Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Innholdsfortegnelse
Hva er digital dømmekraft?
Digital dømmekraft eller nettvett handler om å kunne skille sannhet fra løgn på nettet, ivareta personvernet, og behandle andre med like stor respekt online som offline. Begrepet omfatter også vår evne til å bruke digital teknologi og digitale verktøy på en etisk, ansvarlig og bevisst måte for å dekke våre behov og løse våre problemer.
Komponenter av digital dømmekraft
Noen viktige komponenter som inngår i begrepet digital dømmekraft er:
Etisk bruk av teknologi
- Ansvarlig deling: Vår evne til å dele informasjon og innhold på en måte som respekterer andres rettigheter og personvern.
- Opphavsrett og kildebruk: Respektere opphavsretten ved å sitere kilder riktig og ikke plagiere innhold.
Kritisk tenkning og informasjonsevaluering
- Kildekritikk: Evnen til å vurdere kilders troverdighet, relevans og nøyaktighet.
- Desinformasjon og falske nyheter: Gjenkjenne og motstå spredning av desinformasjon og falske nyheter.
Nettmobbing og digital etikette
- Nettmobbing: Forstå hva nettmobbing er, hvordan det påvirker andre, og hvordan man kan bidra til et positivt og inkluderende digitalt miljø.
- Digital etikette: Bruke god oppførsel og høflighet på nettet, inkludert respekt for andres meninger og privatliv.
Personvern og datasikkerhet
- Personvern: Beskytte personlig informasjon ved å bruke sterke passord, to-faktor autentisering og være bevisst på personverninnstillinger.
- Datasikkerhet: Forståelse av vanlige sikkerhetstrusler som phishing, malware og hvordan man kan beskytte seg mot dem.
Digitale fotavtrykk
- Bevissthet om digitale fotavtrykk: Forstå hvordan digital aktivitet etterlater spor og hvordan dette kan påvirke ens omdømme og personvern.
- Håndtering av digital identitet: Administrere sin digitale identitet på en måte som reflekterer ens verdier og beskytter ens privatliv.
Hvordan utvikle digital dømmekraft?
Digital dømmekraft lærer gjennom sosialisering, selvstudier, skoleundervisning, kurs og praktisk bruk av digitale verktøy for å dekke behov og løse problemer. Noen sentrale stikkord i denne sammenheng er:
Utdanning og opplæring
- Skole og utdanning: Digital dømmekraft inngår som en del av skolepensumet for å lære studenter om ansvarlig og etisk bruk av teknologi.
- Online kurs: Kurs som fokuserer på digital dømmekraft, kildekritikk og sikkerhetspraksis.
Selvstudium og bevissthet
- Oppdatering på sikkerhetspraksis: Du kan følge med på nye sikkerhetstrusler og beste praksis for å beskytte deg selv på nettet.
- Lesing og forskning: Du kan lese artikler, bøker og delta i workshops som fokuserer på digitale ferdigheter og etikk.
Praktisk erfaring
- Eksperimentering: Du kan bruke ulike verktøy og tjenester for å forstå hvordan de fungerer og hvordan man kan bruke dem på en ansvarlig måte.
- Refleksjon over egen bruk: Reflektere over egen digital adferd og praksis, og gjøre justeringer der det er nødvendig.
Nettsamfunn og støtte
- Delta i nettsamfunn: Delta i fora og diskusjonsgrupper som fokuserer på digital dømmekraft og sikkerhet for å lære av andre og dele erfaringer.
- Mentoring: Veilede andre, spesielt yngre brukere, om ansvarlig og etisk bruk av digitale verktøy.
Oppsummering
Digital dømmekraft er en essensiell ferdighet i dagens nettverkssamfunn, og må ses i sammenheng med digital modenhet for å avgjøre hvilken digital kompetanse en person har.
Gjennom utdanning, bevissthet og praktisk erfaring kan vi lære å bruke digitale verktøy på en ansvarlig og etisk måte. Dette innebærer ikke bare tekniske ferdigheter, men også en forståelse av de sosiale, etiske og sikkerhetsmessige aspektene ved digital teknologi. Ved å utvikle digital dømmekraft kan man beskytte seg selv og andre, navigere effektivt i den digitale verden, og bidra til et positivt digitalt miljø.
Kilder:
- Delphi Report (1990) Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. The California Academic Press
- Elder , L & Paul, R. (2006) The Miniature Guide to Critical Thinking – Concepts and Tools. The foundation for Critical Thinking. Forth Edition
- Facione, P. A (1990) Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction Executive Summary “ The Delphi Report” The California Academic Press
- Facione, P, A. (2007) Critical thinking: What it is and why it counts. Insight assessment. California Academic Press.
- Facione, P. & Giancarlo, C. 2001. A look across four years at the dispositions toward critical thinking among undergraduate students. Journal of General Education.
- Facione P, A., (2011) Critical Thinking: What It Is and Why it Counts. Measured reasons, The California Academic Press.
Du leser nå artikkelserien: Digitalisering