Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Selektivt minne er et uttrykk vi bruker innen persepsjonen for å forklare:
“Vi husker kun det vi selv ønsker å huske og glemmer resten”
Årsaken til dette er enkel. Hver dag mottar vi tusenvis av sanseinntrykk. Noen av dem er viktige, mens de fleste av dem er uviktige. Å huske alle disse sanseinntrykkene har derfor ingen mening, samtidig som hjernen vår heller ikke har kapasitet til å huske alt vi blir eksponert for.
Bevisst og ubevisst velger vi ut de viktigste sanseinntrykkene og lærdommene som vi velger å huske for ettertiden, mens resten blir glemt. Ønsker du å få noen til å huske noe må du dermed bryte igjennom vedkommendes psykologiske forsvarsmekanismer som vi bruker til å forsvare oss mot uønskede stimuli og sanseinntrykk. For å i det hele tatt ha en sjanse for å bli husket må sanseinntrykket, enten det er et tekstbudskap i en bok eller en film, må dette sanseinntrykket passere våre psykologiske forsvarsmekanismer og selektive oppmerksomhet -og eksponering. Noe som er langt enklere sagt enn gjort.
Hva husker vi lettest?
Forskning og erfaring viser at vårt selektive minne lettest husker:
- Det som er lystbetont
- Det som stemmer overens og forsterker deres eksisterende meninger og holdninger
- Det som lar seg sterotypisere
- Logisk oppbygde påstander/resonnementer
- Enkle budskap
- Det som skiller seg ut og “sjokkerer”
- Det som appellerer til følelsene og vedkommendes selvbilde/identitet
- Det som står først og sist i annonsen. De viktigste poengene bør derfor presenteres i begynnelsen eller i slutten av presentasjonen.
Legg derfor mye arbeid i å prøve å tilpasse ethvert påvirkningforsøk og læresituasjon ovennevnte forhold for å sørge for at lærdommen passerer vårt selektive minne og blir lagret i langtidshukommelsen.
Du leser nå artikkelserien: StudieteknikkDu leser nå artikkelserien: Persepsjon
Du leser nå artikkelserien: Læring