Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?

Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?

Når virksomheten skal vurdere hvilken netthandelløsning de skal gå for må de vurdere hvilken risiko de er villig til å ta i forhold til potensielle effektiviserings- og lønnsomhetsgevinster.

Jo større risiko de er villig til å ta, jo større effektiviserings- og lønnsomhetsgevinster kan de også oppnå. Under har jeg laget et ”løk”, bestående av flere lag, som prøver å illustrere dette. De innerste lagene gir de største effektiviserings- og lønnsomhetsgevinstene, men er også de mest risikofylte ved at de krever radikale endringer av virksomhetens verditilbud, verdiskapningsprosess og/eller forretningsmodell. De ytterste er de minst risikofylte, men også de som gir minst effektiviserings- og lønnsomhetsgevinst.

risiko-momenter

Modellen kan forklares slik:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander

Kjetil Sander

Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.