Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Et marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved:
- Etablering er mulig, men vanskelig.
- Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.
Prisdannelsen på et marked med duopol vil i prinsippet bli lik et monopolmarked.
Imidlertid vil en produsent som befinner seg i et marked med duopol ofte stå ovenfor de samme problemene som oligopolistene står ovenfor.
En duopolsituasjon fører til ufullkommen konkurranse, da de to kjøperne kan utnytte sin markedsmakt til å presse prisene.
En duopolsituasjon kan analyseres som et spill mellom de to bedriftene i et spillteoretisk perspektiv.
Eksempler på økonomisk duopol
- Moodys vs Standard & Poors rangering risiko.
- Coca-Cola vs Pepsi brus markedet.
- Gillette vs. Wilkinson Sword i markedet for barberhøvler.
- Boeing vs Airbus i det kommersielle markedet for store passasjerfly og last.
- Intel vs AMD-prosessorer i markedet for datamaskiner.
- Apple vs Microsoft i operativsystemet markedet.
Du leser nå artikkelserien: Markeder
Du leser nå artikkelserien: Konkurrent