På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.
De 25 siste:
Strukturstyring
Struktur, instrukser, regler og manualer ko med de klassiske ledelseteoriene og har vært brukt styringsverktøy i snart 100 år.
Kroppsspråk og kulturelle forskjeller
Kroppsspråk brukes forskjellig i ulike kulturer og i ulike sosiale grupper. Derfor kan det være vanskelig å tolke det.
Arbeidstrening
Arbeidstrening vil si at virksomheten tar inn en arbeidsledig på trygd som virksomheten gir opplæring i å utføre vanlige arbeidsoppgaver i en begrenset periode.
På tide med en norsk casino-lisens?
Den siste tiden har det kommet flere nyheter fra Norsk Tipping. Blant annet har det vært feil i million-trekningen på EuroJackpot. Samme feil har...
Betingelsesteori (hva påvirker valg av styringssystem)
En teori som argumenterer for at det ikke finnes et universell system for styring og kontroll som passer for alle organisasjoner i alle situasjoner.
Kvinner og menns kroppsspråk
Forskning viser at menn ikke er spesielt gode til å verken sende eller tolke signaler. Kvinner er derimot langt mer uttrykksfulle
Regelstyring
Regelstyring er en forlengelse av strukturstyring og går ut på å styre ved hjelp av regler, instrukser, retningslinjer, prosedyrer, rutiner og manualer.
Styringssystem
Når vi skal velge styring- og kontrollsystem for virksomheten må vi tenke helhetlig og huske at her gjelder regelen: ”Målet helliggjør middelet”
Screening av kandidater (jobbsøkere)
Screening er en metode bedriften kan bruke for å skaffe seg informasjon om jobbsøkeren. Her går vi igjennom hvordan du kan bruke sosiale medier som en del av screening prosessen.
Intern og ekstern rekruttering
Rekruttering av kandidater kan gjennomføres på mange ulike måter, enten internt eller eksternt. Forskjellen kan forklares slik...
Internt omdømme (”employer branding”)
n pakke bestående av funksjonelle, økonomiske og sosio-psykologiske fordeler som oppnås ved å være ansatt i en bestemt virksomhet
Rekruttering
Hva er rekruttering og hvordan bør rekrutteringprosessen legges opp slik at du ender opp med å ansette rett person? Følg denne fremgangsmåten.
Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm
De fleste brukere skumleser som regel teksten og ”skanner” de ulike nettsidene. Dette betyr at de ofte forlater en nettside etter noen få sekunder.
Nettsidens struktur
hvilke faste elementer som alltid skal gå igjen på alle sider og hvor disse elementene skal plasseres i forhold til hverandre for å skape den ønskede visuelle profilen
Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)
En sammenfatting av de viktigste punktene for bruk av fonter (skrifttyper) på en nettside.
Fellestendenser i gruppehjernen under møter
For å gi et overblikk over hvordan gruppehjernen fungere gjengir vi en del fellestendenser som ofte styrer gruppehjernen i et møte.
Effektive møter
For å få mest mulig ut av et møte bør man begrense de risikomomentene ved møtets møtehjerne gjennom å følge disse rådene og retningslinjene.
Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
Angir hvilke kommunikasjonsoppgaver nettstedet skal løse, hvilke seksjoner og sider nettstedet skal ha og hvilke kommunikasjonvirkemidler nettstedet skal ta ibruk for å løse de prioriterte kommunikasjonsoppgavene.
Møtemål
Har du det ikke klart for deg hva du ønsker å oppnå med møtet, kaster du bort både din egen og andres tid. Definer derfor ditt møtemål.
Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien
For at nettsted strategien skal bli suksessfull må vi legge vekt på å utnytte nettstedets egenart, og bruke nettstedet kun som et av mange konkurransevirkemidler i markedsførings miks
Nettstedets teknisk plattformstrategi
Nettstedets tekniske plattformstrategi gir oss svar på spørsmål som: Hvilken serverplattform skal nettstedet legges på? Hvilke teknologier må serverne støtte?
Nettstedet må integreres med sosiale medier
Nettstedet må integreres med virksomhetens sosiale profiler for å engasjere kundene og optimalisere verdien av nettstedet.
Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner
Skal vi få suksess med en nettside må vi skrive innholdet for to hovedmålgrupper som leser og oppfatter innholdet på svært ulike måter
Responsiv design
Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin
Nettstedets utformingstrategi
Mens innholdstrategien forteller hva nettstedet skal inneholde, forteller utformingstrategien hvordan nettstedet visuelt skal utformes.
Nr. 26 - 50
Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen
Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen
Multikanalproblemet og multikanalkunder
En tradisjonell kunde som ofte besøker en bedrift i deres fysiske butikk, vil forvente samme atmosfære og service i bedriftens nettkanal
Kroppsspråk (ikke-verbal kommunikasjon)
Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.
Tosidige online-markeder
Markedsføring på internett har bydd på store muligheter for nye markeder, men har også representert store utfordringer for aktører i allerede etablerte markeder. Dette...
Tolke kroppsbevegelser
Her ser jeg på hva du kan tolke ut av kroppsspråket ved å studere folks kroppsbevegelser.
Kommunikasjonsstiler (formidlingsstiler)
En formidlingsstil er en angivelse av hvordan vi velger å formidle budskapet til en mottaker på. Vi snakker her om valg av virkemidler.
Potensielle fallgruver ved analyse av tosidige markeder
Åtte grunnleggende feilslutninger som er lett for å trekke når man beveger seg fra et vanlig marked til et tosidig marked
Markedsstrukturer i tosidige markeder
Det finnes ulike typer tosidige markeder. Man kan i hovedsak dele plattformmarkeder
inn i tre typer (Armstrong, 2006; Song, 2010):Monopolplattform
Konkurrerende plattformer, der brukerne eksklusivt...
Nettsted som presse- og investorsenter
Presse- og investorinformajon slås ofte sammen til en seksjon av nettstedet, da denne type informasjon ofte er svært overlappende.
Nettsted som opplæringssenter
Ved å utvikle et interaktiv opplæringsprogram som legges ut på nettsidene, kan de fleste oppnå store effektiviserings- og kostnadsgevinster
Design av transportnettverk
Et velfungerende transportnettverk gjør at forsyningskjedens transportbehov kan dekkes til ønsket responsivitet og til en så lav kostnad som mulig.
Tredjeparts logistikkpartner
En tredjeparts logistikkpartner (3PL) utfører en eller flere logistikk aktiviteter på vegne av bedriften
Distribusjonssenter og Cross-Docking
En gjennomgang av forskjellen på et distribusjonsenter og cross-docking, inkl. fordeler og ulemper.
Sentralisering og desentralisering
For en bedrift som skal anskaffe og distribuere råvarer, produkter og tjenester så er det i all hovedsak to ulike måter å gjennomføre det på.
Konseptualiseringer innen kundelojalitet
Kundelojalitet er et så sammensatt begrep at det derfor ikke finnes noen universell definisjon på det
Måling av kundelojalitet
Noen velger å måle kundens holdning til merke for å predikere kundelojaliteten, mens andre mener det er mer rett å måle kundelojaliteten ut ifra atferdsvariabler
Nettsted som trade promotion kanal
Mange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.
Lojalitetsprogram
Programmer tilbudt av bedrifter for å belønne kunder og oppmuntre til kundelojalitet
Nettsted som rekrutteringskanal
Internett har vist seg i de senere år å være den mest effektive rekruttering kanalen i Norge. Her får du råd om hvordan du bør gå frem for å utnytte disse mulighetene
Nettstedet kan øke både kundetilfredsheten og kundelojaliteten
Hvordan har du tenkt å gjøre dine kunder fornøyd og utvikle dem til lojale kunder som anbefaler deg til andre?
Selgerens karriereforløp
I karriereforløpet til den enkelte selger har forsking vist at selgeren går igjennom fire stadier
Valg og prioritering av nøkkelkunder (A-kundene)
Før det er mulig å bestemme seg for hvilke kunder som skal bli plukket ut og prioritert som nøkkelkunder, dvs. som A-kunder, må vi alltid gjennomføre grundige regnskapsanalyser
Handlingsplan (aktivitets- og tiltaksplan) for nøkkelkunder
Angir hvilke aktiviteter og tiltak som skal gjennomføres for å realisere nøkkelkundestrategien
Key Account Managment prosessen (KAM-prosessen)
Key Account Managment er en prosess som kan fremstilles forenklet slik:
Nøkkelkundeanalyse
En kundeanalyse av alle nøkkelkundens muligheter for å finne ut hvordan et samarbeid med denne kunden kan gi best mulig resultat for begge parter.