Siste 50 artiklene

På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.

De 25 siste:

Rettsfilosofi

Rettsfilosofi er en kompleks og omfattende gren av filosofien som fokuserer på ulike aspekter av loven og rettferdighet.

Religionsfilosofi

Religionsfilosofi er en gren av filosofien som utforsker spørsmål knyttet til religion, inkludert eksistensen og naturen til Gud

Inntektselasitisitet

Inntektselastisitet måler hvordan etterspørselen etter et produkt eller tjeneste reagerer på endringer i forbrukernes inntekt.

Priselastisitet

Priselastisitet er den relative mengdeendring dividert med den relative prisendring (ved uendelig små endringer i pris).

Markedslikevekt (markedskrysset)

Markedslikevekt representerer krysningspunktet mellom selgerens og kjøperens verdioppfatning av en vare. Dette er den naturlige prisen.

Pristyper

Pristyper er ulike måter å angi prisen til et produkt eller tjeneste. Vi går her igjennom de vanligste pristypene vi kan velge mellom.

Omnikanal

Omnikanal er en strategi som integrerer alle tilgjengelige kanaler for å skape en helhetlig, sømløs og konsistent kundeopplevelse.

Distribusjonsform (intensiv, selektiv, eksklusiv distribusjon)

Enhver produsent og grossist kan velge mellom følgende tre distribusjonsformer: 1) Intensiv 2) Selektiv 3) Eksklusiv distribusjon

Distribusjonsstrategi

Distribusjonsstrategi er en langsiktig plan som angir den mest effektive måten å få levert et produkt fra en produsent til en sluttbruker på.

Distribusjonskanaler og mellomleddets funksjon

En distribusjonskanal er en angivelse av hvordan virksomheten har valgt å distribuere sine produkter fra leverandøren til sluttbrukeren.

Hylleplassering

Hylleplassering viser til hvordan produktets plassering i butikkhyllen og reoler kan maksimere salg og kundetilfredshet for en leverandør.

Skyve og trekk prinsippet (Push vs. pull strategi)

Markedshorisontal og kundehorisontal linje Når vi snakker om salg- og distribusjon kan vi velge om vi ønsker å følge en markedshorisontal eller en kundehorisontal linje,...

Distribusjon

Distribusjon er alle aktiviteter en bedrift setter i verk for å utforme og påvirke varestrømmen fra produsent til den endelige bruker.

Produktstrategi

Hva er en produktstrategi og hvilken strategi bør velges for å nå markedsmålet? En gjennomgang av begrepet og kravene.

Produktkart

Produktkart er et effektivt strategisk analyseverktøy for å skaffe seg oversikt over viktige produktparametre, sett med kundens øyne.

Produktanalyse

Produktanalyse er en systematisk tilnærming for å evaluere og forstå et produkts egenskaper, markedspotensial, ytelse og konkurranseposisjon.

Produktkvalitet

Produktkvalitet viser til hvor godt et produkt oppfyller kundens forventninger og behov på kvalitetsparametre som ytelse, pålitelighet m.m.

Emballasje

Emballasje skal ikke først og fremst være pen, men en effektiv salgs- og informasjonplakat. Emballasjen har mange funksjoner.

Verditilbud (verdiforslag)

Verditilbudet er alle forhold som kunden legger vekt på før-, under- og etter kjøp av et produkt eller tjeneste.

Opplevelsespyramiden

Opplevelsespyramiden er et verktøy utviklet for å analysere, forstå og forbedre det opplevelsesbaserte elementet ved et produkt

Produktnivåer

Det er idag blitt vanlig å skille mellom fem ulike produktnivåer. Basis-, konkret-, utvidet-, meta- og potensielt produkt.

Produkt

Et produkt er alt som kan tilbys markedet og som dekker (legale) behov og tillegges verdi, slik at det oppstår et bytteforhold

Produktledelse

Produktledelse er en strategisk og operativ funksjon som har ansvar for tilsyn med utvikling, markedsføring og lønnsomheten til et produkt.

Empatisk Design (Empathic Design)

Empatisk design er en form for observasjon, som undersøker normale daglige rutiner i brukers egne omgivelser for å skape innovasjon.

AT-ONE metoden

AT-ONE metoden er et forsøk på å strukturere tjenestedesignprosessen med en samling av metoder og teknikker for tjenesteinnovasjon.

Nr. 26 - 50

Co-creation (samskaping)

Co-creation, også kalt samskaping, kombinerer åpen innovasjon og lukket innovasjon i en og samme innovasjonsprosess.

Brukerdrevet innovasjon

Brukerdrevet innovasjon er å utnytte brukernes kunnskap til å utvikle nye produkter, tjenester og konsepter

Behovsdrevet innovasjon

Behovsdrevet innovasjon handler om å forstå brukerens eksisterende og fremtidige behov, og vektlegge dette gjennom hele innovasjonsprosessen.

Åpen innovasjon

Åpen innovasjon vil si å utnytte både interne og eksterne ideer og kunnskap for å akselerere utviklingen av nye produkter og tjenester.

Kunnskapsdrevet innovasjon

Kunnskapsdrevet innovasjon er en tilnærming der innovasjon er basert på systematisk bruk av kunnskap og informasjon.

Innovativ organisasjonsstruktur

En innovativ organisasjonsstruktur er en struktur som gjør det enkelt å fremme kontinuerlig innovasjon på alle nivå i organisasjonen.

Innovasjonskultur

Innovasjonskultur er bedrifter som har et arbeidsmiljø og verdigrunnlag som oppmuntrer til kreativitet, nye ideer og kontinuerlig forbedring

Medarbeiderdrevet innovasjon

Medarbeiderdrevet innovasjon er innovasjon som er basert på medarbeidernes kunnskaper, kompetanse, erfaringer, nettverk og ideer.

Ledelsestyrt innovasjon

Ledelsestyrt innovasjon er innovasjonsarbeid som kommer fra ledelsen, og som ikke er knyttet til styring av innovasjonsaktiviteter.

FoU (Forskning og Utvikling)

FoU (Forskning og utviklingsarbeid) viser til aktiviteter en virksomhet utfører for å innovere og introdusere nye produkter eller tjenester.

Lukket innovasjon

En lukkede innovasjonsprosess er en lineære innovasjonsprosess hvor alt innovasjonsarbeidet foregår internt i organisasjonen

Tjenestedesign

Tjenestedesign er en fellesbetegnelse for metoder, prosesser og verktøy som brukes for å skape gode brukeropplevelser i en tjeneste.

Produktutvikling

Produktutvikling er prosessen som starter med en idé om et produkt og som slutter når det ferdige produktet blir lansert i markedet.

Hvor stor er sjansene for å vinne i et pengespill?

Vinnersjansene når du spiller er i stor grad avhengig av hvilket pengespill du spiller på. Dette fordi ulike spill gir ulik vinnersjanse.

Organisasjonsutvikling (OU)

Organisasjonsutvikling er prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene.

Bingo – et sosialt pengespill

Bingo er en type spill som har vært spilt i lange tider, og også i Norge har dette spillet en lang historie.

Dart

Dart er et populært presisjonsspill som spilles ved å kaste små piler, kalt dart, mot en sirkulær tavle, kalt en dartskive

Billiard (pool, snooker og carambole)

Billiard er en samlebetegnelse for en rekke forskjellige kø- og ballspill som spilles på et bord dekket med filt og med hjelp av en kø.

Yatzy – et populært terningspill

Yatzy er et populært terningspill som kombinerer flaks og strategi. Spillet spilles med fem terninger, hvor målet er å oppnå høyest score.

Kortspill: Bridge

Bridge er et populært kortspill med fire spillere i to partnerskap. Det er kjent for sin kompleksitet, strategiske dybde og sosiale aspekter.

Innovasjonsplan

En innovasjonsplan er en langsiktig plan som angir hvilke innovasjonsstrategi bedriften skal følge for å nå sitt innovasjonsmål.

Intraprenør og Intraprenørskapsprosessen

En intraprenør er en person som opptrer som en entreprenør, men innenfor rammen av en eksisterende bedrift.

Innovasjonsleder

En innovasjonsleder er den personen i organisasjonen som har ansvarets for selskapets, avdelingens eller en gruppes innovasjonsarbeid.

Agile utvikling og agile metoder

Agile utvikling, eller agile deverlopment på engelsk, er en metode som går ut på å endre måten vi arbeider på i en bedrift.

Trippel Helix modellen

Trippel Helix modellen beskriver innovasjon som et resultat av interaksjon mellom tre aktører: universiteter, industri og myndigheter.