
Markedsplan
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterEn gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.
Hva er en markedsplan, hvilken funksjon har markedsplanen, hva inngår i den og hvordan gå frem for å lage en markedsplan for virksomheten.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterEn gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterMarkedsplanen angir hvordan bedriften skal markedsføre seg i tiden fremover. Med markedsføring menes; ”Summen av bedriftens markedstilbud og markedskommunikasjon”.
Lesetid (240 ord/min): 11 minutterAlt kunder legger vekt på før, under og etter kjøp av et produkt eller tjeneste på et psykologisk, sosialt og funksjonelt nivå
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterKunder er alltid verdimaksimerende. De vil derfor alltid velge det produktet eller tjenesten som gir dem “mest opplevd verdi” for pengene
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterPå denne siden finner du den mest vanlige planleggingsmodellen for å sette opp en markedsplan.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterMålgruppe er den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.
Lesetid (240 ord/min): 11 minutterEt markedsmål er et uttrykk for hva virksomheten ønsker å nå med sin markedsføring den kommende perioden. Perioden kan være 1 eller flere år.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterBruk av salgsvolum og markedsandeler som markedsmål for markedsføringen.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterSalgsvolum og markedsandel er som nevnt et sentralt resultatmål for de fleste bedrifter av strategiske og finansielle årsaker, selv om stadig flere argumenterer at dette blir en for snever måte å vurdere effektiviteten av markeds- og salgsorganisasjon på bakgrunn av inntektene alene.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterKundetilfredshet er et eksempel på et mykt markedsmål som ofte brukes som markedsmål for kundeoppfølgingen (back-end programmet).
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterOpererer virksomheten innenfor flere virksomhetsfelt eller flere produktkategorier kan det være en god ide å utvikle et markedsmål per produktkategori eller virksomhetsfelt.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterVekstmålet angir om virksomheten ønsker å vokse, stabilisere seg eller redusere sin eksponering i et bestemt marked, mens vekststrategien forteller hvordan dette vekstmålet skal nås.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterAnsoff’s ekspansjonsmatrise klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på dagens og nye markeder med dagens og nye produkter.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterMålkort, også kalt styringskort, er et verktøy for å angi virksomhetens mål på. Verktøyet inngår som et av grunnverktøyene i teorien om balansert målstyring.
Lesetid (240 ord/min): 12 minutterMarkedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre verditilbudet for å nå markedmålet.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterKotler sier at virksomhet kan velge mellom fire forskjellige markedsstrategier, avhengig av hvilken markedsposisjon virksomheten har.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterVirksomhetens omdømme er en betegnelse for virksomhetens image, profil, rykte og posisjon i målgruppens bevissthet og avgjør suksessen av følgende årsaker
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterDen visuelle profilen er visuelle symboler som skal gi virksomheten en visuell identitet og personlighet i kundens øyne, samtidig som den visuelt skal skille virksomheten fra konkurrentene og gjøre det lettere for dem å huske virksomheten i ettertid.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterOmdømmets betydning for rekruttering dimensjonen I rekrutterings dimensjonen hvor målet er å skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig er et godt omdømme ekstremt viktig for å i det hele tatt få oppmerksomhet for virksomhetens verditilbud (markedsfremstøt) og bli et at de kjøpsalternativene målgruppen vurderer når behovet eller problemet produktet eller tjenesten kan […]
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterRekrutteringsfasen i kundeperspektivet har som mål å skaffe flest mulig nye kunder, her kalt kunderekruttering, til en lavest mulig kostnad.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterServicestrategien skal fortelle hvordan det overordnede servicemålet skal bli nådd. Dette er et strategisk planleggingsdokument
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterModellen som presenteres her er utviklet av Ricard Nordmann og består av fem nøkkelkomponenter som er uløselig knyttet til hverandre
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterFormålet er å optimalisere kundens livstid verdi gjennom å sørge for at de får en opplevelse som overgår forventningene de hadde på forhånd
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterHvordan summen av virksomhetens konkurransevirkemidler skal brukes for å skape konkurransefortrinn og tilføre verditilbudet nye kundeverdier
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterHva er en produktstrategi og hvilken strategi bør velges for å nå markedsmålet? En gjennomgang av begrepet og kravene.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterDistribusjonstrategien forteller hvordan virksomheten har tenkt å legge opp sin distribusjon for å oppnå konkurransefortrinn.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterMed salgskanal menes fysiske måter en virksomhet kan selge sine produkter og tjenester på til sine kunder
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterEn tradisjonell kunde som ofte besøker en bedrift i deres fysiske butikk, vil forvente samme atmosfære og service i bedriftens nettkanal
Lesetid (240 ord/min): 8 minutterEn gjennomgang av de faktorene som avgjør prisstrategien og hvilke strategier vi kan velge mellom for å nå prismålet.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterIntegrert markedskommunikasjon, også kalt kommunikasjonsmiks, er en angivelse av den optimale bruken av kommunikasjonsvirkemidler.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterEt markedsprogram er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterHvor mye tid, penger og ressurser kan brukes på planen og satsingen? At du kartlegges prosjektets rammebetingelser så tidlig som mulig er essensielt i all planlegging
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterEn plan for markedsføringen som forteller hva som skjer når av hvem.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterForandring fryder ikke – i hvert fall ikke uten at vi er sikre på hva forandringene fører til. Vi vet hva vi har, men er usikre på hva forandringene vi vil føre til.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterFor å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategien og planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterSTP-modellen (Segmentering, Målretting og Posisjonering) er en sentral rammeverk innen markedsføring, utviklet av Philip Kotler.