markedsplan

Markedsplan

Denne artikkelen er del 1 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 18 av 19 artikler i om Markedsplanlegging

Denne artikkelen er del 18 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterEn gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.

situasjonsanalyse

Situasjonsanalyse av markedssystemet

Denne artikkelen er del 2 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterMarkedsplanen angir hvordan bedriften skal markedsføre seg i tiden fremover. Med markedsføring menes; ”Summen av bedriftens markedstilbud og markedskommunikasjon”.

kundeverdianalyse

Kundeverdianalyse

Denne artikkelen er del 28 av 40 artikler i om Situasjonsanalyse

Denne artikkelen er del 3 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 33 av 48 artikler i om Service og serviceledelse

Denne artikkelen er del 11 av 16 artikler i om Konkurrent

Denne artikkelen er del 9 av 15 artikler i om Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser

Denne artikkelen er del 13 av 20 artikler i om Research fasen

Lesetid (240 ord/min): 11 minutterAlt kunder legger vekt på før, under og etter kjøp av et produkt eller tjeneste på et psykologisk, sosialt og funksjonelt nivå

Kundeverdi

Denne artikkelen er del 4 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 34 av 48 artikler i om Service og serviceledelse

Denne artikkelen er del 12 av 20 artikler i om Research fasen

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterKunder er alltid verdimaksimerende. De vil derfor alltid velge det produktet eller tjenesten som gir dem “mest opplevd verdi” for pengene

markedsplan-modell

Markedsplan modell

Denne artikkelen er del 5 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterPå denne siden finner du den mest vanlige planleggingsmodellen for å sette opp en markedsplan.

skreddersydd

Målgruppe

Denne artikkelen er del 6 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 22 av 48 artikler i om Service og serviceledelse

Denne artikkelen er del 3 av 19 artikler i om Markedsplanlegging

Denne artikkelen er del 1 av 18 artikler i om Målgruppe

Lesetid (240 ord/min): 9 minutterMålgruppe er den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.

markedsmål pyramide

Markedsmål

Denne artikkelen er del 7 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 5 av 19 artikler i om Markedsplanlegging

Lesetid (240 ord/min): 11 minutterEt markedsmål er et uttrykk for hva virksomheten ønsker å nå med sin markedsføring den kommende perioden. Perioden kan være 1 eller flere år.

inntektsmodell

Overskudd/lønnsomhet som markedsmål

Denne artikkelen er del 9 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterSalgsvolum og markedsandel er som nevnt et sentralt resultatmål for de fleste bedrifter av strategiske og finansielle årsaker, selv om stadig flere argumenterer at dette blir en for snever måte å vurdere effektiviteten av markeds- og salgsorganisasjon på bakgrunn av inntektene alene.

kundetilfredshet

Kundetilfredshet som markedsmål

Denne artikkelen er del 10 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterKundetilfredshet er et eksempel på et mykt markedsmål som ofte brukes som markedsmål for kundeoppfølgingen (back-end programmet).

Markedsmål per segment / produkt?

Denne artikkelen er del 11 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterOpererer virksomheten innenfor flere virksomhetsfelt eller flere produktkategorier kan det være en god ide å utvikle et markedsmål per produktkategori eller virksomhetsfelt.

profitt

Vekstmål

Denne artikkelen er del 12 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 7 av 20 artikler i om Vekst

Denne artikkelen er del 3 av 6 artikler i om Forretningsmål

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterVekstmålet angir om virksomheten ønsker å vokse, stabilisere seg eller redusere sin eksponering i et bestemt marked, mens vekststrategien forteller hvordan dette vekstmålet skal nås.

ekspansjonsmatrisen

Ansoff’s ekspansjonmatrise (vekstmatrise)

Denne artikkelen er del 13 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 21 av 23 artikler i om Produktledelse

Denne artikkelen er del 11 av 20 artikler i om Vekst

Denne artikkelen er del 13 av 18 artikler i om Målgruppe

Denne artikkelen er del 4 av 6 artikler i om Forretningsmål

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterAnsoff’s ekspansjonsmatrise klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på dagens og nye markeder med dagens og nye produkter.

tabell2

Målkort (styringskort)

Denne artikkelen er del 15 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 11 av 11 artikler i om Mål – strategi – analyse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterMålkort, også kalt styringskort, er et verktøy for å angi virksomhetens mål på. Verktøyet inngår som et av grunnverktøyene i teorien om balansert målstyring.

markedsstrategi-forretnings

Markedsstrategi

Denne artikkelen er del 16 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 6 av 19 artikler i om Markedsplanlegging

Lesetid (240 ord/min): 12 minutterMarkedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre verditilbudet for å nå markedmålet.

markedsstrategi-kotler

Kothler`s 4 markedsposisjon strategier

Denne artikkelen er del 18 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterKotler sier at virksomhet kan velge mellom fire forskjellige markedsstrategier, avhengig av hvilken markedsposisjon virksomheten har.

ads

Omdømmestrategi

Denne artikkelen er del 7 av 15 artikler i om Omdømme

Denne artikkelen er del 19 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterVirksomhetens omdømme er en betegnelse for virksomhetens image, profil, rykte og posisjon i målgruppens bevissthet og avgjør suksessen av følgende årsaker

visuell-profil

Visuell profil

Denne artikkelen er del 20 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterDen visuelle profilen er visuelle symboler som skal gi virksomheten en visuell identitet og personlighet i kundens øyne, samtidig som den visuelt skal skille virksomheten fra konkurrentene og gjøre det lettere for dem å huske virksomheten i ettertid.

verditilbud-vurdering

Omdømmets betydning for rekruttering- og oppfølgingstrategien

Denne artikkelen er del 21 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterOmdømmets betydning for rekruttering dimensjonen I rekrutterings dimensjonen hvor målet er å skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig er et godt omdømme ekstremt viktig for å i det hele tatt få oppmerksomhet for virksomhetens verditilbud (markedsfremstøt) og bli et at de kjøpsalternativene målgruppen vurderer når behovet eller problemet produktet eller tjenesten kan […]

Møte mål

Rekrutteringstrategi

Denne artikkelen er del 22 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterRekrutteringsfasen i kundeperspektivet har som mål å skaffe flest mulig nye kunder, her kalt kunderekruttering, til en lavest mulig kostnad.

Sannhetens øyeblikk

Servicestrategi

Denne artikkelen er del 23 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 24 av 48 artikler i om Service og serviceledelse

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterServicestrategien skal fortelle hvordan det overordnede servicemålet skal bli nådd. Dette er et strategisk planleggingsdokument

serviceledelsesystemet

Serviceledelsessystem

Denne artikkelen er del 24 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 12 av 48 artikler i om Service og serviceledelse

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterModellen som presenteres her er utviklet av Ricard Nordmann og består av fem nøkkelkomponenter som er uløselig knyttet til hverandre

oppfolgingdimensjonen

Oppfølgingsdimensjonen

Denne artikkelen er del 25 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterFormålet er å optimalisere kundens livstid verdi gjennom å sørge for at de får en opplevelse som overgår forventningene de hadde på forhånd

produktstrategi

Produktstrategi

Denne artikkelen er del 27 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 17 av 23 artikler i om Produktledelse

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterHva er en produktstrategi og hvilken strategi bør velges for å nå markedsmålet? En gjennomgang av begrepet og kravene.

push-pull-strategi

Distribusjonsstrategi

Denne artikkelen er del 28 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 9 minutterDistribusjonstrategien forteller hvordan virksomheten har tenkt å legge opp sin distribusjon for å oppnå konkurransefortrinn.

salgskanal

Salgskanal

Denne artikkelen er del 29 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 2 av 7 artikler i om Personlig salg

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterMed salgskanal menes fysiske måter en virksomhet kan selge sine produkter og tjenester på til sine kunder

aksjehandel

Multikanalproblemet og multikanalkunder

Denne artikkelen er del 30 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterEn tradisjonell kunde som ofte besøker en bedrift i deres fysiske butikk, vil forvente samme atmosfære og service i bedriftens nettkanal

pris

Prisstrategi og prispolitikk

Denne artikkelen er del 31 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 12 av 32 artikler i om Pris

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterEn gjennomgang av de faktorene som avgjør prisstrategien og hvilke strategier vi kan velge mellom for å nå prismålet.

markedsprogram

Markedsprogram (handlingsplan)

Denne artikkelen er del 34 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterEt markedsprogram er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.

inntektsmodell

Markedsføringsbudsjett – nivå for innsats

Denne artikkelen er del 35 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterHvor mye tid, penger og ressurser kan brukes på planen og satsingen? At du kartlegges prosjektets rammebetingelser så tidlig som mulig er essensielt i all planlegging

implementering-pres-maal

Implementeringstrategi for markedsføringen

Denne artikkelen er del 37 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterForandring fryder ikke – i hvert fall ikke uten at vi er sikre på hva forandringene fører til. Vi vet hva vi har, men er usikre på hva forandringene vi vil føre til.

Styring og kontroll av markedsplanen

Denne artikkelen er del 38 av 36 artikler i om Markedsplan

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterFor å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategien og planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.