Lesetid (240 ord/min): 4 minutter
Innholdsfortegnelse
Lag kravspesifkasjoner
Start med å oppsummer den tekniske- og kommersielle strategien i konkrete kravspesifikasjoner som angir i detalj hvilke krav nettbutikken må oppfylle for nå nå sine mål.
Disse tekniske kravspesifikasjonene bruker vi så til å hente inn og vurdere tilbudene fra de ulike nettbutikk leverandørene ut ifra.
Er kravspesifikasjonene gode er det normalt enkelt å velge den korrekte leverandøren og løsningen, da de angir konkrete kriterier leverandøren og løsningen må oppfylle. Den endelige beslutningen om valg av leverandør og løsning må skje ut i fra en helhetsvurdering av hvor godt tilbudet oppfyller kravspesifikasjonene.
Velg ikke løsning ut av pris, men basert på behov
Hva har du i dag? Det du har i dag kan være avgjørende. Har du et produktberikelsessystem (PIM)? Hva med lager og logistikksystem? Kassasystem, ERP, CRM osv? Vil det være behov for det i fremtiden? Tegn et bilde av hvordan verden ser ut i dag. Og ønsk deg et for i morgen. Men her kan det være en god idé å prate med eksperter.
Når du ser det totale bildet, da kan du vurdere pris og sammenlikne hva du får igjen for hver enkelt løsning. Igjen, tenk ikke oppstartspris, men vurder kostnadene over eksempelvis en treårsperiode.
Skalerbarhet
Velg en løsning som ikke bare matcher behovene per dags dato, men som matcher behovene frem i tid. Derfor er første punkt over viktig – du må vite hvor du skal. Hvor mange produkter har du i dag? Hvor mange produkter skal du ha i fremtiden? Hvor ofte skiftes produktporteføljen ut?
Leverandøren
Gift deg ikke med et system eller en leverandør. Systemet bør derfor ha flere leverandører. På den måten sikrer dere at dere ikke behøver å bytte løsning selv om leverandøren går konkurs, velger bort nettbutikk som satsningsområde, eller dere rett og slett ikke trives med samarbeidet
Brukervennlighet
Er det enkelt for dere å bruke, øker sjansene for suksess. Be om å få se (og prøve) systemene. Må dere “hardcode” noe av innholdet, eksempelvis?
Plattformuavhengighet
Nettbutikken må være 100% plattform uavhengig, slik at alle sidene og fungsjonene virker like bra på en PC, Mac, nettbrett og mobiltelefon. I praksis betyr dette at du må sjekke at nettbutikken kjører like godt på alle vanlige:
- operativsystemer (Windows, Linux, Mac OS, iOS, Android osv.)
- nettlesere (IE, Chrome, Firefox, Safari, Opera osv.)
Vises ikke nettbutikken like godt på alle enhetene vil du eksludere deler av målgruppen din. Samtidig som dette oppfattes som dårlig kundeservice og bør derfor unngås.
Responsiv design
Nettbutikken bør ha et responsiv design som gjør at innholdet på skjermen automatisk tilpasser seg størrelsen til skjermen til kunden, slik at alt innholdet vises like godt på en mobil, ett nettbrett og datamaskin.
Roadmap
Be om en roadmap for videreutvikling, eventuelt hva som er gjort de siste årene. Er dette noe det satses på?
Kostnader
Sørg for å en komplett oversikt over kostnadene; ikke bare lisenser og implementering, men drift, vedlikehold, support, videreutvikling osv. Be om priskalkyler fordelt på tre år. Da får du mulighet til å sammenlikne bedre, siden noen opererer med høye kostnader innledningsvis og lavere senere, og omvendt.
Out of the box vs customization
Out of the box gir ofte en rask og prisgunstig oppstart, men tilpasningsmulighetene er gjerne begrensede og dyre.
Implementeringstid
Når må dere ha ny løsning på plass? Hva er kostnadene av en lang implementeringstid? Mange taper mange penger på å vente en «evighet» med å lansere. Jeg vil anbefale å komme raskt ut, måle resultatene, analysere og kjapt gjøre nødvendige endringer, så fortsette å måle effekten og gjøre justeringer til du har en fantastisk butikk!
Integrasjoner
En netthandelsløsning er sjelden en stand-alone applikasjon. Du må ofte integrere med mange andre systemer. Jeg har nevnt noen som kassasystemer, PIM og ERP med flere tidligere. Sørg for at det (relativt) enkelt lar seg gjøre å integrere mot tredjeparter, eksempelvis mot fraktleverandører. (Visste du at mange avbryter kjøp fordi de ikke forstod leveringsbetingelsene? Mer om det i et annet innlegg.)
Så hvilket e-handelssystem bør jeg velge?
Godt spørsmål. Det er en jungel der ute og de fleste mener at de er best. Igjen – det avhenger av dine behov.
Har du allerede nettsider som er utviklet i WordPress som idag er verdens mest populære publiseringsløsning er det svært enkelt å få integrert en nettbutikk som en del av nettstedet. Til WordPress finnes det en rekke e-handelstillegg å velge mellom. Det mest populære av disse tilleggene er WooCommerce, og du kan bestille fra bl.a. OnNet. De har en pakke de kaller “Web-Trade” som inkluderer WooCommerce med alle de tilleggstjenestene du trenger for å ha en sikker og brukervennlig nettbutikk for under 3.000 kroner.
Valg av partner
Det er dyrt å bytte partner. Be om relevante referanser. Se på hvor lenge de har jobbet med de forskjellige kundene sine.
Men husk; ikke gift deg med partneren. Selv om noen har jobbet lenge med kundene sine, så er det ikke dermed sagt at kundene er fornøyde. Jeg har snakket med flere enn ett selskap som føler de ikke kan bytte fordi det vil bli for dyrt å bytte hele systemet.
Får du alt av partneren?
Hva kan partner levere og hva kan de ikke levere på? Sitter du igjen med en halvferdig løsning, eller må du involvere flere aktører? Igjen, en nettbutikk er ikke en stand-alone funksjon. Den må integreres i adferd og systemer.
Kilde: http://geta.no/blogg/jeg-behover-nettbutikk.-hvor-skal-jeg-begynne/
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel