Lightspeed webhotell
    Denne artikkelen er del 26 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

Sentralisering og virtuelle nettverk

Siden man ikke trenger et nettverk av fysiske utsalgssteder betyr e-handel at virksomheten blir sentralisert for å oppnå effektivitet og skape synergieffekter.

Selv om e-handelen sentraliserer virksomheten, gir e-handelen også muligheten til å opprette virutelle nettverk hvor hele eller deler av de ansatte ikke jobber fra et sentralt kontor, men fra et “hjemmekontor” eller en annen geografisk lokalisering. Dette fordi ingen kunder oppsøker virksomheten for å fysisk se vedkommende. Alt skjer på Internett og så lenge den ansatte har tilgang til Internett og den programvaren han eller hun trenger for å gjøre jobben sin kan de utføres like bra fra et hjemmekontor som fra et sentralisert kontor.  Sannsynligvis kommer vi til å se en trend mot mer bruk av slike virtuelle nettverk i fremtiden.


En helt ny verdikjede

Summen av alle ovenstående forhold gjør at virksomheten må rekonfigurere hele sin verdikjede hvis de ønsker å gå fra å være en tradisjonell virksomhet i det fysiske markedsrommet til å bli en digital produkt og tjenesteleverandør i det digitale markedsrommet. Dette fordi Internett åpner nye muligheter for hvordan produkter og tjenester kan bli produsert, levert og markedsført.

Internetts interaktive multimediaegenskaper skaper nye muligheter, men krever også andre strategier

Internett sine multimedia egenskaper og interaktive muligheter, gjør det mulig å etablere en rekke nye produkter, tjenester og dialogformer med kundene. Noe vi allerede har sett mange eksempler på de siste 10 årene.

Etter hvert som ny teknologi kommer og vi blir vant til å bruke den til å løse våre daglige problemer og utfordringer endres også våre forbruksmønstre og beslutningsprosesser, sammen med vårt preferansegrunnlag og forventninger til sluttresultatet produktet eller tjenesten skal skape. Noe som igjen stiller nye krav til leverandørene og måten deres markedstilbud blir satt sammen og markedsført på.

Bare de siste 15 årene har måten man presenterer et produkt eller en tjeneste på gjennom markedskommunikasjon tiltak endret endret seg dramatisk, men dette er allikevel bare toppen av isfjellet hvis vi ser for oss hvordan verden ser ut om ytterligere 15 år frem i tid. De gamle markedsstrategiene må dermed legges på hylla snarest mulig, til fordel for nytenkning for å kunne hevde seg i morgendagens konkurranse.

Foruten at fremveksten av e-handel endret forbrukeratferd og skaper en rekke nye produkter, skaper Internett også nye måter å produsere og distribuere bedriftenes produkter og tjenester på. Allerede i dag har vi fått en rekke nye digitale markedsplasser som produserer, kjøper, selger og distribuerer på en helt annen måte enn det som er vanlig i næringslivet for 10-20 år siden. En trend som bare kommer til å aksellere i tiden fremover.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandel styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel