Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Enhver markedsplan starte med en situasjonsanalyse av alle aktørene i markedssystemet som kan ha interesse av å påvirke virksomhetens videre kurs.
For å finne ut hvilke interessenter markedsplanen må ta høyde for, lønner det seg å starte analysearbeidet med å tegne opp et interessentkart som viser hvilke interessenter som vil ha interesse av å påvirke virksomhetens videre kurs.
Deretter lønner det seg å starte med de interne arbeidsbetingelsene eller de aktørene som omtales som mikrosystemet i gjennomgangen av markedssystemet, for å finne sterke og svake sider internt i virksomheten. Her finnes det en mengde analyseverktøy som kan brukes. Noen aktuelle verktøy er:
Når de interne forutsetningene er kartlagt, kan man gå videre å se på hvilke muligheter og trusler som finnes i omgivelsene som omgir virksomheten. Dette krever en analyse av alle eksterne arbeidsbetingelser som omfatter alle aktørene i offentlighets– og makrosystemet i virksomhetens markedssystem.
Noen aktuelle analyseverktøy for å analysere de eksterne arbeidsbetingelsene er:
- Kundeverdi og kundeverdianalyse
- Kjennskapspyramiden
- Tiltakmatrisen («dyktighet/viktighet» matrisen)
- PESTEL – analyse (analyse av makroomgivelsene)
- Konkurranseanalyse («5 forces»)
- Segmentanalyse
- Markedskart (målgruppekart)
- SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)
- Kjerneanalyse
- Scenario
- DELPHI – metoden
- Trender og trendforlengelse (kurvefremskrivning)
Sentralt i denne situasjonsanalysen står virksomhetens verditilbud, konkurransevirkemidlene og bruken av kommunikasjonsvirkemidlene.
Verditilbudet omfatter alle virkemidler som innvirker på kjøperens opplevelse i form av ofte og/eller belønninger ved å ha med bedriften å gjøre. De klassiske konkurransevirkemidlene bedriften har til rådighet og som kan brukes til å påvirke denne opplevelsen er de såkalte 6 – P`er:
- Product (Produktet, tjenesten, systemet)
- Price (Pris, rabatt, betalingsform og betingelser)
- Place (Distribusjon, tilgjengelighet, beliggenhet, åpningstider osv)
- Promotion (Markedskommunikasjon)
- People (De ansatte på alle nivåer, kundebehandling, holdninger, verdier, servicegrad osv).
- Posisjon (Merkevarestrategi)
Første oppgave er å beskrive verditilbudet, sett med kundens øyne. I neste artikkel ser jeg nærmere på hvordan du går frem for å kartlegge kundenes kjøpsprosess og beskriver verditilbudet.
Du leser nå artikkelserien: Markedsplan