Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Hvordan kalkulere prisen?
I prinsippet er det kun tre utgangspunkter for å sette prisen på et produkt:
- Hvilket pris markedet er villig til å betale for produkt ?
- Hvilken pris tar konkurrentene?
- Hvilken pris er nødvendig for å dekke de kostnadene produktet påfører produsenten ?
Selvfølgelig kan man ikke sette prisen på et produkt ut fra svaret på et av disse spørsmålene, uten å ta hensyn til det andre. Det vi gjør er å ta utgangspunkt i en av dem.
Generelt kan det sies at for mer eller mindre standardiserte forbruksvarer, der det eksisterer substitutter, er det nødvendig å ta utgangspunkt i markedet. Dreier det seg om produksjonsmidler eller ordreproduksjon, vil kostnadene som er forbundet med å produsere de være et mer egnet utgangspunkt.
I de påfølgende artiklene vil vi se nærmere på 3 ulike former for prissetting:
- Markedsorientert prissetting – hvilken pris er markedet (kunden) villig til å betale?
- Konkurrentbasert prissetting – hvilken pris tar konkurrentene?
- Kostnadsorientert prissetting – hvilken pris må vi ta for å dekke våre kostnader?
- Etikkorientert prissetting – hva som er en rettferdig pris?
Den laveste prisen vi kan ta er den prisen som dekker våre kostnader uten fortjeneste (kostnadsorientert prissetting), mens hva markedet er villig til å betale er den høyeste prisen vi kan forlange (markedsorientert prissetting). Et sted mellom disse punktene vil vi normalt finne konkurrentenes pris (konkurrentorientert prissetting).
Disse tre referansepunktene utgjør sammen med en etisk vurdering av hva som er en rimelig pris å ta (etikkorientert prissetting) rammen vi må holde oss til når prisen skal kalkuleres.
I denne gjennomgangen av prissetting og priskalkulasjon skal vi først og fremst se på de kostnadsorienterte prissetting metodene.
Du leser nå artikkelserien: PrisDu leser nå artikkelserien: Kalkulasjon