Betalingsalternativer ved e-handel


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 47 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


betaling-mva

Når du skal velge betalingsløsning til din nettbutikk må du vurdere de ulike betalingsalternativene opp mot hverandre. De har alle sine fordeler og ulemper, både for kunden og virksomheten. De viktigste forholdene du bør tenke på i denne forbindelse er:

Betalingsløsning eller faktura?

Når du skal velge nettbutikk skal du i tillegg til alle andre valg og beslutninger, vurdere hvilken betalingsform som vil passe best for deg. Kortbetaling med Visa eller Mastercard i nettbutikken vil være det optimale valget for mange, men kortbetaling gir også en del merutgifter både i oppstartsutgifter og i driftskostnader.

Når kundene betaler med kort, slipper du å skulle bruke tid på purring og ekstra faktureringer, og dette koster selvsagt båd tid og penger. I tillegg er det mange kunder som ikke engang vil overveie å handle dersom de ikke kan betale med kort.

Ditt valg av betalingsform vil derfor innvirke både på brukervennlighet og tilliten din nettbutikk vekker hos kunden.

Hvis du har god kjennskap til dine brukere og kunder, så bør du også vite hvilken betalingstype som passer best for nettopp din nettbutikk.

Postoppkrav

Velger du å sende varene i postoppkrav kreves det ingen betalingsløsning til nettbutikken, da kunden betaler ved levering. Postoppkrav er imidlertid en dyr betalingsmåte, spesielt hvis vi snakker om mindre beløp og/eller varer som ikke veier mye. Velger du denne betalingsformen er det viktig at du husker på å opplyse om postoppkravgebyret og portokostnadene forøvrig. 

Faktura/bankgiro

Enkelte nettsteder sender kun ut faktura opptil en viss beløpsgrense, eller til kunder som godkjennes etter en online kredittsjekk (eks. CredittInform). Slike forhold bør du opplyse om. Dersom man har online kredittsjekk og kunden ikke tilfredsstiller kredittvurderingen, bør det opplyses om at man kan benytte de andre betalingsmåter. 

Velger du efaktura som betalingsmetode trenger du ingen betalingsløsning, med de kostnadene dette innebærer. Mange standard nettbutikker har “faktura/bankgiro” inkludert som en integrert del av standardprogramvaren eller som et gratis tillegg. F.eks. er dette tilfelle med WooCommerce som Web-Trade løsningen bygger på.

Henting i forretningen/lager

Litt avhengig av hva nettbutikken selger kan man også velge at kunden selv kommer og henter varen i forretningen eller på et lager, og at de betaler ved levering via de betalingmetodene forretningen tilbyr. Mange standard nettbutikk løsninger har dette betalings- og leveringsalternativet integrert som en del av standardprogramvaren. F.eks. er dette tilfelle med WooCommerce som Web-Trade løsningen bygger på.

Kortbetaling

For å kunne etablere en betalingsløsning som en del av nettbutikken din trenger du normalt også en innløseravtale i tillegg til betalingsløsningen. Det er derfor to valg du må ta for å kunne etablere en nettbutikk med kortbetaling:

  • Hvilken betalingsløsning skal jeg velge?
  • Hvilken innløser skal jeg velge?

Prisen for en norsk betalingsløsning for mindre nettbutikker kan til tider virke urimelig høy. Det kan også være vanskelig å få overblikk over de totale kostnadene. Når du har lest dette innlegget bør du selv kunne vurdere hvilken betalingsløsning som er optimal for deg og din e-handelsløsning.

Mobil betaling?

Dersom du har tenkt å ha en nettløsning som skal kunne tilpasses mobile enheter, som Iphone, Android eller andre smarttelefoner, eventuelt nettbrett og Ipads, bør du også vurdere å få til en betalingsmulighet for mobile enheter.

Ditt valg av betalingsform vil ha en innvirke både på brukervennlighet og tilliten din nettbutikk vekker hos kunden. Valg av betalingsløsning bør derfor være noe du bruker litt tid på.

 

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << BetalingsløsningNettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det? >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikken som en forlengelse av det fysiske utsalgsstedet
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandelen styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel