Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Virksomhetens verditilbud er:
alt kunden legger vekt på før, under og etter kjøpet av et produkt eller tjeneste.
En analyse av verditilbudet går dermed langt bredere ut enn å analysere selve produktet eller tjenesten som virksomheten lever av å selge til sine kunder. Verditilbud analysen omfatter også alt rundt selve produktet og tjenesten som betyr noe når den endelige beslutningen om kjøp skal foretas. At vi legger mye vekt i denne analysen er derfor viktig for å forstå hvordan kunden treffer sine kjøpsbeslutninger og hvordan de vurderer virksomhetens verditilbud i forhold til konkurrerende verditilbud.
Innholdsfortegnelse
Produktdimensjonanalyse
En produktdimensjon analyse vil si å beskrive produktets fordeler og ulemper i forhold til sine konkurrenter gjennom å beskrive hver av de fem produktdimensjonene som tilsammen utgjør produktet virksomheten lever av.
Profilkart
Et profilkart er et visuelt bilde av virksomhetens profil i kundens øyne, sett i forhold til konkurrentenes profil. Profilkartet er svært enkelt å konstruere, men gis samtidig et svært godt bilde av hvilke signifikante profilforskjeller som gjelder mellom to virksomheter, merker eller produkter/tjenester.
Produktkart:
Et produktkart er en todimensjonal matrise som viser hvordan et produkt er plassert i folks bevissthet i forhold de viktigste konkurrentene. Produktkartet gir et raskt og enkelt et bilde av den strategiske situasjonen til et produkt på viktige meta-verdier, men har den svakheten at hvert enkelt produktkart ikke kan ta for seg mer enn to variabler av gangen.
Portfoliomatrise (BCG matrisen)
Portfoliomatrisen er et godt analyseverktøy for å kartlegge den strategiske posisjonen til de ulike produktene eller tjenestene en virksomhet har i sitt sortiment. Opererer virksomheten på flere virksomhetsområder kan portofoliomatrisen brukes for på samme måte som for produktene i sortimentet for å vurdere hvilket produkt- og virksomhetsområder som er strategisk viktige for virksomheten i tiden fremover og hvilke som bør avvikles snartest mulig.
Metoden er spesielt anvendelig for å avdekke hvor veksten og fortjenesten bør komme i fremtiden gjennom å studere to variabler: fortjeneste-potensiale i dag og vekstmuligheter (fortjeneste på sikt).
Selementanalyse
Selementanalysen er et annet analyseverktøy vi kan benytte oss av for å danne oss et bilde av den strategiske situasjonen til et produkt. Selementanalysen prøver å forklare produktets strategiske situasjon ved å ta utgangspunkt i fire strategiske faktorer; behovsutvikling, stadium i livsyklusen, markedsstørrelse og konkurransekraft, for så å fremstille deres strategiske situasjon i en todimensjonal matrise etter at produktet har fått en karakter som går på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er høyst score.
Du leser nå artikkelserien: Situasjonsanalyse