Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Ethvert marked kan deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Med markedsform menes:
“Hvilken markedsmakt og mulighet til å føre en selvstendig prispolitikk den enkelte aktør har”
Vinmonopolet i Norge opererer for eksempel i et marked med en monopol situasjon, da det kun er dem som har lov til å selge sterke alkoholholdige produkter. Motsatt er en Narvesen kiosk en aktør som opererer i et marked preget av fullkommen konkurranse, hvor den enkelte kiosk ikke står fritt til å sette prisen på den enkelte vare (f.eks. på melk).
Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:
- Tilbydernes mulighet til å føre en selvstendig prispolitikk.
- Forbrukernes innstilling overfor den enkelte tilbyder og hans produkt.
- Antall bedrifter som selger samme eller beslektet vare
- Størrelsesfordeling bedriftene imellom
- Etableringhindringer
På bakgrunn av overstående kriterier er det vanlig å dele tilbyderne i et marked inn i fire markedsformer:
Illustrasjonen under viser hvor mange tilbydere som opererer på disse fire markedsformene:
Antall selgere | ||||
1 | Få store | Mange små | ||
Homogent marked | Monopol | Oligopol | Fullkommen- konkurranse | |
Hetrogent marked | Differensiert oligopol | Monopolistisk konkurranse |
I de påfølgende artiklene vil vi ta for oss hva som kjennetegner hver av disse fire markedsformene.
Du leser nå artikkelserien: PrisDu leser nå artikkelserien: Markeder
Du leser nå artikkelserien: Konkurrent