Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Når merkevareplanleggingen, med tilhørende posisjoneringstrategi er ferdig, gjenstår det å operasjonalisere den og sette den ut i livet i form av ulike former for markedskommunikasjon.
I følge Nes og Biong (2009) er det følgende krav til måten bedriftens posisjon kommuniseres overfor målgruppen:
Konsistent innhold:
En høykvalitetsprofil henger dårlig sammen med for hyppige priskampanjer, lavkvalitetsmedier, lav kvalitet på lokaler og uprofesjonelle ansatte. Det samme budskapet må sendes via alle kanaler for å unngå forvirring hos kunden.
Helhetlig i omfang:
En bedrift som posisjonerer seg som spesielt sterke på teknologi må ha teknisk kvalifisert personale ikke bare i teknisk avdeling, men også i salgsstyrken, ledelsen og andre avdelinger. Budskapet må altså sendes via alle tilgjengelige kanaler som kunden kommer i kontakt med.
Kontinuasjon:
Personlig kommunikasjon mellom leverandør og kunde er viktig for at kjøpsforholdet opprettholdes. Profilen må kommuniseres overfor de ansatte i
bedriften som skal utføre arbeidet.
En viktig del av posisjoneringsarbeidet på bedriftsmarkedet er derfor arbeidet med bedriftskulturen. Sammenhengen mellom bedriftskultur og markedsoperasjoner er ofte undervurdert. Et godt resultat får man når det er konsistens mellom den ønskede posisjonen, den posisjonen som kommuniseres overfor kundene, og de holdningene som finnes blant de ansatte.
Du leser nå artikkelserien: Merkevarebygging