Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 1 av 37 artikler om Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring

    Denne artikkelen er del 22 av 23 artikler om Kommunikasjonsvirkemidler

    Denne artikkelen er del 14 av 14 artikler om Digital markedsføring

Lesetid (240 ord/min): 7 minutter

I denne artikkelserien vil du lærre hva hva e-postmarkedsføring er, hva denne formen for markedsføring kan brukes til, og alt du trenger å vite for å ta i bruk e-postmarkedsføring som en del av virksomhetens virkemiddel-miks.

emarketing-intro

Hva er forskjellen på e-postmarkedsføring og elektronisk markedsføring?

Elektronisk markedsføring er ikke det samme som e-postmarkedsføring, selv om epostmarkedsføring er en form for elektronisk markedsføring. La oss derfor starte med å definere begrepene epostmarkedsføring og elektronisk markedsføring.

E-postmarkedsføring, eller e-marketing på engelsk, er:

“masseutsendelse av skreddersydde e-postmeldinger til utvalgte mottakere”.

Elektronisk markedsføring er:

“alle former for markedsføring hvor bruk av elektroniske medier inngår”

Elektronisk markedsføring inkluderer e-postmarkedsføring, men ikke bare dette. Begrepet omfatter alle former elektronisk markedsføring. For eksempel egne nettsider, deltagelse i sosiale medier, nettannonsering og SMS. Elektronisk markedsføring er med andre ord en overordnet paraply for alle elektroniske medier, hvor e-postmarkedsføring bare er et av mange markedsføringkanaler som kan benyttes.

Hva er e-postmarkedsføring?

E-postmarkedsføring er ikke spamming!

Mange setter likhetstegn mellom spamming og e-postmarkedsføring, noe som har gitt e-postmarkedsføring et dårlig navn og rykte. E-postmarkedsføring er imidlertid IKKE det samme som spamming –  som er “masseutsendelse av uoppfordrede e-postmeldinger til fremmede som ikke har gitt deg tillatelse til å sende dem en e-postmeldingen“.

E-postmarkedsføring er en massedistribuert e-postkampanje til en definert målgruppe, hvor budskapet skreddersys til mottakerne, og hvor mottakerne av e-postmeldingen på forhånd har gitt sitt samtykke til å motta e-postmeldingen.

Nyhetsbrev

De skreddersydde e-postmeldingene vi sender ut kalles gjerne nyhetsbrev, da de:

  1. inneholder de siste nyhetene og tilbudene til avsenderen.
  2. sendes ut jevnlig til disse utvalgte mottakerne ved bruk av en mailingliste.

E-postkampanje

En e-postkampanje er det samme som et nyhetsbrev, bare med den forskjell at dette er e-postmeldinger som ikke er nyhetsrelaterte. Eksempler på e-postkampanjer er utsendelse av tilbud til leads, prospekt, kunder og medlemmer. Slike kampanjer kalles også ofte for “reklameutsendelser“. Målet med disse e-postkampanjene er å selge, få mottakerne til å prøve noe, utløse en kunde handling, bygge lojalitet og/eller forbedre merkevarens omdømme.

Informasjonsbrev

Et informasjonsbrev er en e-postmelding som inneholder nyttig informasjon til mottakerne. I motsetning til nyhetsbrevene som sendes ut hyppig, sendes disse ut sjeldnere. De sendes kun ut når avsenderen har viktig informasjon å meddele mottakerne. Målet med disse utsendelsene er gjerne å informere, bygge lojalitet og forbedre avsenderes omdømme.

Hva kjennetegner e-postmarkedsføring og hva kan du bruke e-postmarkedsføring til?

E-postmarkedsføring er en kommunikasjonskanal på link linje med reklame, personlig salg, telemarketing, public relations, sponsing, trade promotions og sales promotions. I likhet med disse kanalene har også denne kommunikasjonskanalen sine fordeler og ulemper.

Effekten av din e-markedsføring er til syvende og sist avhengig av hvordan du bruker e-postmarkedsføring programmet ditt som en del av virksomhetens markedsførings-miks og kommunikasjons-miks. Det vil si hvordan du klarer å integrerer dette programmet med dine øvrige kommunikasjonvirkemidler (reklame, PR, Sales promotion, sponsing, trade promotion, dm og personlig salg) for å løse virksomhetens kommunikasjonsoppgaver.

E-postmarkedsføring kan brukes til å skaffe nye leads, prospekt og kunder, men det er enda mer effektivt å bruke e-postmarkedsføring til å få eksisterende prospekt og leads til å bli kunder, gjenkjøpere og ambassadører, gjennom å sende dem  jevnlige nyhetsbrev. Hvordan dette kan gjøres kommer jeg inn på i senere artikler.

Hvorfor e-postmarkedsføring?

Det finnes mange gode grunner for hvorfor en bedrift bør skaffe seg en profesjonell løsning for e-postmarkedsføring (masseutsendelse av e-post og nyhetsbrev). Noen åpenbare grunner er:

En kommunikasjonskanal som når alle!

Alle har i dag en e-postadresse, og de fleste sjekker e-posten sin flere ganger om dagen. Har du e-postadressen til dem du ønsker å kommunisere med og fått deres tillatelse til å sende dem nyhetsbrev er e-post ett av de mest virkningsfulle kommunikasjonskanalene du kan bruke for å kommunisere med dine kunder, ansatte, medlemmer, leverandører, prospekt og andre interessenter.

Verdens mest målrettede medium

E-postmarkedsføring er utvilsomt verdens mest målrettede medium. Ved at det kun er de e-postadressene som vi velger å sende budskapet til som mottar budskapet har vi full kontroll over spredningen av budskapet. Kun SMS-kampanjer har de samme mulighetene, men kontaktprisen er her vesentlig høyere. At vi samtidig kan skreddersy budskapet vi sender til hver enkelt mottaker gjør e-postmarkedsføring til en svært målrettet og effektiv kommunikasjonskanal. Vi skyter her med rifle istedenfor med hagle!

Verdens raskeste spredning av et budskap

Budskapet som utgjør nyhetsbrevet eller e-postkampanjen kan sendes til alle mottakerne på en bestemt e-postliste i løpet av noen få sekunder eller minutter (avhengig av e-postlistens størrelse).

Statistikk viser at 30 % av de som vil åpne en e-postutsendelse vil gjøre det innen 2 timer etter at de mottok e-postmeldingen. Ser vi bort fra SMS meldinger er det ikke noe annet medium som gjør det mulig å nå en definert målgruppe raskere med et oppdatert budskap enn e-postmarkedsføring.

Reduserte markedsføringskostnader

E-post er utvilsomt den rimeligste form for markedsføring. Ingen andre medier har en lavere kontaktspris eller produksjons-, distibusjons- og presentasjonskostnader per mottaker (cost per view) enn e-post. Ved å erstatte personlig kontakt i telefon, i møter og på kundebesøk, med målrettet bruk av e-post som et kommunikasjonmedium kan mange organisasjoner spare store penger. E-post kan også erstatte mange andre dyre medier som annonsering, brosjyrer, flyers, tv-og radio reklame o.s.v.

Kan gjøre ulønnsomme prospekt til lønnsomme kunder

Siden kontaktsprisen er så lav med bruk av målrettet e-post markedsføring, er dette et egnet medium for å nå kundesegmenter som i dag er ulønnsomme å nå med tradisjonelle kommunikasjonsmidler. Å sende en e-post til en potensiell kunde er vesentlig rimeligere enn å få en selger til å ringe eller stikke innom denne potensielle kunden.

Ved å bruke autoresponders og triggers i e-post kampanjene kan man holde en god dialog med kunden og guide dem gjennom kjøpsprosessen og opp igjennom kundelojalitetsstigen, uten å måtte ringe eller besøke dem. Dette til en kostnad som kan gjøre ulønnsomme kundesegmenter til lønnsomme kunder.

Målrettet e-postmarkedsføring øker kundelojaliteten

Vi vet alle at “det koster 5 ganger så mye å skaffe seg en ny kunde som å holde på en eksisterende“. Det gjelder derfor å skape en så høy kundelojalitet som mulig hvis man ønsker å skape en lønnsom virksomhet. Gjennom målrettet bruk av e-postmarkedsføring kan vi øke kundens kundelojalitet. Husk ordtaket: “De som kun roper på sine venner når de har problemer, står snart uten venner“. Målrettet bruk av e-postmarkedsføring gjør at vi kan holde våre kunder og interessenter “varme” med å sende dem en e-postmelding med jevne mellomrom. Hvor ofte de skal motta en melding bestemmer vi selv, men det bør ikke gå så lang tid at de glemmer deg. Målrettet e-postmarkedsføring bygger dermed bedre kudnerelasjoner og øker kundelojaliteten.

E-postmarkedsføring skaper økt mersalg, tilleggsalg og gjenkjøp

Ikke bare skaper regelmessige oppfølgingsmail til eksisterende kunder økt kundelojalitet, men du oppnår også betydelig mersalg, tilleggsalg og gjenkjøp. Hvorfor? Jo, fordi det alltid er enklere å selge noe til eksisterende kunder som kjenner virksomheten, enn til nye kunder som ikke kjenner den. Bruk derfor e-postmarkedsføring til å få kundene til å kjøpe mer gjennom å:

  • Promoter arrangement og konkurranser
  • Sende ut rabattkuponger, spesialtilbud og andre gode tilbud til eksisterende kunder
  • Informere om nye produkter og produktvarianter
  • Tipse om bruksområder (hva de kan bruke produktet de har kjøpt til)
  • Sende ut tilbud på ekstrautstyr, tilleggsutstyr og lignende.
  • Send ut påminnelser av ulike slag
  • Gi kunder oppdateringer om hendelser, produktforbedringer, osv.
  • Minne dem på at produktet trenger service, oppgradering eller å bli byttet ut

E-postmarkedsføring virker – kanskje verdens mest lønnsomme markedsføringkanal

E-postmarkedsføring er ingen snarvei til suksess. Statistikk viser at du i 4 av 5 tilfeller må sende kundeemne mer enn 5 e-postmeldinger før de kjøper noe fra deg. Av dette kan vi lære at det gjelder å vekke mottakernes interesse og bygge en tillitsplatform mellom dere. Klarer du dette, vil mottakerne til slutt begynne å handle fra deg når de mottar fremtidige e-postkampanjer fra deg.

Skal din e-postmarkedsføring virke, krever det at du legger en plan for satsningen og at du kontinuerlig pleier kontaktene på dine e-postlister med interessant informasjon. Lykkes du med dette vil din e-postmarkedsføring garantert bli en lønnsom markedinvestering.

Enkelt å måle effekten av hver enkelt kampanje

E-postmarkedsføring byr på en rekke måleparametre for å måle effekten av hver enkelt e-postkampanje virksomheten sender ut. Mål som er enkle å måle og som umiddelbart gir deg svar på hvor effektiv kampanjen har vært i kroner og ører. De viktigste måleparametrene innen e-postmarkedsføring er:

  • Open Rate (krever HTML e-poster) Hvor mange har faktisk åpnet e-posten din. Er antallet lavt har du kanskje feil målgruppe eller en lite apelerende avsenderadresse eller emnefelt.
  • CTR Hvor mange (%) klikket på linker i e-posten. Gir en svær god indikasjon på om det skriver er interessant for dem du henvender deg til.
  • Conversion rate Hvor mange (%) av dem som klikket seg videre gjennomførte ønsket handling (kjøpt). Ikke glem målet med e-posten – gjennomfører mottakerne den handlingen du ønsker?
  • Unsubcribe rate Hvor mange valgte å melde seg ut av nyhetsbrevet? Er denne veldig høy har du bommet med innholdet i e-posten. Er den veldig lav kan det tyde på at folk ikke har lest e-posten i det hele tatt – sjekk open rate!

Start med å utforme en plan for hva du vil oppnå. Deretter kan du begynne å bygg en e-postliste. At du starter prosessen med å etablere konkrete mål for hva du vil oppnå og implementerer måleinstrumenter for å måle effekten over tid, er viktig for at du skal kunne måle hvilke resultater e-postmarkedsføringen din genererer.

Hvordan tjene penger på e-postmarkedsføring?

Å tjene penger på e-postmarkdsføring er enkelt, og det finnes en formel for hvordan du skal tjene penger på epostmarkedsføring. Så snart du har lært deg å bruke den, er det i praksis umulig å tape penger på e-postmarkedsføring.

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: Slik bruker du epost for å oppnå økt kundelojalitet og -lønnsomhet >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-postmarkedsføring
  • Slik bruker du epost for å oppnå økt kundelojalitet og -lønnsomhet
  • Hvor mange åpner e-posten (open rate) og hvor mange vil kjøpe (CTA)?
  • Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom epostmarkedsføring
  • Definisjon av viktige e-postmarkedsføring begreper
  • Kundeorienterte nyhetsbrev vs. redaksjonelt uavhengige nyhetsbrev
  • E-postmarkedsføringen må integreres som en del av markedsføringsprogrammet
  • Planleggingsmodell for e-postmarkedsføring
  • Tema for nyhetsbrevet
  • Hvem skal skrive nyhetbrevene?
  • Benytt profesjonell programvare for e-postmarkedsføring
  • Målsetning: -Hva er det du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen?
  • Målgruppe: Hvem er det du prøver å nå med dine nyhetsbrev?
  • E-postlister: Hvordan få tak i og administrere e-postadressene til dine nyhetsbrev?
  • På/avmeldingsskjema i nettsidene dine
  • Innholdstrategi for epostmarkedsføring programmet
  • Autoresponers og autopilot funksjoner i e-postmarkedsføring
  • Bygg budskapet i dine nyhetsbrev på en kreativ strategi
  • Emne feltet er halve jobben i et nyhetsbrev
  • Valg av angrepsvinkel, argumentasjon og illustrasjoner i nyhetsbrevet
  • Unngå «fy-ord», JavaScrip, Flash, Video og følg disse reglene for bruk av bilder og linker
  • Brødteksten i nyhetsbrevet «skal selge budskapet til mottakeren»
  • Hvordan utforme nyhetsbrevet?
  • Frekvens: Hvor ofte bør jeg sende ut et nyhetsbrev?
  • Valg av epost format for nyhetsbrevene
  • Tidspunkt: Hvilken dag og klokkeslett lønner det seg å sende ut epost?
  • Valg av avsenderadresse for nyhetsbrevet eller epostkampanjen
  • Autentisering og identifisering av epost og avsenderen
  • Bruk av sporing i epost (sporingsfunksjoner)
  • Hvilke lover og regler gjelder for masseutsendelse av epost og nyhetsbrev?
  • Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev
  • Hvordan oppstår klager på spam og hvordan unngå dem?
  • Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerne
  • Hvor mange epostmeldinger kan jeg sende ut uten å bli oppfattet som en spammer?
  • Implementeringstrategi for epostmarkedsføring programmet
  • Kontroll og evaluering av e-markedsføringsprogrammet
  • Hvorfor forlater kundene deg og dine nyhetsbrev?
  • Du leser nå artikkelserien: Kommunikasjonsvirkemidler

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Sosiale medierNettside og nettsted >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Kommunikasjonskanal, mediekanal og medium
  • Integrert markedskommunikasjon (Kommunikasjonsmiks)
  • Kommunikasjonsvirkemidler
  • Reklame
  • Grafiske mediekanaler
  • Analoge mediekanaler
  • Informasjon og samfunnskontakt (Public Relation)
  • Direkte markedsføring
  • Personlig salg
  • Salgsfremmede tiltak (Sales Promotion)
  • Trade promotion (forhandlerstøtte)
  • Emballasje
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering (embedded marketing)
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Telemarketing
  • WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)
  • Digitale kanaler og virkemidler
  • Sosiale medier
  • E-postmarkedsføring
  • Nettside og nettsted
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Bannerannonser
        Andre artikler i serien er: 
  • Digital markedsføring
  • Hva skiller digital markedsføring fra tradisjonell markedsføring?
  • Inbound markedsføring
  • Innholdsmarkedsføring
  • Digital markedsstrategi
  • Digitale kanaler og virkemidler
  • Nettside og nettsted
  • E-handel (elektronisk handel)
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • Sosiale medier
  • Viral markedsføring
  • Bannerannonser
  • E-postmarkedsføring