Hjem Markedsplan

Markedsplan

Markedsplan

En gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.

Situasjonsanalyse av markedssystemet

Markedsplanen angir hvordan bedriften skal markedsføre seg i tiden fremover. Med markedsføring menes; ”Summen av bedriftens markedstilbud og markedskommunikasjon”.

Markedsplan modell

På denne siden finner du den mest vanlige planleggingsmodellen for å sette opp en markedsplan.

Markedsmål

hva virksomheten ønsker å nå med sin markedsføring det kommende perioden.

Salgsvolum og markedsandel som markedsmål

Bruk av salgsvolum og markedsandeler som markedsmål for markedsføringen.

Overskudd/lønnsomhet som markedsmål

Salgsvolum og markedsandel er som nevnt et sentralt resultatmål for de fleste bedrifter av strategiske og finansielle årsaker, selv om stadig flere argumenterer at dette blir en for snever måte å vurdere effektiviteten av markeds- og salgsorganisasjon på bakgrunn av inntektene alene.

Kundetilfredshet som markedsmål

Kundetilfredshet er et eksempel på et mykt markedsmål som ofte brukes som markedsmål for kundeoppfølgingen (back-end programmet).

Markedsmål per segment / produkt?

Opererer virksomheten innenfor flere virksomhetsfelt eller flere produktkategorier kan det være en god ide å utvikle et markedsmål per produktkategori eller virksomhetsfelt.

Markedsmål pyramiden

Markedsmålet må omfatte 3 kundedimensjoner og for 2 av kundedimensjonene bør markedsmålet differensires i 4 ulike måleparametre

Målkort (styringskort)

Målkort, også kalt styringskort, er et verktøy for å angi virksomhetens mål på. Verktøyet inngår som et av grunnverktøyene i teorien om balansert målstyring.

Stadie i livssyklusen (Verditilbudets livssyklus)

Før det er mulig å velge målgruppe for markedsføringsinnsatsen og verditilbudet kreves det at du har det klart for deg hvor i produktets livssyklus verditilbudet befinner seg i.

Markedsdefinisjon og markedsposisjon

Hvilken betydning har virksomhetens markedsposisjon og markedssituasjonen for virksomhetens valg av målgruppe?

Segmenter markedet

Segmentere vil si dele totalmarkedet opp i mindre homogene enheter som innbyrdes er heterogene, for deretter prøve å skreddersy markedstilbudet og markedsføringen mot disse karakteristika.

Målgruppe

Kunden vil alltid velge det tilbudet som gir dem størst kundeverdi i forhold til de behov og forventninger de har til sluttresultatet

Markedsstrategi

Markedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre markedtilbudet (produkter og tjenester) for å nå markedmålet.

Konkurrentstrategi

Forteller hvordan virksomheten har tenkt å møte konkurransen og konkurrentene innenfor sine forretningsområder og markeder for å oppnå varige konkurransefortrinn

Kostnadsleder strategi

Å være kostnadsleder betyr ikke at virksomheten er de som selger de rimeligste produktene, men at man etablerer seg som den tilbyderen med de laveste totalkostnadene i bransjen – i forhold til størrelsen.

Differensieringstrategi

Differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden

Fokusering – nisjestrategier

Bruk av fokuseringstrategi og satse på en unikhetsdriver som gir virksomheten unik og varig konkurransefortrinn.

Vekstmål

Vekstmålet angir om virksomheten ønsker å vokse, stabilisere seg eller redusere sin eksponering i et bestemt marked, mens vekststrategien forteller hvordan dette vekstmålet skal nås.

Ekspansjonmatrisen

Når vekstmålet og vekststrategien skal velges vil ekspansjonsmatrisen kunne være et effektivt hjelpemiddel, da den klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på nåværende og nye markeder med nåværende og nye produkter.

Kundestrategi

Hvordan summen av virksomhetens konkurransevirkemidler (markedsførings-miks) skal brukes for å skape konkurransefortrinn og tilføre verditilbudet nye kundeverdier

Kothler`s 4 – markedsposisjon strategier

Virksomhetens markedsposisjon avgjøre hvilken markedsposisjon strategi virksomheten må velge for å tilpasse seg markedssituasjonen og oppnå konkurransekraft

Verditilbud

Verditilbudet er alle forhold som kunden legger vekt på før-, under- og etter kjøp av et produkt eller tjeneste.

Kundeverdianalyse

En sammenligning av virksomhetens og konkurrentenes veerditilbud, hvor vi ser på hvilke verdier på et fysiologisk-, psykologisk- og sosialt nivå verditilbudene gir kundene i forhold til ressursbruken (kostndene knyttet til å skape verditilbudet)

Kundestrategi pyramiden

Markedsstrategien bør bygges opp på samme måte som markedsmål pyramiden for å skape samsvar mellom mål og strategi.

Omdømme strategi

Virksomhetens omdømme er en betegnelse for virksomhetens image, profil, rykte og posisjon i målgruppens bevissthet og avgjør suksessen av følgende årsaker

Visuell profil

Den visuelle profilen er visuelle symboler som skal gi virksomheten en visuell identitet og personlighet i kundens øyne, samtidig som den visuelt skal skille virksomheten fra konkurrentene og gjøre det lettere for dem å huske virksomheten i ettertid.

Omdømmets betydning for rekruttering- og oppfølgingstrategien

Omdømmets betydning for rekruttering dimensjonenI rekrutterings dimensjonen hvor målet er å skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig er et godt...

Rekrutteringstrategien

Rekrutteringsfasen i kundeperspektivet har som mål å skaffe flest mulig nye kunder, her kalt kunderekruttering, til en lavest mulig kostnad.

Servicestrategi

Begrepet «sannhetens øyeblikk» beskriver samhandlingen som skjer mellom kunden og de ansatte i det øyeblikket de møtes ansikt til ansikt eller på telefonen.

Serviceledelsesystemet

Serviceledelsesystemet er en måte å tenke og lede arbeide med å planlegge og utvikle en serviceorganisasjon.

Oppfølgingsdimensjonen

Formålet er å optimalisere kundens livstid verdi gjennom å sørge for at de får en opplevelse som overgår forventningene de hadde på forhånd

Markedsføringsmiks og konkurransevirkemidler

Hvordan summen av virksomhetens konkurransevirkemidler skal brukes for å skape konkurransefortrinn og tilføre verditilbudet nye kundeverdier

Produktstrategi

Hva er en produktstrategi og hvilken strategi bør du velge for å nå dine markedsmål?

Distribusjonsstrategi

Hvilken distribusjonsstrategi satser selskapet på å følge? Her går jeg igjennom hva du bør tenke på.

Valg av salgskanal

Å bygge opp en effektiv salgsorganisasjon krever inngående kjennskap til såvel salgsprosessen som kjøpprosessen kundene følger.

Prisstrategi

En angivelse av prisnivå, prisprofil, prisdifferensiering, rabattpolitikk o.l. i forhold til produktets livssyklus.

Markedskommunikasjon som konkurransevirkemiddel

Med kommunikasjonvirkemiddel menes de kommunikasjonskanalene en virksomhet benytter for å løse sine kommunikasjonsoppgaver

Integrasjon og synergi mellom kanalene

For å oppnå ønsket resultat må det virkemiddelplanleggingen starte med to virkemiddelstrategier som til sammen skal utgjøre kommunikasjonvirkemidlene i virksomhetens markedsførings miks og markedsstrategi.

Markedsprogram (handlingsplan)

Et markedsprogram er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.

Markedsføringsbudsjett – nivå for innsats

Hvor mye tid, penger og ressurser kan brukes på planen og satsingen? At du kartlegges prosjektets rammebetingelser så tidlig som mulig er essensielt i all planlegging

Tidsplan for markedsføringen

En plan for markedsføringen som forteller hva som skjer når av hvem.

Implementeringstrategi for markedsføringen

Forandring fryder ikke – i hvert fall ikke uten at vi er sikre på hva forandringene fører til. Vi vet hva vi har, men er usikre på hva forandringene vi vil føre til.

Styring og kontroll av markedsplanen

For å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategien og planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.
Close