Coliseum, Italy

Ledelseteorier før den industrielle revolusjon

Denne artikkelen er del 2 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterDe eldste ledelsteoriene, hvis vi kan kalle dem det, er ledelseteorier som ble skrevet som læresetninger for generaler om hvordan de skulle gå frem for å vinne kriger og religiøse ledere som trengte læresetninger for å guide folk

Sun-Tzu

Sun Tzu sin ledelsesteori

Denne artikkelen er del 4 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterDet er ukjent hvem den kinesiske krigsherre og filosof Sun Tzu var og når han levde. Hans bok “Krigens kunst” antas å være ca. to tusen år gammel.

black and red train on rail tracks

Ledelseteorier på 1800 – tallet

Denne artikkelen er del 5 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterEt paradigmeskifte Den første industrielle revolusjonen som startet på sluttet av 1700-tallet var et viktig vendepunkt i ledelseteorienes  historie. Perioden preges av store omveltninger og massive endringer i måten folk levde og arbeidet på. Før denne tiden levde de fleste av jordbruk og fiske, og de bodde i et bygdesamfunn. Paradigmeskifte gjorde det mulig for […]

Thomas Carlyle

Great Man teori

Denne artikkelen er del 6 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Denne artikkelen er del 3 av 38 artikler i om Ledelsestiler

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterGreat Man-teorien kom i 1840 og regnes som den første reelle ledelsesteorien. Dette fordi den beskriver hva som er en god leder.

Max-Weber-1894

Byråkratiteorien til Max Weber

Denne artikkelen er del 10 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterHer ble mennesket sett på som et tannhjul i en stor maskin. Ved hjelp av formelle regler, kommunikasjonskanaler og -rapporter, og klart avgrenset ansvars og myndighetsområde mente han å kunne oppnå maksimal effektivitet i organisasjonen.

human-relation-bevegelsen

Human Relation Bevegelsen

Denne artikkelen er del 12 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterMens de “klassiske” organisasjonlærene ble skapt av ingeniører, jurister og økonomer, ble Human – relation – bevegelsen ble skapt av personer med innsikt i psykologi og sosiologi på 1930 – tallet.

Sosioteknisk system

Organisasjonen som et åpent sosio-teknisk system

Denne artikkelen er del 15 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterDen sosio-tekniske skolen ble skapt på 1950 og 1960 tallet av Emery & Herbst ved Tavistock Institute of Human Relations i London. De ønsket å skape en helhetlig organisasjonsteori, i motsetning til den situasjonsbestemte skolen som de tidligere organisasjonsteoriene bygde på.

Målstyring (MBO = Managment By Objectives)

Denne artikkelen er del 22 av 31 artikler i om Styring og kontroll

Denne artikkelen er del 16 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Denne artikkelen er del 12 av 28 artikler i om Motivasjon

Lesetid (240 ord/min): 10 minutterTanken bak MBO er at det skal ikke være nødvendig å tilpasse mennesker og oppgaver til forehåndsbestemte firkanter. Oppgavene skal diktere menneskene, deres plassering på kartet, deres funksjon så vel som forholde til andre på kartet.

X-teori og Y-teori

Teori X og Teori Y

Denne artikkelen er del 17 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Denne artikkelen er del 4 av 38 artikler i om Ledelsestiler

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterTeori X og Teori Y er to forskjellige syn på hva som motiverer ansatte og hvordan de bør ledes. Vi går her igjennom forskjellen.

grayscale photo of 2 women and man standing near building

Ledelseteorier på 1970-tallet

Denne artikkelen er del 20 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterDen allmenne endring fra 1960-tallet, fra økonomiske bekymringer til økt velstand, levestandarder og ”det gode liv” driver nå utviklingen av ledelseteoriene som prøver å løse nye utfordringer i industrien og næringslivet.

kompetanse-lederstil

Situasjonsbestemt ledelse

Denne artikkelen er del 26 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Denne artikkelen er del 11 av 38 artikler i om Ledelsestiler

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterSituasjonsbestemt ledelse er en av verdens mest anvendte teorier for ledelse. Mye av dette skyldes teoriens enkelhet. Den er lettfattelig og lett anvendelig i praktisk bruk på team og organisasjoner.

six-sigma

Six Sigma

Denne artikkelen er del 29 av 40 artikler i om Prosessledelse

Denne artikkelen er del 32 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterMetodens målsetning er å eliminere uønskede hendelser og redusere variasjon i en prosess som fører til uvanlige svingningsmønstre.

symbolsk-ledelse

Symbolsk ledelse (den symbolske rammmen)

Denne artikkelen er del 39 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Denne artikkelen er del 6 av 7 artikler i om Ledelseperspektiv

Denne artikkelen er del 34 av 38 artikler i om Ledelsestiler

Denne artikkelen er del 1 av 23 artikler i om Symbolsk ledelse

Lesetid (240 ord/min): 9 minutterOrganisasjonen kan ses på som en scene, et teater hvor aktørene spiller bestemte roller og prøver å kommunisere de riktige inntrykkene til de riktige publikumsgruppene.

bigdata

Ledelseteorier etter år 2000: Nettverk og verdibasert ledelse

Denne artikkelen er del 40 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 9 minutter1990 årene markerte et paradigme skifte – fra analog til digital teknologi. Et paradigme skifte som umiddelbart satte sitt preg på hele samfunnet og arbeidslivet. Først kom PCene og LAN nettverket. Deretter kom Internett, før smarttelefonene og nettbrettene gjorde sitt inntog etter 2010.

Hva kan vi lære av ledelsesteoriene?

Denne artikkelen er del 42 av 42 artikler i om Historisk utvikling av ledelse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterDet finnes ingen standardoppskrift på hva effektivt lederskap er, eller hvordan man skal oppnå suksess. Lederskap er situasjonsbestemt. Verktøyene og virkemidlene man må sette inn for å oppnå godt lederskap varierer fra situasjon til situasjon, og fra bedrift til bedrift.