Siste 50 artiklene

På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.

De 25 siste:

Strukturstyring

Struktur, instrukser, regler og manualer ko med de klassiske ledelseteoriene og har vært brukt styringsverktøy i snart 100 år.

Kroppsspråk og kulturelle forskjeller

Kroppsspråk brukes forskjellig i ulike kulturer og i ulike sosiale grupper. Derfor kan det være vanskelig å tolke det.

Arbeidstrening

Arbeidstrening vil si at virksomheten tar inn en arbeidsledig på trygd som virksomheten gir opplæring i å utføre vanlige arbeidsoppgaver i en begrenset periode.

På tide med en norsk casino-lisens?

Den siste tiden har det kommet flere nyheter fra Norsk Tipping. Blant annet har det vært feil i million-trekningen på EuroJackpot. Samme feil har...

Betingelsesteori (hva påvirker valg av styringssystem)

En teori som argumenterer for at det ikke finnes et universell system for styring og kontroll som passer for alle organisasjoner i alle situasjoner.

Kvinner og menns kroppsspråk

Forskning viser at menn ikke er spesielt gode til å verken sende eller tolke signaler. Kvinner er derimot langt mer uttrykksfulle

Regelstyring

Regelstyring er en forlengelse av strukturstyring og går ut på å styre ved hjelp av regler, instrukser, retningslinjer, prosedyrer, rutiner og manualer.

Styringssystem

Når vi skal velge styring- og kontrollsystem for virksomheten må vi tenke helhetlig og huske at her gjelder regelen: ”Målet helliggjør middelet”

Screening av kandidater (jobbsøkere)

Screening er en metode bedriften kan bruke for å skaffe seg informasjon om jobbsøkeren. Her går vi igjennom hvordan du kan bruke sosiale medier som en del av screening prosessen.

Intern og ekstern rekruttering

Rekruttering av kandidater kan gjennomføres på mange ulike måter, enten internt eller eksternt. Forskjellen kan forklares slik...

Internt omdømme (”employer branding”)

n pakke bestående av funksjonelle, økonomiske og sosio-psykologiske fordeler som oppnås ved å være ansatt i en bestemt virksomhet

Rekruttering

Hva er rekruttering og hvordan bør rekrutteringprosessen legges opp slik at du ender opp med å ansette rett person? Følg denne fremgangsmåten.

Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm

De fleste brukere skumleser som regel teksten og ”skanner” de ulike nettsidene. Dette betyr at de ofte forlater en nettside etter noen få sekunder.

Nettsidens struktur

hvilke faste elementer som alltid skal gå igjen på alle sider og hvor disse elementene skal plasseres i forhold til hverandre for å skape den ønskede visuelle profilen

Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)

En sammenfatting av de viktigste punktene for bruk av fonter (skrifttyper) på en nettside.

Fellestendenser i gruppehjernen under møter

For å gi et overblikk over hvordan gruppehjernen fungere gjengir vi en del fellestendenser som ofte styrer gruppehjernen i et møte.

Effektive møter

For å få mest mulig ut av et møte bør man begrense de risikomomentene ved møtets møtehjerne gjennom å følge disse rådene og retningslinjene.

Nettstedets oppgave- og innholdstrategi

Angir hvilke kommunikasjonsoppgaver nettstedet skal løse, hvilke seksjoner og sider nettstedet skal ha og hvilke kommunikasjonvirkemidler nettstedet skal ta ibruk for å løse de prioriterte kommunikasjonsoppgavene.

Møtemål

Har du det ikke klart for deg hva du ønsker å oppnå med møtet, kaster du bort både din egen og andres tid. Definer derfor ditt møtemål.

Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien

For at nettsted strategien skal bli suksessfull må vi legge vekt på å utnytte nettstedets egenart, og bruke nettstedet kun som et av mange konkurransevirkemidler i markedsførings miks

Nettstedets teknisk plattformstrategi

Nettstedets tekniske plattformstrategi gir oss svar på spørsmål som: Hvilken serverplattform skal nettstedet legges på? Hvilke teknologier må serverne støtte?

Nettstedet må integreres med sosiale medier

Nettstedet må integreres med virksomhetens sosiale profiler for å engasjere kundene og optimalisere verdien av nettstedet.

Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner

Skal vi få suksess med en nettside må vi skrive innholdet for to hovedmålgrupper som leser og oppfatter innholdet på svært ulike måter

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

Nettstedets utformingstrategi

Mens innholdstrategien forteller hva nettstedet skal inneholde, forteller utformingstrategien hvordan nettstedet visuelt skal utformes.

Nr. 26 - 50

Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen

Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen

Multikanalproblemet og multikanalkunder

En tradisjonell kunde som ofte besøker en bedrift i deres fysiske butikk, vil forvente samme atmosfære og service i bedriftens nettkanal

Kroppsspråk (ikke-verbal kommunikasjon)

Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.

Tosidige online-markeder

Markedsføring på internett har bydd på store muligheter for nye markeder, men har også representert store utfordringer for aktører i allerede etablerte markeder. Dette...

Tolke kroppsbevegelser

Her ser jeg på hva du kan tolke ut av kroppsspråket ved å studere folks kroppsbevegelser.

Kommunikasjonsstiler (formidlingsstiler)

En formidlingsstil er en angivelse av hvordan vi velger å formidle budskapet til en mottaker på. Vi snakker her om valg av virkemidler.

Potensielle fallgruver ved analyse av tosidige markeder

Åtte grunnleggende feilslutninger som er lett for å trekke når man beveger seg fra et vanlig marked til et tosidig marked

Markedsstrukturer i tosidige markeder

Det finnes ulike typer tosidige markeder. Man kan i hovedsak dele plattformmarkeder inn i tre typer (Armstrong, 2006; Song, 2010):Monopolplattform Konkurrerende plattformer, der brukerne eksklusivt...

Nettsted som presse- og investorsenter

Presse- og investorinformajon slås ofte sammen til en seksjon av nettstedet, da denne type informasjon ofte er svært overlappende.

Nettsted som opplæringssenter

Ved å utvikle et interaktiv opplæringsprogram som legges ut på nettsidene, kan de fleste oppnå store effektiviserings- og kostnadsgevinster

Design av transportnettverk

Et velfungerende transportnettverk gjør at forsyningskjedens transportbehov kan dekkes til ønsket responsivitet og til en så lav kostnad som mulig.

Tredjeparts logistikkpartner

En tredjeparts logistikkpartner (3PL) utfører en eller flere logistikk aktiviteter på vegne av bedriften

Distribusjonssenter og Cross-Docking

En gjennomgang av forskjellen på et distribusjonsenter og cross-docking, inkl. fordeler og ulemper.

Sentralisering og desentralisering

For en bedrift som skal anskaffe og distribuere råvarer, produkter og tjenester så er det i all hovedsak to ulike måter å gjennomføre det på.

Konseptualiseringer innen kundelojalitet

Kundelojalitet er et så sammensatt begrep at det derfor ikke finnes noen universell definisjon på det

Måling av kundelojalitet

Noen velger å måle kundens holdning til merke for å predikere kundelojaliteten, mens andre mener det er mer rett å måle kundelojaliteten ut ifra atferdsvariabler

Nettsted som trade promotion kanal

Mange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.

Lojalitetsprogram

Programmer tilbudt av bedrifter for å belønne kunder og oppmuntre til kundelojalitet

Nettsted som rekrutteringskanal

Internett har vist seg i de senere år å være den mest effektive rekruttering kanalen i Norge. Her får du råd om hvordan du bør gå frem for å utnytte disse mulighetene

Nettstedet kan øke både kundetilfredsheten og kundelojaliteten

Hvordan har du tenkt å gjøre dine kunder fornøyd og utvikle dem til lojale kunder som anbefaler deg til andre?

Selgerens karriereforløp

I karriereforløpet til den enkelte selger har forsking vist at selgeren går igjennom fire stadier

Valg og prioritering av nøkkelkunder (A-kundene)

Før det er mulig å bestemme seg for hvilke kunder som skal bli plukket ut og prioritert som nøkkelkunder, dvs. som A-kunder, må vi alltid gjennomføre grundige regnskapsanalyser

Handlingsplan (aktivitets- og tiltaksplan) for nøkkelkunder

Angir hvilke aktiviteter og tiltak som skal gjennomføres for å realisere nøkkelkundestrategien

Key Account Managment prosessen (KAM-prosessen)

Key Account Managment er en prosess som kan fremstilles forenklet slik:

Nøkkelkundeanalyse

En kundeanalyse av alle nøkkelkundens muligheter for å finne ut hvordan et samarbeid med denne kunden kan gi best mulig resultat for begge parter.