markedssystem

Markedssystem

Denne artikkelen er del 3 av 22 artikler i om Holistisk Systemledelse

Denne artikkelen er del 15 av 27 artikler i om Grunnleggende markedsføring

Denne artikkelen er del 4 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Denne artikkelen er del 6 av 20 artikler i om Research fasen

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterMarkedsystemet er omgivelsene som omgir en virksomhet og omfatter alle interessenter som har interesse av å påvirke organisasjonens eksistens, vekst og kurs i fremtiden.

mikrosystemet

Mikrosystemet

Denne artikkelen er del 5 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterMikrosystemet er selve kjernen i markedssystemet og omfatter organisasjonen, leverandørene, kundene, konkurrentene og mellomleddet.

Markedssynergier

Denne artikkelen er del 7 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Denne artikkelen er del 21 av 22 artikler i om Markeder

Denne artikkelen er del 14 av 18 artikler i om Målgruppe

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterDe spesifikke synergieffektene som er knyttet med å gå inn i et nytt marked med et eksisterende eller nytt verditilbud.

rolex

Produktanalyse

Denne artikkelen er del 16 av 23 artikler i om Produktledelse

Denne artikkelen er del 9 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterProduktanalyse er en systematisk tilnærming for å evaluere og forstå et produkts egenskaper, markedspotensial, ytelse og konkurranseposisjon.

Konkurranseanalyse

Konkurrenter

Denne artikkelen er del 10 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Denne artikkelen er del 1 av 16 artikler i om Konkurrent

Denne artikkelen er del 9 av 20 artikler i om Research fasen

Lesetid (240 ord/min): 10 minutterEn virksomhet som tilbyr lignende verditilbud (produkter og tjenester) til det samme markedet som virksomheten satser på med sitt verditilbud

Offentlighetssystemet

Denne artikkelen er del 17 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterMikrosystemet omgis av offentlighetssystemet, og omfatter alle grupper som har interesse i og/eller påvirker bedriften eller andre enheter i mikrosystemet.

Fylkeskommunen

Denne artikkelen er del 19 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterFylkeskommunen er vårt nest laveste forvaltningnivå. Fylkeskommunen ledes av fylkestinget som velges gjennom frie valg hvert fjerde år.

transaksjon

Finanskilder

Denne artikkelen er del 23 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterFor å kunne være konkurransedyktig i dagens marked kreves det ofte store grunninvesteringer, noe som krever mye likvide midler (kapital)

Makrosystemet

Denne artikkelen er del 26 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterOmkring mikro- og offentlighetssystemet er det en rekke ikke kontrollerbare faktorer. Disse inngår i det vi kaller for makrosystemet.

teknologi

Teknologiske faktorer

Denne artikkelen er del 28 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterDen teknologiske utviklingen er en av de viktigste faktorene i makrosystemet, Nå som utviklingen går fortere gjelder det å oppdatere seg om disse forholdene stadig oftere.

kultur

Kulturelle faktorer

Denne artikkelen er del 29 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterViktig fordi de i stor grad bestemmer holdningene, verdiene og normene de ansatte, samarbeidspartnere og kunder legger til grunn for sin atferd og sine beslutninger

Økonomiske forhold

Denne artikkelen er del 31 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterNasjonale og internasjonale konjunktursvingninger er viktige faktorer som enhver beslutningstaker må ha en formening om hvordan kommer til å utvikle seg

politikk-interesse-organisasjoner

Politiske faktorer

Denne artikkelen er del 32 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Denne artikkelen er del 9 av 10 artikler i om Partner fasen

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterSiden det er de politiske kreftene i samfunnet som til syvende og sist bestemmer rammebetingelsene til næringslivet generelt og til den enkelte bransje, er de politiske faktorene viktige.

Interessent , interessentanalyse og Interessentkart

Denne artikkelen er del 15 av 40 artikler i om Situasjonsanalyse

Denne artikkelen er del 33 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Denne artikkelen er del 1 av 10 artikler i om Analyseteknikker for eksterne arbeidsbetingelser

Denne artikkelen er del 5 av 20 artikler i om Research fasen

Lesetid (240 ord/min): 14 minutterSkal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?

soft-analyse

SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)

Denne artikkelen er del 38 av 40 artikler i om Situasjonsanalyse

Denne artikkelen er del 34 av 34 artikler i om Arbeidsbetingelser og markedssystemet

Denne artikkelen er del 2 av 15 artikler i om Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser

Denne artikkelen er del 17 av 20 artikler i om Research fasen

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterHva er en SOFT-analyse eller SWAP-analyse eller SWOP analyse som nyere markedsføringsteori ofte omtaler denne analysen som? Hvordan gjennomføre en slik analyse, og hva kan jeg bruke den til?