Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 49 av 39 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

Lesetid (240 ord/min): 4 minutter

Lag kravspesifkasjoner

Start med å oppsummer den tekniske- og kommersielle strategien i konkrete kravspesifikasjoner som angir i detalj hvilke krav nettbutikken må oppfylle for nå nå sine mål.

ehandel

Disse tekniske kravspesifikasjonene bruker vi så til å hente inn og vurdere tilbudene fra de ulike nettbutikk leverandørene ut ifra.

Er kravspesifikasjonene gode er det normalt enkelt å velge den korrekte leverandøren og løsningen, da de angir konkrete kriterier leverandøren og løsningen må oppfylle. Den endelige beslutningen om valg av leverandør og løsning må skje ut i fra en helhetsvurdering av hvor godt tilbudet oppfyller kravspesifikasjonene.

Velg ikke løsning ut av pris, men basert på behov

Hva har du i dag? Det du har i dag kan være avgjørende. Har du et produktberikelsessystem (PIM)? Hva med lager og logistikksystem? Kassasystem, ERP, CRM osv? Vil det være behov for det i fremtiden? Tegn et bilde av hvordan verden ser ut i dag. Og ønsk deg et for i morgen. Men her kan det være en god idé å prate med eksperter.

Når du ser det totale bildet, da kan du vurdere pris og sammenlikne hva du får igjen for hver enkelt løsning. Igjen, tenk ikke oppstartspris, men vurder kostnadene over eksempelvis en treårsperiode.

Skalerbarhet

Velg en løsning som ikke bare matcher behovene per dags dato, men som matcher behovene frem i tid. Derfor er første punkt over viktig – du må vite hvor du skal. Hvor mange produkter har du i dag? Hvor mange produkter skal du ha i fremtiden? Hvor ofte skiftes produktporteføljen ut?

Leverandøren

Gift deg ikke med et system eller en leverandør. Systemet bør derfor ha flere leverandører. På den måten sikrer dere at dere ikke behøver å bytte løsning selv om leverandøren går konkurs, velger bort nettbutikk som satsningsområde, eller dere rett og slett ikke trives med samarbeidet

Brukervennlighet

Er det enkelt for dere å bruke, øker sjansene for suksess. Be om å få se (og prøve) systemene. Må dere “hardcode” noe av innholdet, eksempelvis?

Plattformuavhengighet

Nettbutikken må være 100% plattform uavhengig, slik at alle sidene og fungsjonene virker like bra på en PC, Mac, nettbrett og mobiltelefon. I praksis betyr dette at du må sjekke at nettbutikken kjører like godt på alle vanlige:

  • operativsystemer (Windows, Linux, Mac OS, iOS, Android osv.)
  • nettlesere (IE, Chrome, Firefox, Safari, Opera osv.)

Vises ikke nettbutikken like godt på alle enhetene vil du eksludere deler av målgruppen din. Samtidig som dette oppfattes som dårlig kundeservice og bør derfor unngås.

Responsiv design

Nettbutikken bør ha et responsiv design som gjør at innholdet på skjermen automatisk tilpasser seg størrelsen til skjermen til kunden, slik at alt innholdet vises like godt på en mobil, ett nettbrett og datamaskin.

Roadmap

Be om en roadmap for videreutvikling, eventuelt hva som er gjort de siste årene. Er dette noe det satses på?

Kostnader

Sørg for å en komplett oversikt over kostnadene; ikke bare lisenser og implementering, men drift, vedlikehold, support, videreutvikling osv. Be om priskalkyler fordelt på tre år. Da får du mulighet til å sammenlikne bedre, siden noen opererer med høye kostnader innledningsvis og lavere senere, og omvendt.

Out of the box vs customization

Out of the box gir ofte en rask og prisgunstig oppstart, men tilpasningsmulighetene er gjerne begrensede og dyre.

Implementeringstid

Når må dere ha ny løsning på plass? Hva er kostnadene av en lang implementeringstid? Mange taper mange penger på å vente en «evighet» med å lansere. Jeg vil anbefale å komme raskt ut, måle resultatene, analysere og kjapt gjøre nødvendige endringer, så fortsette å måle effekten og gjøre justeringer til du har en fantastisk butikk!

Integrasjoner

En netthandelsløsning er sjelden en stand-alone applikasjon. Du må ofte integrere med mange andre systemer. Jeg har nevnt noen som kassasystemer, PIM og ERP med flere tidligere. Sørg for at det (relativt) enkelt lar seg gjøre å integrere mot tredjeparter, eksempelvis mot fraktleverandører. (Visste du at mange avbryter kjøp fordi de ikke forstod leveringsbetingelsene? Mer om det i et annet innlegg.)

Så hvilket e-handelssystem bør jeg velge?

Godt spørsmål. Det er en jungel der ute og de fleste mener at de er best. Igjen – det avhenger av dine behov.

Har du allerede nettsider som er utviklet i WordPress som idag er verdens mest populære publiseringsløsning er det svært enkelt å få integrert en nettbutikk som en del av nettstedet. Til WordPress finnes det en rekke e-handelstillegg å velge mellom. Det mest populære av disse tilleggene er WooCommerce, og du kan bestille fra bl.a. OnNet. De har en pakke de kaller “Web-Trade” som inkluderer WooCommerce med alle de tilleggstjenestene du trenger for å ha en sikker og brukervennlig nettbutikk for under 3.000 kroner.

Valg av partner

Det er dyrt å bytte partner. Be om relevante referanser. Se på hvor lenge de har jobbet med de forskjellige kundene sine.

Men husk; ikke gift deg med partneren. Selv om noen har jobbet lenge med kundene sine, så er det ikke dermed sagt at kundene er fornøyde. Jeg har snakket med flere enn ett selskap som føler de ikke kan bytte fordi det vil bli for dyrt å bytte hele systemet.

Får du alt av partneren?

Hva kan partner levere og hva kan de ikke levere på? Sitter du igjen med en halvferdig løsning, eller må du involvere flere aktører? Igjen, en nettbutikk er ikke en stand-alone funksjon. Den må integreres i adferd og systemer.

Kilde: http://geta.no/blogg/jeg-behover-nettbutikk.-hvor-skal-jeg-begynne/

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Implementerinsstrategi for nettbutikkenStyring og kontroll av nettbutikken >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel : Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Hvordan kan en nettbutikk øke kundetilfredsheten og kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Risikoen bedriften er villig til å ta avgjør nettbutikkens suksess
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur, infrastruktur og programvare
  • EDI og XML – to e-handelstandarder
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi (plan)
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Nettbutikken sin betalingsløsning
  • Registrering, frakt og levering av ordren i nettbutikken
  • Dropshipping: Butikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.