og det finnes derfor ingen fasit på hvordan man best designer og implementerer en balansert styringsmodell. Det er likevel en del fellestrekk som går igjen.
Beskrivelse av den totale vareflyten i logistikksammenheng
For å effektivisere vareflyten må man først ha oversikt over hvilke aktiviteter bedriften utfører, og hvordan disse utføres.
Balansert målstyring og det finansielle perspektiv
I arbeide med å lage et Balanced ScoreCard starter man alltid med det finansielle perspektiv, da det danner de overordnede målene og strategiene for de 3 andre perspektivene
Prosessmodenhet
Begrepet prosessmodenhet brukes for å beskrive i hvilken grad organisasjoner lykkes med prosessledelse.
Assosiasjonsnettverk
En skjematisk fremstilling for å vise hvordan koblinger mellom ulike ting skaper assosiasjoner og blir lagret i vår langtidshukommelse.
Bruk kroppsspråket til å øke din selvtillit og endre andres oppfattelse...
Å stå i en selvsikker posisjon, til og med når du ikke føler deg selvsikker, vil påvirke både testosteron-og kortisolnivået i hjernen.
Arbeidsmiljølovens krav til arbeidsplassen
Arbeidsmiljøloven stiller en del krav til arbeidsmiljøet og hvordan man skal arbeide for å bedre det.
Arbeidsgangen i regnskapet
Gangen i regnskaparbeidet kan kort beskrives i følgende 4 faser - fra åpning til avslutning.
Dekningspunktanalyse ved flervareproduksjon
Dersom bedriften produserer og selger flere produkter(flervalg produksjon) med felles faste kostnader, er det fremdeles mulig å foreta analyser etter dekningpunktmetoden. Forutsetningen er at produksjonsmengden av de forskjellige produktene står i et fast forhold til hverandre.
Prosessteori
Det finnes en mengde ulike prosessteorier som prøver å forklare hvordan verdiskapningprosessen bør utvikles og driftes. Disse teoriene er:
Internprisingsmetoder
OECD deler grovt sett internprisingsmetodene inn i to hovedgrupper tradisjonelle transaksjonsmetoder og fortjenestebaserte metoder.
Vernesko: En Guide til Sikkerhet og Komfort på Jobben
I mange bransjer er det avgjørende å beskytte føttene mot potensielle farer. Vernesko spiller en viktig rolle i å sikre din sikkerhet på jobben....
Internprising
Internprising er prising av transaksjoner mellom tilknyttede foretak. F.eks. mellom mor- og datterselskap.
Prosessperspektivet
Omfatter alt virksomheten foretar seg for å skape kundeverdier og gjøre sitt verditilbud tilgjengelig for sine kunder
Kjerneprosess 1: Struktur
En struktur er en oversikt over det ønskede mønsteret av aktiviteter, forventninger og idéutveksling, mellom ledere, ansatte og kunder.
Arbeidsledighet
Innenfor markedsøkonomisk tankegang skyldes arbeidsledighet for løye lønninger. Tilbudet av arbeidskraft overstiger etterspørselen. Dette kalles klassisk arbeidsledighet.
Åpningsreplikken i salg
Se opp for å lære deg en standard åpningsreplikk. Det virker lett stivt og kunstig. Lag deg heller en liste over mulig åpninger og angrepsvinkler.
Adopsjonsprosessen
Den mentale prosessen forbrukerne går igjennom før innovasjonen blir akseptert eller forkastet.
Kommunikasjon
Kommunikasjon er overføring av informasjon mellom to parter eller formidling av et budskap fra én avsender til flere mottakere.
Retorikk
Retorikk betyr talekunst og handler om hvordan man skal overbevise lytterne. Vi går her igjennom prinsippene for god retorikk.
Enveiskommunikasjon vs. toveiskommunikasjon (Monolog vs. Dialog)
En gjennomgang av forskjellen mellom disse to begrepene og hva som kjennetegner dem.
Aktiv lytting
Målet med aktiv lytting er å sette seg inn i motpartens sko for å forstå dem, istedenfor å bare være opptatt av å presentere egne synspunkter
Den strukturelle rammen
Ledelseteorier som støtter seg på forskning innenfor sosiologi, og lærer oss hvor viktig det er at organisasjonen har en struktur
Historiefortelling
Hvorfor spiller historiefortellinger en viktig rolle i alle moderne organisasjoner, i ledelse og markedsføring?
Språklige virkemidler
Virkemidler du kan bruke for å gjøre språket i teksten rikere og bedre. De vanligste virkemidlene er disse.
Annengangsintervju
Hvorfor trenger du et annengangsintervju når du rekrutterer nye personer til organisasjonen?
Bacheloroppgavens drøfting
Å drøfte vil si å diskutere et saksforhold, og denne diskusjonen skal foregå med argumenter.
Gjør barcheloroppgaven til din jobbsøknad!
Det beste rådet vi kan gi til dem som skal begynne på sin barcheloroppgave er: Gjør barcheloroppgaven til jobbsøknad!
Kommunikasjonsmodell
I denne artikkelserien vil du lære hva en kommunikasjonsmodell er og hvilke ulike kommunikasjonsmodeller som finnes.
ÅFK (Årsak – Fordel – Konsekvens) modellen
Årsaken(e) til at en egenskap oppleves som en Fordel av kunden, og de Konsekvens(er) som han oppnår ved å dra nytte av fordelen, kalles ÅFK.
Tilbakemelding i kommunikasjonsprosessen
Tilbakemeldingen er sentral i alle kommunikasjon, da det er umulig å vite om mottakeren har forstått budskapet før vi får en tilbakemelding.
Den lineære kommunikasjonsmodellen
En modell som forklarer hva som må til for å overføre et budskap fra en sender til en mottaker. Vi går her igjennom modellen steg for steg.
Bil og bilens betydning i salg
I likhet med klær er bilen til selgeren et viktig ytre signal som er med på å plassere selgeren sosialt og gi selskapet en image.
To-steg hypotesen (Word Of Mouth / “jungeltelegrafen”)
En modell som forklarer hvordan "Word of Mouth (WOM)" oppstår og hvordan et budskap blir spredt gjennom denne prosessen.
Kvasieksperiment
Hva er et kvasiekspriment, og hvilke ulike typer kvasieksprimenter finnes?
Hierarki av effekter
Modellen viser hvordan reklame påvirker forbrukernes beslutning om å kjøpe eller ikke kjøpe et bestemt produkt eller tjeneste.
SOR modellen (Stimulus Organism Response Theory)
SOR er en forkortelse for: Stimulus (S), Organisme (O) og Reaksjon (R). Modellen kalles også for Stimulus Organism Response Theory.
Hvordan bli rik på langsiktig aksjesparing?
Historisk sett er det ingen annen langsiktig investering som gir deg en høyere avkastning enn langsiktig aksjesparing.
Den tegnorienterte kommunikasjonsmodellen
Kommunikasjonsmodeller som viser på hvilken måte meningen oppstår og hvordan tegnene får et meningsfullt innhold.
Delkapittel, avsnitt og tekstbinding i barchloroppgaven
Alle barchloroppgaver trenger en logisk oppbygd struktur som det er enkelt å finne fram og navigere i.
Språket i en bacheloroppgave
Språket i en bacheloroppgave skal være objektivt, formelt og klart. Det betyr at du bør være forsiktig med å bruke muntlig og hverdagslig språk.
Osgood-Schramm modell for kommunikasjon
Osgood-Schramm modellen for kommunikasjon kalles også for Encode-Decode modellen for kommunikasjon. Dette er en syklisk kommunikasjonsmodell, der kommunikasjonen er en sirkulær prosess bestående av toveis kommunikasjon.
Barcheloroppgavens kilder og litteraturliste
Tar vi utgangspunkt i åndsverkloven kan vi trekke opp følgende retningslinjer som gjelder for alle skrevne oppgaver.
Guide til trapetsplater – valg, bruk og fordeler
Når det kommer til byggematerialer, er Trapetsplater et stadig mer populært valg, både for profesjonelle håndverkere og gjør-det-selv entusiaster. I denne artikkelen vil vi...
Hvordan redusere kostnadene?
Det er bare tre måter en virksomhet kan øke sin lønnsomhet og overskudd (profitt) på, og det er gjennom å enten:Øke inntektene, uten at...
Introduksjon til organisasjon og ledelse
En organisasjon er en gruppe mennesker som forsøker å nå bestemte mål gjennom samarbeid. Organisasjoner har dessuten disse fellestrekkene
Gruppedynamikk
En gjennomgang av gruppedynamikkens innflytelse på organisasjonmedlemmenes atferd og gruppens effektivitet
Vertikal og horisontal samordning
Organisasjonsmessig samordning kan nås på to måter. Enten gjennom vertikal - eller horisontal samordning.
Referanseramme, likhetspunkter og differensieringspunkter
Første steget i denne prosessen er å etablere en referanseramme, slik at man kan se hvilke andre merker som er konkurrenter, og gi kundene informasjon om hvilken nytte merket dekker.
Massekommunikasjon vs. personlig kommunikasjon
Et grunnleggende innenfor kommunikasjons er skille går mellom personlig kommunikasjon og massekommunikasjon. Forskjellen kan forklares slik:
Valg av forskningsdesign og analyseplan
Med forskningsdesign menes: "En overordnet plan for situasjonsanalysen".
Materialkostnader (varekostnader)
Her ser jeg nærmere på hvordan man kan finne kostnadsforbruket for ulike produksjonsfaktorer.
Merkeverdikjeden
En gjennomgang av verdikjeden for merkevarer, også kalt merkeverdikjeden. Vi går her igjennom hva den består av og den funksjon.
Krysspriselastisitet
Hva er krysspriselastisitet, hva brukes den til, hva sier den og hvordan beregne den? I denne artikkelen går vi igjennom dette.
Merkeverdi (Brand Equity-modellen)
Et sett av aktiva og passiva (forpliktelser, gjeld) som er knyttet til et merke, merkets navn og symbol, enten som et positivt eller negativt bidrag til verdien ved selve produktet for bedriften og/eller bedriftens kunder
Markedsplan modell
På denne siden finner du den mest vanlige planleggingsmodellen for å sette opp en markedsplan.
Endringsmotstand (motkrefter)
Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør. Forandring fryder ikke
Konfidensintervall
Hva et et konfidensintervall, hva brukes det til og hvordan beregne dette intervallet?
FIFO og LIFO prinsippet
FIFO betyr "First in-first out (FIFO)". I klartekst betyr dette at det som har vært lengst på lager, også skal bli tatt først ut.
Strategikart (Balansert målstyring)
Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i balansert målstyring, også kalt Balanced ScoreCard.
Top-down vs Bottom- up Ledelse
En gjennomgang av begrepene og hvilken av strategi en virksomhet bør velge som lederstil for å få en effektiv organisasjon hvor alle trives
Merkekjennskap og kjennskappyramiden
Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.
Portfoliomatrise (BCG matrisen)
Portofoliomatrisen, også kalt BCG matrisen, er et strategisk analyseverktøy utviklet av Boston Consulting Group.
Speiling
Å speile noen er et tegn på at to personer går godt overens. De kopierer hverandres kroppsspråk uten å være klar over at de gjør det.
Du Pont-modellen
DuPont-modellen er en skjematisk måte å vise hvordan virksomhetens totalrentabilitet blir skapt
Digital markedsføring – en nødvendighet i moderne næringsliv
Hvorfor digital markedsføring er avgjørende i dagens forretningslandskap
I dagens stadig mer digitaliserte samfunn er tilstedeværelse på nettet ikke lenger et valg, men en nødvendighet...
En dyktig manipulator og manipulatorens taktikker
Det kan være svært vanskelig å avsløre maktspillet til en manipulator. De er ofte svært dyktig og benytter ulike strategier for å fange sitt offer.
Merkepyramiden
Merkepyramiden viser sammenhengen mellom de forskjellige merkeassosiasjonene – og illustrerer hva det er merkeleverandøren kan påvirke
Forskuddstrekk, påleggstrekk og utleggstrekk
En kort gjennomgang av reglene for forskuddstrekk, påleggstrekk og utleggstrekk i Norge.
Risikomargin og dekningpunktanalyse
Risikomarginen forteller oss hvor stor del av bedriftens omsetning som er overskudd/underskudd, og hvor mye salget kan falle før man taper penger.
Organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper
Hvilke organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper finnes og hvordan bruke dem for å bygge opp en effektiv organisasjonsstruktur?
Valutasystemer (flytende og faste valutakurser)
Valg av valutasystem skjer i utgangspunktet etter to hovedprinsipper: Flytende og faste valutakurser. Vi ser her nærmere på dette.
Lukket spørsmål
Et lukket spørsmål er det motsatte av et åpent spørsmål og er en spørreteknikk hvor motparten ikke kan gi det svaret de selv ønsker.Lukkede...
Key Account Management (KAM)
Key Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med bedriftens viktigste kunder.
SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)
En nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.
Dekningspunkt/ Break-even (nullpunkt)
Den omsetningen som fører til at resultatet blir null. Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene.
Diagnose av variablens målenivå og måleskala
Det er ikke mulig å måle variabelen i en undersøkelse før du har identifisert hvilket målenivå spørsmålene (variabelen) befinner seg på. Dette fordi spørsmålets (variabelens) målenivå avgjør hvilken måleskala vi kan benytte oss av, og måleskalaen angir hvilke verdier det er mulig å måle variabelen (svarene) i.
Ledende spørsmål
Ledende spørsmål brukes vanligvis for å styre samtalen og for å skape ytterligere utveksling eller nærmere forklaring på noe spesielt, men er også egnet hvis vi ønsker å få en bekreftelse (positiv eller negativ) i selgers favør.
Personlighet og trekkteorier
Trekkteoriene tar sikte på å studere de ulike personlighetstrekkene som hvert enkelt mennesket har, for å komme frem til en omtrentlig beskrivelse av en person.
ChatGPT for Microsoft Excel: Revolusjonerende AI-assistent for dine regnearkoppgaver
Er du lei av å slite med kompliserte Excel-formler, føle deg fortapt i et hav av data, eller rett og slett ønske deg en produktivitetsøkning?
Styrets størrelse
Selv om det ikke er å anbefale et ene-styre, bør vi heller ikke velge et for stort styre. Det anbefales et styre bestående av 3-5 medlemmer
Kostnad – utgift – utbetaling
Mange bruker begrepene kostnad, utgift og utbetaling om hverandre som om de skulle bety det samme. Det gjør de ikke. I denne artikkelserien ser vi nærmere på kostnadsbegrepet, hvilke ulike typer kostnader som finnes og hva som er forskjellen mellom dem.
Posisjonering som merkevarestrategi
Første bud hvis man ønsker å skape en merkevare ligger i målgruppens (kundenes) evoked set, er å finne et ledig hull i målgruppens (kundens) bevissthet, og etablere seg der som det naturlige førstevalget.
Darwin sin evolusjonsteori
Darwin mente at organismer utvikler seg over tid og at de tilpasser seg miljøbetingelser ut i fra biologiske faktorer (biologisk evolusjon)
Styrets sammensetning
La ikke styret bli en "gutteklubb" som bare eksisterer på papiret. Skaff deg et profesjonelt styre. La erfarne bedriftsledere komme med gode råd i full fortrolighet og fortelle deg om de største fallgropene.
Aksjonsvitenskap (“Action Science”) og organisasjonslæring
Aksjonsvitenskap eller Action Science som teorien opprinnelig heter er utviklet av Argyris & Schøn. Deres teori om organisasjonlæring står sentralt for å forstå organisasjonens læring og atferd
Styreteorier : Strategiteori
Strategiteoriene går ut på å se hvordan styret som et team kan bidra til å skape verdier.
Styreteorier : Klanstyrer
Teorier om klanstyrer handler om strukturene og prosessene i organisasjonen og hvordan disse samhandler med interessentene utenfor styrerommet
Styreteorier : Barbarteorier
Barbarteorier er teorier som omhandler økonomisk tenkning basert på kontroll over hvem som styrer hvem og hvilke interesser de skal ivareta.
Regnskap og lovgivning
Regnskapslovens §1 fastslår som hovedregel at «enhver som driver næringsvirksomhet har regnskapsplikt for slik virksomhet»
Styreteorier : Tanteteori (tantestyre)
Tantestyrer er styrer som er dannet fordi aksjeloven krever at bedriften har et styre. Styret har derfor kun en formell karakter.
Beregning av sosiale kostnader
Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.
Åpne spørsmål
Åpne spørsmål er spørsmål som gir et fortellende svar, hvilket innebærer at spørsmålet ikke kan besvares med et "ja" eller "nei".
Transaksjonskostnader
Transaksjonskostnader refererer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste.
Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus
Prisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nytt produkt.
Bruk hjelpesystemer for timebestilling, ordremottak, timelister mv.
Fra 1. januar 2001 ble det et krav om å ha slike hjelpesystemer for virksomheter hvor dette er naturlig.
Billagshåntering
Bilagene er grunnlaget og dokumentasjonen for regnskapsføringen. Jeg ser her på hvordan du bør gå frem for å håndtere dem på best mulig måte