Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 4 av 30 artikler om Filosofi & vitenskap

Lese tid (240 ord/min): 5 minutter

Hvem var Aristoteles?

Aristoteles (384-322 f.Kr.) var en gresk filosof og vitenskapsmann som er en av de mest innflytelsesrike tenkerne i vestens intellektuelle historie. Han var student av Platon og lærer til Aleksander den store. Aristoteles verker spenner over et bredt spekter av emner, inkludert logikk, metafysikk, etikk, politikk, estetikk og naturvitenskap. Hans metode og systematiske tilnærming til kunnskap har hatt en varig innvirkning på vestlig filosofi og vitenskap.

Liv

Aristoteles ble født i 384 f.Kr. i Stageira, en by i Makedonia. Hans far, Nikomachos, var lege ved kong Amyntas II av Makedonia. Denne tidlige eksponeringen for medisinsk og vitenskapelig tenkning påvirket sannsynligvis Aristoteles’ interesse for naturvitenskap.

Som 17-åring reiste Aristoteles til Athen for å studere ved Platons Akademi. Han ble der i omtrent 20 år og studerte under Platon, men utviklet etter hvert sin egen filosofiske tenkning som skilte seg fra Platons.

Etter Platons død i 347 f.Kr. forlot Aristoteles Akademiet og tilbrakte noen år i Asia Minor (dagens Tyrkia) og på øya Lesbos, hvor han utførte omfattende biologiske studier. I 343 f.Kr. ble han invitert til Makedonia for å være lærer for Aleksander den store. Denne perioden ga ham innflytelse og tilgang til ressurser som hjalp hans senere arbeid.

Etter Aleksanders erobringer returnerte Aristoteles til Athen og grunnla sin egen skole, Lykeion (Lyskeion). Han underviste og forsket der til sin død i 322 f.Kr.

Verker

Aristoteles’ skrifter er delt inn i flere kategorier, inkludert logikk, naturfilosofi, metafysikk, etikk, politikk, retorikk og poetikk. Mange av hans verk overlevde ikke antikken, men de som gjør, gir en omfattende oversikt over hans tenkning. Noen av de mest kjente verkene inkluderer Organon (samling av logiske skrifter), Metafysikk, Nikomakisk etikk, Politikken, Fysikk, og Poetikk.

Sentrale ideer

Logikk og vitenskapelig metode

Aristoteles grunnla formell logikk og utviklet syllogismen, en metode for å trekke konklusjoner fra to eller flere premisser. Hans verk Organon er en samling av skrifter om logikk som ble brukt som standardtekst i århundrer. Den mest kjente delen er syllogismen, en form for argumentasjon som består av to premisser og en konklusjon.

Hans vitenskapelige metode var basert på empirisk observasjon og systematisk klassifisering. Aristoteles’ tilnærming til vitenskap var mer praktisk og eksperimentell enn Platons, som fokuserte mer på abstrakte ideer. Aristoteles klassifiserte og systematiserte naturen, og hans verk innen biologi og zoologi var banebrytende.

Metafysikk

I metafysikk diskuterer Aristoteles de grunnleggende prinsippene for virkelighet. Han introduserer begrepene “substans” (ousia), som er den essensielle virkeligheten av en ting, “form” (eidos) og “materie” (hyle), og skiller mellom potensialitet (dynamis) og aktualitet (entelecheia).

Han kritiserer Platons teori om ideer ved å argumentere for at form og materie ikke kan eksistere uavhengig av hverandre. For Aristoteles er formene iboende i de fysiske objektene selv. Han introduserer også begrepet “den ubevegelige beveger” som den første årsaken til all bevegelse og forandring i universet.

Etikk og dygd

I Nikomakisk etikk utforsker Aristoteles hva det vil si å leve et godt liv. Han mener at det høyeste gode for mennesker er eudaimonia, ofte oversatt som “lykke” eller “blomstring”.

Eudaimonia oppnås gjennom å leve et liv i samsvar med dydene (arete), som er karaktertrekk som muliggjør oss å handle i overensstemmelse med rasjonalitet.

Aristoteles skiller mellom to typer dyder: intellektuelle dyder (som visdom, innsikt og forståelse) og moralske dyder (som mot, rettferdighet, og måtehold). De moralske dydene er et resultat av vane og trening, mens de intellektuelle dydene utvikles gjennom undervisning.

Hans etiske teori er en form for dydsetikk, som fokuserer på karakterutvikling og moralsk praksis i stedet for regler eller konsekvenser alene.

Politisk filosofi

I Politikken analyserer Aristoteles forskjellige typer styresett og deres evne til å fremme borgernes eudaimonia (menneskelig blomstring). Han argumenterer for at mennesket er et “politisk dyr” (zoon politikon) som naturlig søker å leve i samfunn. Det beste styresettet er det som mest effektivt fremmer borgernes eudaimonia.

Aristoteles klassifiserer styresett i tre positive former (monarki, aristokrati, og konstitusjonelt demokrati) og tre korrupte former (tyranni, oligarki, og demokrati). Han mener at den beste regjeringen er en blandet konstitusjon som kombinerer elementer av de positive formene for å sikre stabilitet og rettferdighet.

Naturfilosofi

Aristoteles’ bidrag til naturfilosofi er omfattende og inkluderte emner som fysikk, biologi, og zoologi.. I hans verk Fysikk utforsker han prinsippene for forandring, bevegelse og årsakssammenhenger i naturen.

I Fysikk diskuterer han prinsippene for forandring, bevegelse og årsakssammenhenger i naturen, og han introduserte de fire årsakene: materielle årsaker (hva noe er laget av), formelle årsaker (hva noe er), effektive årsaker (hvordan noe blir til), og finale årsaker (hva noe er for).

Hans biologi og zoologi var basert på detaljerte observasjoner. Aristoteles klassifiserte dyr i forskjellige grupper og utforsket deres anatomi og atferd, noe som la grunnlaget for senere biologiske vitenskaper.

Estetikk

I Poetikk analyserer Aristoteles litterære former, spesielt tragedie. Han introduserer begrepet “katarsis” som en renselse av følelser gjennom kunst. Han skilte mellom ulike former for poesi og argumenterer for at tragedie er den høyeste formen for poesi fordi den etterligner menneskelige handlinger på en måte som vekker følelser av medlidenhet og frykt.

Arv og innflytelse

Middelalderen

Aristoteles’ verk ble integrert i middelalderens filosofi gjennom oversettelser til arabisk og latin, og hans tenkning ble en del av skolastikken. Thomas Aquinas, en av middelalderens største filosofer, integrerte Aristoteles’ ideer i kristen teologi, spesielt i hans arbeid Summa Theologica. Hans tenkning påvirket middelalderens utdanningssystemer og ble en viktig del av pensum i middelalderens universiteter.

Renessansen og moderne tid

Under renessansen ble Aristoteles’ verk gjenoppdaget og studert, noe som bidro til en fornyet interesse for empirisk vitenskap og rasjonell undersøkelse.

Selv om hans naturvitenskapelige teorier ble erstattet av moderne vitenskapelige metoder, fortsatte hans logikk, etikk og politiske filosofi å påvirke moderne tenkere som Immanuel Kant, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, og moderne vitenskapsfilosofi.

Kontemporær relevans

Aristoteles’ etikk, spesielt hans dyderetikk, har fått fornyet interesse i moderne moralfilosofi som en motvekt til utilitarisme og deontologi. Hans bidrag til politisk filosofi og retorikk er fortsatt relevante i diskusjoner om demokrati, rettferdighet, og offentlig debatt.

Aristoteles’ verk og metodologi er fortsatt sentrale i filosofiutdanning og forskning. Hans systematiske tilnærming til kunnskap, basert på logikk og empirisk undersøkelse, fortsetter å inspirere forskere og akademikere innen en rekke disipliner.

Oppsummering

Aristoteles’ omfattende og systematiske tilnærming til filosofi og vitenskap har satt varige spor i mange disipliner. Hans ideer fortsetter å være en sentral del av den filosofiske kanon, og hans metoder for kritisk tenkning og empirisk undersøkelse inspirerer fortsatt akademikere og forskere over hele verden.

Du leser nå artikkelserien: Filosofi & vitenskap

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Platon (ca. 428-348 f.Kr.) – gresk filosofFilosofisk samtale >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Filosofi
  • Socrates (ca. 470-399 f.Kr.) – gresk filosof
  • Platon (ca. 428-348 f.Kr.) – gresk filosof
  • Aristoteles (384-322 f.Kr.) – gresk filosof
  • Filosofisk samtale
  • Ontologi
  • Epistemologi (erkjennelsesteori)
  • Klassisk idelære
  • Metafysikk
  • Moral og etikk
  • Religionsfilosofi
  • Rettsfilosofi
  • Politisk filosofi
  • Kunnskap
  • Kunnskapstyper
  • Paradigme og paradigmebetraktninger
  • Mentale blokkeringer og metodiske forutsetninger
  • Viten
  • Skjønn
  • Phronesis (klokskap)
  • Fenomenologi
  • Vitenskap
  • Forskning
  • Forskningsperspektiver (Positivisme / hermeneutikk)
  • Konstruktivisme
  • Sosialkonstruktivisme ( Sosiokulturell læringsteori )
  • Uformell og formell kunnskap
  • Kompetanse
  • Handlingskompetanse
  • Descartles metoderegler
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.