Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Artikkelen er basert på et foredrag av Nina Furu fra eFrokost, 14. februar, og kopiert fra http://www.bring.no/hele-bring/netthandel/artikler/slik-far-du-kunden-til-a-elske-din-nettbutikk
Innholdsfortegnelse
Gjør deg søkbar
Det er viktig å være tilstede der kunden er. De aller fleste benytter seg av søkemotorer, særlig Google, for å finne det de leter etter. Ved å legge mye arbeid i søkemotoroptimalisering kommer du dermed lettere i kontakt med potensielle kunder.
Du burde sikte etter å være på topp tre av organiske treff i Google, da disse sidene får langt flere klikk enn øvrige treff og annonser.
- Legg inn relevante og beskrivende triggerord på siden, blant annet i produktbeskrivelse og meny, men gjerne også som “tagger”.
- Legg inn relevante og beskrivende triggerord i URL-en. Denne må også være kort og enkel slik at kundene lett kan navigere seg tilbake til siden.
- Bruk ord kundene bruker som triggerord. Faguttrykk og liknende kan komme i tillegg til, men ikke istedenfor, “vanlige” uttrykk.
Gi et godt førsteinntrykk
I mange tilfeller er forsiden kunders første møte med nettsiden din. Godt design er derfor veldig viktig, både med tanke på det visuelle, men også funksjon.
- Frist med gode tilbud og produkter på forsiden for å vekke interessen til kundene.
- Ikke bruk flash, dette minsker brukervennligheten.
- Ha tydelige netthandelsmarkører på siden, som kjøpsknapp og handlekurv.
- Ha tydelige menykategorier og produktkategorier med relevante triggerord i teksten.
- Ha gjerne seleksjonskategorier for at kundene lettere skal finne frem til ønsket produkt.
Gi tilstrekkelig produktinformasjon
Når kunden har funnet frem til ønsket vare er det viktig å gi tilstrekkelig informasjon om produktet. Dette gjelder både bilder og tekst.
- Tydelig produktbilde, evt med zoom
- Alternative bilder av produktet
- Farge på knappen bør AB testes for å se hva som fungerer best mht. konvertering
- Produktbetegnelse i vanlig språk
- Tydelig pris
…Regel nummer én når det kommer til netthandel, er at kundene må oppsøke deg og ikke omvendt…
Vær nyskapende
Stadig flere forventer å kunne kjøpe produkter på nett via smarttelefon eller nettbrett. Det er dermed viktig at nettbutikken er tidlig ute med å tilpasse nettsiden for mobile plattformer.
Foreløpig har veldig få norske nettbutikker utviklet egen applikasjon. Ved å tilby dette i tillegg til en mobiltilpasset side viser bedriften at den er konkurransedyktig og nyskapende, noe som vil vekke interesse hos kunden.
Gjør kjøpet raskt og enkelt
En klønete registrerings- og betalingsprosess kan få kundene til å snu i døra. Sørg dermed for å gjøre prosessen så rask og enkel som mulig.
- Ha så enkle ledd i prosessene som mulig.
- Bruk standard oppsett for skjemaer.
- Spør kun etter nødvendig informasjon.
- Tilby flere betalingsalternativer.
- Tilby flere leveringsalternativer.
Før deg nærmere kunden
Som nevnt tidligere, er det viktig å være tilstede der kundene er. Dette gjelder også i høyeste grad for sosiale medier. Om du ikke har gjort det enda, burde du opprette konto for nettbutikken på Twitter og Facebook. Pinterest og Instagram kan også med fordel brukes, særlig om du fører veldig visuelle produkter som klær, sko og liknende.
- Legg til en “like” eller delingsfunksjon på nettbutikken. Slik kan kundene hjelpe til med profileringen.
- Gi løpende tilbakemelding til kunder som henvender seg til nettbutikken via sosiale medier.
- Post nyheter, tilbud og kampanjer, og legg gjerne ved et bilde. Fine bilder gjør at flere deler.
- Still spørsmål til kundene via sosiale medier.
- Ikke slett kommentarer.
I tillegg til sosiale medier kan du også sende ut nyhetsbrev via e-post. På denne måten kan de som har registrert seg for det få spesialtilbud og andre nødvendige oppdateringer. Sørg for å sende ut dette i moderate mengder, for å hindre at kundene går lei. I enkelte tilfeller kan også SMS fungere, men da kun ved meget spesielle anledninger.
Kilde: http://www.bring.no/hele-bring/netthandel/artikler/slik-far-du-kunden-til-a-elske-din-nettbutikk