Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Mikrosystemet er selve kjernen i markedssystemet, men når dette er sagt må det samtidig legges til at også de to andre delsystemene har står påvirkningskraft på enhver virksomhets fremtid og er derfor noe man alltid må inkludere i enhver situasjonsanalyse av virksomhetens forutsetninger og rammebetingelser. Mikrosystemet er allikevel det viktigste del-systemet i markedssystemet.
Mikrosystemet består av følgende interessenter og påvirkningsforhold:
De viktigste interessentene og undersøkelseenhetene i mikrosystemet er:
- Markedet og markedsanalyse
- Kunden og kundeanalyse
- Produkt og produktanalyse
- Konkurrentene og Konkurrentanalyse
- Markedsføringen av virksomheten og verditilbudet
- Organisasjonen og organisasjonsanalyse
- Informasjon og informasjonsanalyser
- Økonomi og regnskapsanalyser
I de påfølgende artiklene vil vi kort ta for oss hver enkelt interessent i mikrosystemet for å gi deg mer kjøtt på benet når det gjelder hva du bør se etter når du skal vurdere interessentens rolle i mikrosystemet.