Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Virkeligheten virksomheten er en del av er et stort komplisert system, hvor alt påvirker alt i større eller mindre grad. Det kan derfor ofte være vanskelig å gjennomføre en situasjonsanalyse som fanger opp alle de forholdene som kan tenkes å påvirke beslutningsituasjonen og beslutningalternativene vi står ovenfor.
Av den grunn gjennomføres en situasjonsanalyse normalt som en to-delt analyse.
Først gjennomføres en pilotundersøkelse for å identifisere beslutningssituasjonen og beslutningsalternativene. Deretter gjennomfører vi en hovedundersøkelse som tar sikte på å kartlegge virksomhetens interne- og eksterne forhold som vil kunne påvirke beslutningsproblemet.
Pilotundersøkelse
For å gjøre avgjøre hvilke forhold og interessenter situasjonsanalysen må ta hensyn til, starter vi gjerne med å gjennomføre en pilotundersøkelse (forundersøkelse) av problemområdet. En forundersøkelse som skal gi oss et oversiktsbilde og en forståelse av hvilke mekanismer som gjelder for problemområdet vi ønsker å studere. Et forstudie som skal samle inn informasjonen vi trenger til å kunne gå videre i prosessen og velge en studerbar problemstilling i forhold til de forutsetningene og rammebetingelsene analysen må holde seg innenfor.
Hovedundersøkelse
Etter at vi har fått et oversiktsbilde av beslutningssituasjonen og beslutningalternativene gjennom pilotundersøkelsen går vi videre og gjennomfører hovedundersøkelsen. Hovedundersøkelsen er en systematisk analyse av konkrete undersøkelseproblemer.
I de neste artiklene vil jeg se nærmere på forskjellen på en pilot- og hovedundersøkelse og hvordan situasjonsanalysen generelt bør utvikles.
Du leser nå artikkelserien: Situasjonsanalyse