Hjem 2018

Arkiver

Innovasjonsleder

Innovasjonsledelse handler om å redusere risiko, samtidig som vi maksimerer mulighetene og sørger for full utnyttelse av merket, ressurser, kreativitet, egenskaper og erfaring

Intraprenør og Intraprenørskapsprosessen

Prosessen med å fremskaffe og velge de rette forretningsideene og videreutvikle dem til en suksessfull kommersialisering

Risiko ved innovasjon

All innovasjon er forbundet med en stor risiko som vi må prøve å redusere.

Innovasjonsplan

En langsiktig plan som angir hvilke mål vi skal nå ovenfor en målgruppe og hvilken innovasjonsstrateg vi skal følge for å nå målet

Innovasjonsmål og innovasjonseffekter

Et innovasjonsmål er en angivelse av hvilken belønning (effekt) vi ønsker å oppnå som et resultat av  vårt innovasjonsarbeid

Innovasjonsstrategi

En langsiktig plan som forteller hvordan innovasjonsmålet skal nås gjennom å trekker opp kursen for innovasjonsarbeidet de kommende årene 

Make-or-buy strategi for innovasjon

Når innovasjonsstrategien skal lages er det mest grunnleggende spørsmålet som må besvares om vi skal velge en lag selv eller oppkjøps strategi

Offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi

Når vi skal velge innovasjonsstrategi for innovasjonssatsningen kan vi i utgangspunktet velge å følge en offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi. 

Blått hav-strategi / Rødt hav-strategi

Blått hav er alle bransjene og markedsplassene som ikke eksisterer eller er utnyttet i dag, hvor man ønsker å fange samt skape ny etterspørsel som grunnlag for lønnsom vekst.

Pioner (first to marked), etterfølger eller kopiering strategi

Timing er avgjørende for innovasjonens suksess. Jo tidligere ute med en stor innovasjon, jo høyere er også den økonomiske risikoen.

Organisasjons- og/eller produktutvikling?

Hvordan innovasjonsstrategien legges opp er avhengig av om vi ønsker en organisasjons- eller produktutvikling

Produktutvikling

Når vi vet at produkter har en begrenset levetid og at lønnsomheten vanligvis faller jo lenger ut i livssyklusen man kommer, jo viktigere er det å utvikle nye produkter.

Organisasjonsutvikling

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Åpen eller lukket innovasjonsprosess

Om selskapet satser på en lukket eller åpen innovasjonsprosess styrer innovasjonsstrategiens tilnærmingen til ressursutnyttelse

Lukket innovasjonsprosess

En lukkede innovasjonsprosess er en lineære innovasjonsprosess hvor alt innovasjonsarbeidet foregår internt i organisasjonen

FoU (Forskning og Utvikling)

Forskning og utviklingsarbeid (FoU) er kreativ virksomhet som utføres systematisk for å oppnå økt kunnskap – herunder kunnskap om mennesket, kultur og samfunn – og omfatter også bruken av denne kunnskapen til å finne nye anvendelser

Ledelsestyrt innovasjon

Innovasjon og bidrag til innovasjon som stammer fra lederens innovasjonsarbeid, og som ikke er knyttet til styring av FoU, co-creation, medarbeiderdrevet- og brukerdrevet innovasjon

Medarbeiderdrevet innovasjon

En fellesbetegnelse for medarbeidernes aktive deltagelse i utvikling av varer, tjenester, produksjonsprosesser og påvirkning på virksomhetens organisering eller spin-offs fra eksisterende virksomheter

Innovasjonskultur

For å få medarbeiderne til å delta i innovasjonsarbeidet, må det foreligge en kultur som gjør at medarbeiderne tør å komme med sine idéer.

Kjennetegnene til en innovasjonskultur

Studier viser at for å skape en innovasjonskultur bør man legge vekt på å skape en organisasjonskultur som har disse kulturelle trekkene.

Innovativ organisasjonsstruktur

Innovasjonsevnen til en virksomhet er avhengig av mange forhold. Deriblant av hvordan virksomheten er organisert.

Incitament for å skape innovasjon

Et av grunnprinsippene for  valg av belønningssystem er: Folk oppfører (presterer) slik du belønner dem.

Kunnskapsdrevet innovasjon

Mange tror at man kun trenger en unik ny forretningside som ingen andre har tenkt på for å skape en innovasjon. Så enkelt er det ikke.

Informasjonsdeling

Hvordan informasjon deles internt og eksternt med andre interessenter

Kunnskapsdeling

Hva er kunnskapsdeling og hvordan gå frem for å få organisasjonsmedlemmene til å dele kunnskapen?

Arenaer for medarbeiderdrevet innovasjon

Her ser vi litt nærmere på hvilke ulike arenaer som kan være med på å fange opp idéer og synliggjøre forslagene. 

“Hit spots”

”Hot spots” er et begrep hun bruker for å beskrive hvor kreativitet oppstår.

Kreativitet

En gjennomgang av begrepet kreativitet. Hva er kreativitet, hva kjennetegner kreative personer, hva skaper den og hvordan kan den trenes?

Kreativ utviklingsgruppe

Kreativitet er opprinnelsen til innovasjon. Kreativitet er derfor helt nødvendig for å kunne komme opp med, skape og lage originale nye idéer, prosesser og forbedringer

Divergent, konvergent og lateral tenkning

En gjennomgang av forskjellen mellom divergent, konvergent og lateral tenkning og hva vi bør vektlegge i kreative grupper og presentasjoner

Åpen innovasjonsprosess

En åpen innovasjonsmodell innebærer at innovasjonen foregår både eksternt og internt. Vi benytter oss for eksempel av eksterne ressurser i deler av prosessen

Brukerdrevet innovasjon

Brukerdrevet innovasjon er å utnytte brukernes kunnskap til å utvikle nye produkter, tjenester og konsepter

Behovsdrevet innovasjon

Behovsdrevet innovasjon handler om å forstå brukerens eksisterende og fremtidige behov, og vektlegge dette gjennom hele innovasjonsprosessen.

Co-creation (samskaping)

Co-creation, også kalt samskaping, kombinerer åpen innovasjon og lukket innovasjon i en og samme innovasjonsprosess.

DART modellen og rammeverk for co-creation

Kjernefaktorer innenfor co-creation er evnen til å skape relevante, positive og sterke individuelle opplevelser

4 strategier for brukerdrevet og co-creation innovasjon

Fire mulige strategier vi kan velge for å ta i bruk brukerdrevet og co-creation som innovasjonsmetode

Plattformer for brukerdrevet innovasjon og co-creation

For at brukerne eller andre eksterne partnere skal kunne delta i en brukerdrevet eller co-creation prosess kreves det en engasjerende plattform

Say, Do and Make metoden for co-creation

Teknikker for å maksimere forståelsen av den alminnelige kundens behov, samt utnytte deres kreativitet

AT-ONE

AT-ONE metoden er et forsøk på å strukturere tjenestedesignprosessen med en samling av metoder og teknikker

ZMET (Zaltman metaphor elicitation technique)

En patentert markedsundersøkelsesmetode fra 1995. En omfattende teknikk som får fram både bevisste og ubevisste tanker

Empathic Design og CuDit Eksperiment

Empathic design er en form for observasjon, som undersøker normale daglige rutiner i brukers egne omgivelser

Design Thinking

En menneskelig innovasjonsprosess som legger vekt på observasjon, samarbeid, rask læring, visualisering av ideer og rask prototyping, basert på virksomhetens analyser

Lean – Startup

Lean-Startup Modellen er en innovasjonsmodell som sier at vi først bør teste ut konseptet med en gang og heller gjøre endringer underveis.

Hvordan håndtere disruptiv innovasjon?

Den vanligste feilen virksomheter gjør når de møter disruptiv innovasjon er å fortsette med det de gjør, og prøve å gjøre det enda bedre og mer effektivt

Radikal innovasjon i etablert virksomhet

Hva kreves for å klare å oppnå en radikal innovasjon i en etablert virksomhet? I denne artikkelen vil jeg prøve å belyse dette problemet.

Lanseringsstrategi

Dreier forretningsplanen seg om forretningsstrategien til et nytt forretningskonsept eller en ny virksomhet, kreves det samtidig at forretningsstrategien angir en lansering strategi som forteller hvordan konseptet/virksomheten skal lanseres i markedet.

Spin-off

Med spinn-off menes at vi etablerer et nytt datterselskap fra moderselskapet med en helt egen organisasjonsstruktur, forretningsmodell og verditilbud