Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Nettverksbyggende markedsføring er det vi kaller “front-end” markedsføring når vi snakker om relasjonsmarkedsføring. En nødvendighet som alltid må komme før vi begynner med det vi kaller relasjonsmarkedsføring. Dette fordi det alltid må foreligge en relasjon mellom to noder (virksomheter, grupper, individer) i et nettverk før vi kan begynne å videreutvikle og styrke denne relasjonen for å gjøre verdien av vårt kommersielle nettverk høyere.
Innholdsfortegnelse
Hva er nettverksbyggende markedsføring?
Nettverksbyggende markedsføring er:
“Arbeidet vi gjør for å få en ny node i virksomhetens kundenettverk”
Når vi snakker om markedsføring mener vi arbeidet vi gjør for å skaffe en ny kunde til virksomheten som vi kan følge opp gjennom relasjonsmarkedsføring for å styrke relasjonen og kundelojaliteten.
Målet er å øke verdien på kundenettverket gjennom å skaffe flest mulig nye kunder av høy kvalitet
Målet med all nettverksbyggende markedsføring er:
“å øke den potensielle verdien til virksomhetens kundenettverk gjennom å skaffe flest mulig nye kunder til kundenettverket”.
slik at vi kan bruke relasjonsmarkedsføring til å vedlikeholde og videreutvikle dette nettverket for å optimalisere langtidsverdien av dette kundenettverket.
Jo flere nye noder nettverket får, jo flere relasjoner (koblinger) finnes det i nettverket som må holdes ved like og videreutvikles for å hente ut langtidsverdien av nettverket gjennom relasjonsmarkedsføring og Key Account Managment.
Siden verdien av et nettverk ikke bare avhenger av hvor mange noder (kunder) nettverket består av og kvaliteten på relasjonen med disse nodene, men også av kvaliteten (verdien) til hver enkelt node. Av den går nettverksbyggende markedsføring ut på å skaffe nye førstegangskunder av høyest mulig kvalitet. Det vil si førstegangskunder som kan utvikles til å bli lønnsomme langtidskunder som kommer tilbake hver gang behovet for noe virksomheten kan dekke dukker opp. Dette er de ideelle førstegangskundene vi ønsker å rekruttere til nettverket gjennom nettverksbyggende markedsføring.
Utgangspunktet er virksomhetens primære målgruppedefinisjon
For å rekruttere disse nye førstegangskundene til kundenettverket tar vi utgangspunkt i virksomhetens primære målgruppedefinisjon. Jo mer nøyaktig den er, jo enklere er det å treffe disse potensielle kundeemene gjennom nettverksbyggende markedsføring. Vet vi ikke nøyaktig hvilke potensielle kundeemner (leads) vi ønsker å treffe med vår markedsføring er det også umulig å iverksette målrettet markedsføring mot ulike leads grupper. Selve forutsetningen for lønnsom nettverksbyggende markedsføring.
Målet er å få flest mulig førstegangskunder av høy kvalitet til lavest mulig kostnad
Det overordnede målet med all nettverksbyggende markedsføring er:
“Å skaffe flest mulig førstegangs kunder av høy kvalitet til lavest mulig kostnad per førstegangskunde”.
Virkemiddel miks
For å oppnå dette benytter vi en rekke former for markedsføring. For eksempel:
- Direkte Markedsføring
- Word Of Mouth / viral markedsføring / sosiale medier
- Telemarketing
- E-postmarkedsføring
- SEO
- Nettverksbygging
- Public Relations
- Trafikk/utendørs reklame
- Messedeltagelse, sponsing og annonsering
Normalt kan vi ikke benytte en av virkemidlene og vi kan ikke kun benytte et enkelt medium for å nå alle potensielle kundeemner (leads) vi ønsker å nå. Vi må sette sammen en medie-miks bestående av tiltak i en rekke enkeltmedier som koordineres til en effektiv kommunikasjons-miks for å maksimere sjansene for at alle potensielle leads og prospekt utvikler seg til å bli lønnsomme førstegangskunder av høy kvalitet.
Nettverksbyggende markedsføring slutter når den første ordren er inngått
Siden målet med nettverksbyggende markedsføring er å skaffe flest mulig nye lønnsomme førstegangskunder av høy kvalitet til lavest mulig kostnad per førstegangskunde slutter nettverksbyggende markedsføring til fordel for relasjonsmarkedsføring i det øyeblikket den første ordren er inngått og produktet eller tjenesten er lever til rett tid, sted, kvantitet, kvalitet og pris.
Du leser nå artikkelserien: Relasjonsmarkedsføring
Du leser nå artikkelserien: Nettverksbygging