Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 22 av 26 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


landingside-seoDet er nå på tide å velge en teknologisk strategi for nettstedet. Hvilken teknologisk plattform skal nettstedet legges på, hvilken publiseringsløsning for å lage og holde nettsidene oppdatert skal velges, og hvilke andre datasystemer må løsningen kunne kommunisere med for å utveksle informasjon med?

Implementering med andre systemer

Start med å tegn opp en oversikt over hvilke andre datasystemer nettstedet vil måtte kommunisere med for å virke som tiltenkt. Hvilke “input” kilder er nettstedet avhengig av for å virke og hvilke “output” kilder skal nettstedet levere informasjon videre til? At man har full oversikt over dette før man starter utviklingen av nettstedet er absolutt påkrevd.

Valg av publiseringsløsning

Hvilken programvare skal velges for å lage og vedlikeholde de fysiske nettsidene? De aller fleste velger å gå for en standard programvare som kan oppfylle de fleste av deres kravspesifikasjoner. De tre største publiseringsløsningene idag er alle “open soucre” programmer. Det vil si programmer alle kan laste ned og ta i bruk gratis, og hvor all kildekoden til programvaren ligger tilgjengelig for deg, slik at du kan endre og videreutvikle den slik du vil.

De tre vanligste publiseringsløsningene er idag (listet etter popularitet):

  1. WordPress
  2. Joomla!
  3. DruPal

Tilleggprogrammer

Ønsker man å implementere en nettbutikk, forum, chat og lignende funksjoner som en del av nettstedet trenger man i tillegg tilleggsprogrammer til denne standard programvaren for publisering og vedlikehold. Hvilke programmer man trenger er selvfølgelig helt avhengig av hvilke kravspesifikasjoner nettstedet har, og hvilke andre datasystemer programvaren skal kommunisere med.

Sikkerhet

Hvordan skal nettstedet sikres mot datainnbrudd og tilgang fra uvedkommende? Å sikre et nettsted mot datainnbrudd blir stadig mer vanskeligere i takt med at hackerne blir bedre. 

Et minimumskrav er at du sørger for at nettstedet blir utstyrt med et skikkelig sikkerhetssertifikat (SSL), programvare brannmur på programvare og serernivå, automatiske oppdateringsrutiner av programvaren, komplisert passord på alle brukerkontoer, virusprogram og malwareskanning av filer og daglig backup av alle brukerdata.

Serverplattform

Hvilken serverplattform skal alt legges og driftes på? Valget vil her i utgangspunktet bestå av å velge en Linux eller Windows plattform, selv om det også finnes en rekke andre operativsystemer. Disse har imidlertid en så liten markedsandel at jeg ikke regner dem med her.

Av disse to er Linux den dominerende med over 60% markedsandel. Spesielt på Internett er denne plattformen dominerende på grunn av dens ytelse, stabilitet og fleksibilitet.

 

 

 

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseendeSEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Eget nettsted: Før du starter utviklingen
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!