Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Ønsker du å etablere en nettbutikk som en del av virksomhetens nettsted, er det en rekke ting å tenke på for å oppfylle lovverket på området og for å tilfredstille kundens forventninger.
De viktigste forholdene i denne sammenheng er:
Innholdsfortegnelse
Valuta
Skal varen ut i det internasjonale markedet, bør man vise til ulike valutakurser og sørge for at det klart går frem hvilken valuta nettbutikkens priser er oppgitt i. De fleste løser valutaproblemet, ved at brukeren velger hvilken valuta de ønsker prisene oppgitt i før de går inn i nettbutikken.
Merverdiavgift
Forteller forbrukeren om prisene inkluderer moms eller ikke. Selger nettbutikken til forbrukere, er man pliktig til å oppgi alle prisene inkludert merverdiavgift. Dette er viktig for å unngå unødvendige spørsmål og forvirrede kunder som klager. Mange velger å oppgi prisen både med og uten MVA, selv om dette strengt tatt ikke er nødvendig.
Frakt og levering:
Hvordan leveres varene og hva er normal leveringstid. Opplys kundene om hvilke frakt og leverings kostnader som kommer i tillegg til grunnprisen. Gi gjerne kundene ulike frakt og levering alternativer å velge mellom.
Kjøps og salgsbetingelser
Hvilke kjøps og salgsbetingelser gjelder? Selv om salg av varer på Internett er underlagt de samme lovene og reglene som gjelder for postordre kjøp, bør en del forhold nevnes.
For å skape troverdighet og trygghet hos de potensielle kundene, bør man nevne alle de forhold i lovgivningen som går til forbrukernes favør og som skal beskytte dem mot useriøse aktører. Samtidig som dette beskytter nettbutikken for unødvendig ansvar gjennom at alle relevante grenser blir trukket opp og klargjort på forhånd.
Åpent kjøp
Fortell kunden at de kan returnere varen innen 10 dager etter at varen er mottatt ved å fylle ut et angrefristformular som de legger ved varen når de returnerer den, jf. Angrefristlovens bestemmelser. Er ikke dette tatt med eller hvis bedriften glemmer å legge ved et angrefristformular, har kunden plutselig 3mnd på seg. Her beskytter man seg bl.a. mot å få tilbake brukte og slitne varer på dårlige argumenter man ikke kan svare tilbake på. Ta derfor punktet alltid med som en del av organisasjonens standard salgsbetingelser for netthandel.
Kjøpsgaranti
Forteller forbruker under hvilke lover som blir tatt i betraktning ved alle deler av et kjøp/salg. Det er smart å informere om at f. eks. kjøpslov, kredittkjøplov osv gjelder for handel med nettbutikken.
Pass på at man ikke gir kunden en dårligere garanti enn den de har krav på gjennom kjøpsloven. Det virker useriøst.
Medlemsbetingelser
Forteller forbrukeren hva som skiller mellom betingelser for en vanlig kunde og et medlem. Det kan f. eks. være forskjell i pris, andre/bedre former for levering, egen konto etc.
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel