Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Annonsen skal selge stillingen til førsteklasses søkere – og de har som oftest en god jobb allerede. Derfor må annonsen være selgende i sin form.
Pass på at du ikke beskriver kravene du stiller til søkeren, men arbeidsoppgavene. En slik beskrivelse er sjablonmessig og dermed uinteressant for de søkerne man ønsker å nå. Jeg har f.eks. ennå ikke truffet noen som har unnlatt å se på en stilling fordi det kreves samarbeidsevne av søkeren.
Det er bedre å beskrive de ulike arbeidsoppgavene som inngår i stillingen – gjerne så detaljert som mulig. Helst bør man også fremheve de mål som så vel hele organisasjonen som den aktuelle stillingen arbeider mot eller for.
Vurdering av annonseutkastet
Når du har forfattet annonsen, vurder den med følgende kontrollspørsmål:
- Er headingen attraktiv for de kandidatene du ønsker å nå ?
- Vekker annonsen interesse når du slår opp på annonsesiden ?
- Hvor lang er overskriften. Lange overskrifter selger bedre enn korte.
- Kan overskriften misforstås ?
- Er annonsen sann, konkret og gir den et riktig bilde av deg og stillingen?
- Er det harmoni mellom annonsens utførselse og den stillingen du ønsker besatt ?
- Har du fått med all relevant informasjon som søkeren trenger for å bli interessert i jobben ?