Lightspeed webhotell
    Denne artikkelen er del 33 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

Det blir påpekt at EDI og Internett ikke skaper konflikter for hverandre, men er teknologi som utfyller hverandre.

Internett og XML har redusert barrierene for e-handel med hensyn på både kostnader og kompleksitet. Vi må ikke se fremgangen for XML som slutten på EDI. XML erstatter ikke EDI, men gir oss mulighet til å bruke systemer for e-handel i nye segmenter. Nye segmenter kan være små og mellomstore bedrifter.

XML komplimenterer EDI, og på den måten kan vi revitalisere visjonen for EDI. Ricker, Munro and Hopeman fremhever at EDI og XML er forskjellig. Utviklerne av EDI fokuserte mye på størrelsen til meldingene. Dette fordi båndbredde i EDI-nettverk kostet mye, og gjør det fortsatt i dag. Metadata i meldingene er tatt vekk for å redusere størrelsen. Dette gjør EDI-meldinger vanskelig å lese og feilrette. XML er rik på metadata, og det gjør at meldingene er lettere å lese og feilrette. Det er lettere å lære og forstå XML i forhold til EDI. Det blir dermed lettere å beholde og utvikle kunnskapen som igjen gjør at vi lettere kan utvikle og vedlikeholde XML-applikasjoner.

Virksomheter kan via EDI og XML kommunisere med små og mellomstore bedrifter. Store bedrifter, som i dag bruker EDI, kan utvide måten de kommuniserer på, ved å integrere en oversetter mellom XML-EDI i infrastrukturen. Denne integrasjonen gjør det mulig å samhandle med bedrifter som bruker XML-løsninger. Dette gir store fordeler for virksomheter som allerede har investert mye i EDI.

Modellen under viser hvordan en virksomhet kan kombinere EDI og XML i et enhetlig system.

edi-xml
Eksempel på handelssystem med EDI og XML

Figur over viser at store, mellomstore og små bedrifter kan kommunisere meldinger via rene EDI-meldinger eller integrerte EDI-XML-meldinger. Om vi ønsker å kommunisere integrerte EDI-XML-meldinger må vi bruke en XEDI oversetter. Konverteringen skjer i en prosess med flere sammenhengende aktiviteter.

Ved konvertering fra EDI til XML bruker vi en oversetter som støtter seg til et bibliotek (X12). Når EDI-meldingen er representert i XML kan vi legge til utseende for meldingen ved hjelp av XSL. Når dette er gjort kan meldingen presenteres på web (HTML) eller vi kan overføre XML-dokumentet direkte til en annen applikasjon.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << XML – nettbutikkstandarden på InternettNettbutikkens programvarebehov >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandel styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel