Domene og webhotell fra OnNet.no

produktstrategi

Hva er en produktstrategi?

En produktstrategi er en langsiktig plan som forteller hvordan virksomheten skal utvikle, lansere, posisjonere og administrere sine produkter for å oppnå konkurransefortrinn og møte kundebehov. En effektiv produktstrategi inkluderer en klar forståelse av markedet, kundene, og konkurransen, og den har en plan for produktutvikling, lansering og vedlikehold av produktporteføljen.

At produktstrategien er en langsiktig plan vil si at den strekker seg over tre tidsperioder:

  • Strategisk nivå – en langsiktig plan for de neste 3-10 årene.
  • Taktisk nivå – en mellomlang plan som tar for seg kursen de neste 1-3 årene.
  • Operativt nivå – en operativ plan som tar for seg det kommende året.

For virksomheter som selger fysiske produkter er selve produktet deres viktigste konkurransevikemiddel. Dette fordi det er produktene som gir virksomheten inntekter og som skal dekke kundens behov eller løse deres problemer. Ved å følge en systematisk metodikk for produktplanlegging, utvikling, lansering, posisjonering og vedlikehold av produkter, kan virksomheten sørge for at deres produkter forblir relevante og suksessfulle i markedet over tid.

Analyse – mål – strategi

Før det er mulig å velg et produktmål som angir hva virksomheten ønsker å oppnå med sin produktsatsning og lage en produktstrategi som forteller hvordan dette produktmålet skal nås, må vi først ha gjennomført en situasjonsanalyse. En analyse av virksomhetens interne- og eksterne arbeidsbetingelser i markedssystemet for å avdekke hvilke muligheter og trusler som finnes i markedet og internt. En SWOT analyse vil i denne sammenhengen være et effektivt verktøy.

Husk bare at analysen, målet og strategien påvirker hverandre og må ses i sammenheng. Analysen avgjør hvilket produktmål og produktstrategi virksomheten kan velge, men det er umulig å velge et strategi uten at vi først vet hvilket mål vi skal nå. Likeledes er det umulig å velge et mål uten at vi har en ide om hvordan dette målet skal nås.

Utledet av forretningsstrategien og markedsstrategien

Produktstrategien er ikke en frittstående strategi. For at det skal være mulig for virksomheten å nå sitt forretningsmål gjennom å følge sin forretningsstrategi må alle andre mål og strategier virksomheten har, støtte opp under dette overordnede målet og strategien. Noe som betyr at produktstrategien ikke bare må støtte opp under forrretningsstrategien, men også markedsstrategien

Siden produktet bare er 1 av 6 konkurransevirkemidler virksomheten rår over må produktstrategien ses i sammenheng med markedsføringsmiksen som angir hvordan virksomheten skal bruke sitt produkt sammen med parametre som pris, distribusjon, service, påvirkning og omdømme for å skape et best mulig verditilbud i kundenes øyne. Vi må her tenke helhetlig. 

Produktstrategiens formål og valg av strategisk kurs

Produktstrategiens formål er å angi hvordan virksomheten skal nå sitt produktmål gjennom å trekke opp en strategisk kurs for produktsatsningen og produktutviklingen.

Det finnes mange ulike strategiske kurser en virksomhet kan velge, avhengig av deres markedssituasjon, mål og øvrige strategier. Noen aktuelle produktstrategier virksomheten kan velge mellom for sin produktsatsning er:

Markedslederstrategi

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.