Siste 50 artiklene

På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.

De 25 siste:

Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring

Det finnes ingen lover eller reguleringer som gjelder spesielt for innholdmarkedsføring, så de generelle markedsføringslovens må derfor også brukes her.

Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen

Skal du oppnå suksess med en viral kampanje må du klare å skape en god kommunikasjonsprosess.

Drivkraften bak sosiale medier

Selve fenomenet sosial medier er et direkte resultat av den teknologiske utviklingen de siste 30 årene

The Social Technographics Profile

En modell for å kartlegge hvilke typer brukere av sosiale medier som er virksomhetens primære målgruppe.

Begrep, term og definisjon

Begrep er en klart avgrenset og allmenngyldig mental forestilling om et konkret eller abstrakt fenomen i den virkelige verden.

FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori

Denne teorien går ut på at folk kommuniserer med hverandre fordi de motiveres til å uttrykke én, to eller alle tre av våre interpersonelle behov.

Handlingskompetanse

Ordet handlingskompetanse kan deles i ordene handling og kompetanse.

Induktiv og deduktiv studier

Mens induktive studier lager teorier ut i fra studier (empiri) av noe, tester deduktive studier teoriene mot virkeligheten (empiri).

Podcast

Podkasting er en måte å publisere lyd- eller videoopptak på Internett som kan abonneres på ved hjelp av RSS.

Mentale blokkeringer og metodiske forutsetninger

All forskning vil være beheftet med en rekke potensielle feilkilder som er knyttet til forutsetningene og begrensninger som gjelder all forskning.

Forum

Et forum er en møteplass på Internett i form av ett nettsted, hvor brukerne kan diskutere noe med hverandre.

Konstruktivisme

Gjennom aktivitet bidrar vi selv til kunnskap, og vi bygger videre på den kunnskapen vi har. Læring skjer gjennom individets aktivitet

Gestalt teoriene

Ordet gestalt er tysk og kan nærmest oversettes med "et meningsfylt hele" eller et komplett mønster.

Antall elementer i en komposisjon

Mennesket er ikke i stand til å motta altfor mange impulser på en gang. James Mayers og William Reynold mener at mennesker ikke er i stand til å motta mer enn åtte elementer på en gang.

Kontrast (komposisjon)

Alle komposisjoner må ha kontraster for å skape liv. Bruk av kontraster er kanskje det viktigste virkemiddel innen grafisk/visuell design og layout, da riktig bruk av kontraster gjør det lettere å oppfatte budskapet og skille de ulike elementene fra hverandre.

Proposisjon (komposisjon)

En proporsjon er et forhold mellom to eller flere størrelser. Det er ikke likegyldig hvordan dette forholdet er. Når to størrelser er like eller nesten like - som 1:1 - kan de virke kjedelige.

Fargespråket og fargebruk

Hvilke farger som skal inngå i din visuelle profil og kommunikasjon er en av de viktigste beslutningene du må fatte.

Balanse (komposisjonen)

Balanse betyr likevekt i et bilde, og er noe øye og hjernen automatisk vil lete etter når de ser en komposisjon (bilde).

Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)

Det er flere typer illustrasjoner du kan bruke i visuell formgivning (f.eks. i en nettside eller trykksak). De vanligste illustrasjonene er

Formgivning og formteori

En gjennomgang av hva formgivning er, de viktigste prinsippene og hva som skaper en form, med illustrasjoner og eksempler.

Design

Design er en betegnelse på formgiving, og omfatter prosessen som avgjør hvordan et objekt, prosess eller system skal fungere og se ut.

Farge og fargelære

En farge kan ikke beskrives som en målbar form. Den er relativ både når det gjelder utseende og virkning. Vi går her igjennom fargelære.

Layout og designprinsipper

Layout kalles utnytting av en bestemt flate med riktig fordeling av sidens elementer. Vi går her igjennom designprinsippene

Microblogg

Mikroblogger er tjenester som Twitter og Instagram, hvor du kan dele korte tekstoppdateringer og bilder. Facebookstatusen er også en mikroblogg.

Formgivning og rom, volum, dybde og 3D effekter

Når vi arbeider med bilder arbeider vi i en 2-dimensjonal flate. Men ved hjelp av ulike teknikker og virkemidler kan vi lage illusjoner av rom i bildet.

Nr. 26 - 50

Big Data og sikkerhet

På denne siden finner du en rekke råd og tips for hva du bør gjøre for å sikre ditt Big Data system mot uautorisert tilgang.

Hvordan brukes Big Data idag?

Hvordan Big Data brukes avhenger av hva virksomheten holder på med. På denne siden ser vi litt nærmere på hvordan Big Data brukes idag innen ulike bransjer

Big Data verdikjeden -> Brukere og bruksområder

En lang rekke ulike aktører er involvert i verdikjeden for Big Data. Vi kan grovt skille mellom dataeiere, datameklere, Big Data-selskap og Big Data analyse- og konsulentselskap.

Big Data verdikjeden -> Analyse

I det tredje trinnet i verdikjeden tar man de innsamlede og lagrede dataene og kombinerer dem med annen informasjon.

Skrift og skrifttyper

Begrepene font og skrifttyper er to begrep som betyr det samme. Begrepene brukes til å beskrive en skrift(familie)

Big Data verdikjeden -> Lagring og aggregering

Etter at data er samlet inn, kan de bli lagret og aggregert. Individuelle dataelementer organiseres og lagres i datasett som kan bli brukt til videre prosessering og analyse.

Big Data verdikjeden -> Innsamling av data

Det første trinnet i verdikjeden for Big Data er innsamling av opplysninger som skal danne grunnlag for videre analyse.

Verdikjeden til Big Data

En svært forenklet presentasjon av verdikjeden for Big Data. Det vil si prosessen fra innsamling av data til lagring, aggregering og analyse.

Big Data plan

Big data planen bør bygges opp på samme måte som alle andre strategiske planer. Det vil si at den bør bestå av følgende hovedelementer:

Teorier om emosjoner

En gjennomgang av hvilke teorier om emosjoner som finnes, hva som skaper følelsene og hva som skiller teoriene fra hverandre.

Big Data – personvernprinsipper under press

En av utfordringene ved Big Data-analyse er at innsamlede opplysninger som hver for seg ikke er sensitive, gjennom sammenstilling kan gi et sensitivt resultat.

Hvordan utnytte Big Data?

En gjennomgang av hvordan du kan gå frem for å utnytte Big Data analyser til å oppnå vekst og fremgang for egen virksomhet.

Egenskaper ved Big Data

En oversikt over de viktigste egenskapene ved Big Data.

Kilder til Big Data

Hovedkildene til Big Data er direkte og automatisk datainnsamling og frivillig dataproduksjon.

Så skriver du ett CV utan arbetslivserfarenhet

Att skriva sitt första CV kan kännas utmanande, speciellt om du saknar tidigare arbetslivserfarenhet.

Teknologi

Kunnskapsbaserte hjelpemidler som erstatter praktiske menneskelige ferdigheter innen kunst, vitenskap, kommunikasjon og håndverk.

Yngre har andre forventninger til sin arbeidsplass og leder enn eldre

Alderen til medarbeideren på en arbeidsplass avgjør i stor grad hvilke forventninger de har til arbeidsplassen og sin leder.

Venndiagram

Et venndiagram er en grafisk fremstilling av en eller flere mengder, og eventuelle delmengder. Størrelsen av arealet i diagrammet har ingen matematisk betydning.

Union

En uniform sannsynlighetsmodell er en modell hvor alle mulige utfall er like sannsynlige.

Før kjøpet: Skape rette forventninger

Forventninger som samsvarer med den opplevelsen de får under kjøpet og sluttresultatet etter kjøpet.

Utfall og utfallsrom

Utfallsrom = Antall mulige enkeltutfall. I denne artikkelen ser vi på hva dette i praksis betyr.

Kapitalrasjonering

Dersom en bedrift har flere investeringsprosjekter å velge mellom og samtidig en begrenset mengde kapital, må investeringsprosjektene prioriteres.

Tilbakebetalingsmetoden

Tilbakebetalingsmetoden er en forenklet metode for lønnsomhetsvurdering av investeringer som går ut på å beregne antall år det tar for å tjene inn investeringsbeløpet

Annuitetsmetoden

Med annuitetsmetoden fordeler vi netto nåverdi for et prosjekt med konstante beløp ut over prosjektets levetid. Denne metoden er altså en alternativ presentasjon av netto nåverdi for prosjektet.

Kalkulasjon i servicebedrifter

Antall tradisjonelle industribedrifter har blitt redusert i Norge gjennom mange år. Samtidig har antall servicebedrifter økt. Dette er bedrifter som tilbyr tjenester og kompetanse...