Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Mens organisasjons- og prosessplanen tar for seg selskapets kjerneaktiviteter tar supportplanen for seg:
“Selskapets støtteaktiviteter, d.v.s. ikke verdiskapende aktiviteter som kun er nødvendig for at kjerneaktivitetene skal fungere”
Typiske støtteaktiviteter er lønn- og regnskap, renhold, vakthold og kantinetjenester.
Siden støtteaktivitetene ikke er verdiskapende ønsker mange idag å outsorce flest mulig av dem for å spare penger, redusere risikoen og øke konkurransekraften. Dette gjøres under mottoet:
“Skomaker bli ved din lest”
Argumentasjonen er her at det lønner seg å konsentrer seg om det man kan og tjener penger på og la andre spesialister heller ta seg av alle de andre støttetjenestene du trenger for å få virksomheten til å fungere optimalt. Om dette alltid er en lønnsom strategi kan diskuteres, men er uansett noe som må grundig tas for seg i denne delen av forretningsplanen. For å kunne svare på disse spørsmålene anbefaler jeg at du leser artikkelserien om inn- og outsourcing.
Når det gjelder innholdet i denne del-planen viser jeg til artikkelserien om supportperspektivet som omhandler spørsmålene, oppgaven og utfordringene på dette området.
Du leser nå artikkelserien: Forretningsplan