Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 5 av 40 artikler om Prosessledelse

Lesetid (240 ord/min): 3 minutter

Konkurransefortrinn

Hva er innsatsfaktorer (produksjonsfaktorer)?

Ingenting kommer fra ingenting“, sa Parmenides en gang. Innsatsfaktorer er de ressursene som kreves for å produsere et økonomisk gode, f.eks. et produkt eller tjeneste.

Innsatsfaktorene kalles også for produksjonsfaktorer eller produksjonsmidler i økonomisk litteratur. Begrepet omfatter alt vi trenger av input i en verdiskapningsprosess. Disse innsatsfaktorene er viktige, da moderne økonomi ikke kan fungere uten dem.

Begrepet produksjonsfaktor ble lansert og gjort kjent av den klassiske økonomen Adam Smith

Hvilke innsatsfaktorer (produksjonsfaktorer) finnes?

Produksjonsfaktorene kan deler inn i to hovedgrupper:

  1. Kapital
  2. Arbeid
  3. Entreprenørskap

Disse hovedgruppene kan så deles inn i ulike undergrupper.

Arbeid (arbeidskraft)

Arbeid er den fysiske, mentale og intellektuelle innsatsen folk gjør i en verdiskapningsprosess for å skape (produsere), distribuere og markedsføre et økonomisk gode.

Arbeid deles vanligvis opp i:

  1. Ledelse
  2. Manuelt arbeid
  3. Know – how (kunnskap og ekspertise)
  4. Prosesser

Kapital

Kapital deles opp i:

  1. Land : For å kunne sette opp et produksjonsanlegg trenger man et fysisk land å sette dette opp på. Land er derfor det mest primære i enhver verdiskapningsprosess.
  2. Realkapital : Alt fysisk som går med til å produsere produkter og tjenester. Omfatter f.eks. bygninger, infrastruktur, biler, maskiner, verktøy og andre fysiske ressurser som brukes i produksjonen. Kalles også for produserte produksjonsmidler.
  3. Finansiell kapital : Penger som investeres i virksomheten for å kjøpe utstyr, bygge anlegg, og utvikle nye produkter.
  4. Naturkapital (naturressurser) : Kan deles opp i:
    Økonomisk naturkapital: Naturressurser vi må betale for å benytte. F.eks. mineraler, olje og gass.
    Fri naturkapital: Naturressurser vi ikke må betale for å benytte. F.eks. luft og regnvann.
  5. Menneskelig kapital: Investeringer i mennesker, som utdanning og opplæring, som øker arbeidskraftens produktivitet eller kompetanse.

Entreprenørskap

Entreprenørskap kan deles opp i:

  1. Forretningsferdigheter: Ferdighetene til å starte og administrere en virksomhet, inkludert innovasjon, risikotaking, og strategisk planlegging.
  2. Innovasjon: Evnen til å utvikle nye produkter, tjenester, eller produksjonsmetoder.

Supplerende Innsatsfaktorer

Disse tre hovedgruppene av innsatsfaktorer kan suppleres med to innsatsfaktorer:

  1. Teknologi
    Produksjonsteknologi: Bruk av vitenskapelige og teknologiske fremskritt for å forbedre produksjonsprosessen.
    Informasjonsteknologi: Bruk av datamaskiner og programvare for å effektivisere prosesser, lagre og analysere data, og forbedre kommunikasjon.
  2. Informasjon
    Informasjon som hjelper til med å ta informerte beslutninger, utvikle strategier og optimalisere produksjon.

Prisen du må betale

I et marked med fullkommen konkurranse bestemmes prisen av tilbudet og etterspørselen etter denne produksjonsfaktoren. Jo lavere tilbudet er i forhold til etterspørselen, jo høyere blir også prisen du må betale for denne produksjonsfaktoren.

Viktigheten av Innsatsfaktorer

Innsatsfaktorene er del av enhver produksjonsprosess. Effektiv håndtering av disse faktorene er avgjørende for suksess og konkurransekraft i en organisasjon fordi:

  • Produksjonseffektivitet: God utnyttelse av innsatsfaktorer bidrar til å øke effektiviteten og produktiviteten i produksjonsprosessen.
  • Kostnadskontroll: Optimal bruk av innsatsfaktorer hjelper med å holde produksjonskostnadene lave.
  • Kvalitet: Høykvalitets innsatsfaktorer kan forbedre kvaliteten på sluttproduktene.
  • Innovasjon: Effektiv bruk av innsatsfaktorer, spesielt entreprenørskap og teknologi, driver innovasjon og konkurranseevne.

Ressursledelse

Ettersom ressursene er det som gir virksomheten konkurransefortrinn må ressursene som anses som virksomhetens innsatsfaktorer (produksjonsfaktorer) forvaltes og utvikles på en profesjonell måte. Dette gjøres ved bruk av ressursledelse på et strategisk-, taktisk- og operativt nivå.

Du leser nå artikkelserien: Prosessledelse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hva er en prosess?Verdiskapningsprosessen >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Prosessperspektivet
  • Prosessledelse (Business Process Management -BPM)
  • Prosessorientering: Historisk oversikt
  • Hva er en prosess?
  • Innsatsfaktorer (produksjonsfaktorer)
  • Verdiskapningsprosessen
  • Prosessnivåer i prosesspyramiden
  • Kjerneprosesser i verdiskapningen
  • Kjerneprosess 1: Struktur
  • Kjerneprosess 2: Teknologi
  • Kjerneprosess 3: Menneskene
  • Kjerneprosess 4: Informasjon
  • Prosesstriangulering
  • Systemintegrasjon
  • Verdikonfigurasjon
  • Verdikjede
  • Horisontalt og vertikalt kjedesamarbeid og integrasjon
  • Verdiverksted
  • Verdinettverk
  • Digital verdikjede
  • Hybrid-verdikjede
  • Global verdikjede
  • Prosesskartlegging
  • Økosystem som forretningsmodell
  • Prosesskart, prosessdiagram og prosesskort
  • Prosessteori
  • Business Process Modeling Notation
  • Prosessforbedring
  • Six Sigma
  • Kvalitetshjulet og PDCA (Plan-Do-Check-Act)
  • Lean Thinking – en prosessfilosofi
  • Total kvalitetsledelse (TQM)
  • Benchmarking
  • ISO standarden
  • Prestasjonsmål og prestasjonsstyringssystem
  • Prosesskvalitet, prosesskvalitetstap og prosesskvalitetssystem
  • Prosessmåling og målekort
  • Business Process Reengineering (omstrukturering av forretningsprosesser)
  • Prosesstyring
  • Prosessmodenhet