Integrasjon av EDI og XML
Det blir påpekt at EDI og Internett ikke skaper konflikter for hverandre, men er teknologi som utfyller hverandre.
Internett og XML har redusert barrierene for e-handel med hensyn på både kostnader og kompleksitet. Vi må ikke se fremgangen for XML som slutten på EDI. XML erstatter ikke EDI, men gir oss mulighet til å bruke systemer for e-handel i nye segmenter. Nye segmenter kan være små og mellomstore bedrifter.
XML komplimenterer EDI, og på den måten kan vi revitalisere visjonen for EDI. Ricker, Munro and Hopeman fremhever at EDI og XML er forskjellig. Utviklerne av EDI fokuserte mye på størrelsen til meldingene. Dette fordi båndbredde i EDI-nettverk kostet mye, og gjør det fortsatt i dag. Metadata i meldingene er tatt vekk for å redusere størrelsen. Dette gjør EDI-meldinger vanskelig å lese og feilrette. XML er rik på metadata, og det gjør at meldingene er lettere å lese og feilrette. Det er lettere å lære og forstå XML i forhold til EDI. Det blir dermed lettere å beholde og utvikle kunnskapen som igjen gjør at vi lettere kan utvikle og vedlikeholde XML-applikasjoner.
Virksomheter kan via EDI og XML kommunisere med små og mellomstore bedrifter. Store bedrifter, som i dag bruker EDI, kan utvide måten de kommuniserer på, ved å integrere en oversetter mellom XML-EDI i infrastrukturen. Denne integrasjonen gjør det mulig å samhandle med bedrifter som bruker XML-løsninger. Dette gir store fordeler for virksomheter som allerede har investert mye i EDI.
Modellen under viser hvordan en virksomhet kan kombinere EDI og XML i et enhetlig system.

Figur over viser at store, mellomstore og små bedrifter kan kommunisere meldinger via rene EDI-meldinger eller integrerte EDI-XML-meldinger. Om vi ønsker å kommunisere integrerte EDI-XML-meldinger må vi bruke en XEDI oversetter. Konverteringen skjer i en prosess med flere sammenhengende aktiviteter.
Ved konvertering fra EDI til XML bruker vi en oversetter som støtter seg til et bibliotek (X12). Når EDI-meldingen er representert i XML kan vi legge til utseende for meldingen ved hjelp av XSL. Når dette er gjort kan meldingen presenteres på web (HTML) eller vi kan overføre XML-dokumentet direkte til en annen applikasjon.
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel