Lesetid (240 ord/min): 5 minutter
Innholdsfortegnelse
Hva er Generasjon Beta?
Generasjon Beta er generasjonen som etterfølger Generasjon Alpha (født ca. 2010–2019), og er personer som er født mellom 2025 og 2039. Det estimeres at Generasjon Beta vil utgjøre 16% av verdens befolkning i 2035, og mange av dem vil oppeve det 22 århundre.
Deres foreldre vil ikke primært være Generasjon Alfa, men Generasjon Y (“millenials”) og Generasjon Z (“snøfnugg generasjonen”). Dette fordi trenden går mot å få barn stadig senere. For 100 år siden var gjennomsnittsalderen for mødre 22 år. I 1987 var gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende mødre steget til 25,0 år, mens den var hele 30,1 år i 2023 (SSB).
Trenden skyldes at majoriteten av kvinner i dag er yrkesaktive. Noe som gjør at de tar stadig lengre utdanning, prioriterer karriere fremfor barn og endrede samfunnsnormer. I 1960 var bare 30% av kvinnene i Norge. I 1987 var andelen økt til 67%, mens den var 78,1% i 2023. Mennenes andel i 2023 var 85%.
Hva vil kjennetegne Generasjon Beta?
Siden Generasjon Beta fortsatt er i sin barndom og delvis hypotetisk, er mange av kjennetegnene deres basert på trender og forventninger. De vil imidlertid videreføre de primære verdiene til sine foreldre og bli formet av tiden de vokser opp i. Vi kan derfor komme med følgende vage spådommer om Generasjon Beta:
Kunstig intelligens og roboter
For Generation Beta vil den digitale og fysiske verdenen være sømløs. Mens Generation Alpha har opplevd fremveksten av smart teknologi og kunstig intelligens, vil Generation Beta leve i en tid der AI og automatisering er fullt integrert i hverdagen – fra utdanning og arbeidsplasser til helsetjenester og underholdning. De vil vokse opp i en verden som er enda mer integrert med teknologi enn tidligere generasjoner.
Teknologier som kunstig intelligens (AI), utvidet virkelighet (AR), smarthjem (IoT) og teknologier vi ennå ikke har hørt om vil være en naturlig del av deres hverdag.
Personalisering
Deres formative år vil bli preget av en større vekt på personalisering – AI-algoritmer vil skreddersy deres læring, shopping og sosiale interaksjoner på måter vi bare kan begynne å forestille oss i dag.
Klimabevissthet
Generasjon Beta forventes å bli oppdratt med en sterk bevissthet om klimaendringer og bærekraft. Siden de er den første generasjonen som virkelig opplever konsekvensene av klimaendringen for fullt vil de være svært klimabevisste.
Miljøbevissthet
De vil ikke bare være klimabeviste, men også svært miljøbeviste. Noe som vil komme til uttrykk gjennom deres forbruksmønstre og vaner.
Global tilkobling
Generasjon Beta vil vokse opp i en enda mer globalisert verden enn tidligere generasjoner, med tilgang til flerspråklige og flerkulturelle miljøer gjennom teknologi. Virtuelle interaksjoner kan bli normen for læring, arbeid og sosialt liv.
Økt beskyttelse av barn
Foreldrene til Generasjon Beta vil antagelig prøve å beskytte sine barn mot skadene for mye skjermtid gir. Denne generasjonen vil sannsynlig være langt mer bevist på teknologiens potensielle fallgruver og farer enn Generasjon X, Y, Z og Alpa. Foreldrene til denne generasjonen vil derfor prøve å balansere skjermtid med utendørsaktiviteter og mellommenneskelige interaksjoner.
Mens mange tusenårige foreldre (Generasjon Y) brukte sosiale medier for å dokumentere barnas liv, vet Generasjon Z mer om både det positive og utfordringene som følger med bruk av sosiale medier fra en ung alder. Generasjon Z-foreldre vil derfor prøve å begrense barnets skjermtid. 36% av foreldrene til Generasjon Beta forventes å tilhøre Generasjon Z, mens 30% vil tilhøre Generaskon Y.
Helse og velvære
Denne generasjonen vil oppleve økt bruk av teknologi for helseovervåking, f.eks. gjennom wearables og genetisk testing som vil bidra til at Generasjon Beta lever et sunnere liv enn generasjonen før dem. Av den grunn forventes generasjonen å leve lengre enn generasjonene før dem. Generason Beta forventes å bli rundt 90 år gamle. Til sammenligning var gjennomsnittlig levealder i 1900 femti år.
Forbruksmønstre
Generasjon Beta vil vokse opp i en økonomi som fokuserer på bærekraft, delingsøkonomi og digitale løsninger. De vil oppleve overgangen fra dagens “bruk-og-kast” mentalitet til en mer sirkulær økonomi, hvor merbruk, gjenbruk, gjenvinning av materiale og energi, og produkter som er basert på et modulært design er den gjeldende normen.
Utdanning og læring
Utdanningen til beta generasjonen vil være teknologibasert, med utstrakt bruk av AI og personaliserte læringsplattformer. Tradisjonelle skolesystemer vil antagelig bli supplert eller erstattet av mer fleksible og interaktive læringsmodeller.
Arbeid og karriere
Mange av jobbene denne generasjonen vil ha som voksne eksisterer ennå ikke, og de vil komme til et arbeidsmarked preget av AI, automatisering og robotteknologi. De vil f.eks. være de første som opplever autonom transport i stor skala. Noe som i seg selv vil føre til store endringer i samfunnet. Ved at 99% av ulykkene på veiene forsvinne når alle kjøretøyer blir selvstyrte vil vi ikke lenger ha noe som heter bilforsikring. Yrker som drosjesjåfør, budsjåfør, bussjåfør og pilot vil også forsvinne. Dette er bare et eksempel på en bransje som vil endre seg dramatisk fra de neste tiårene.
Verdier
Generasjon Beta vil antagelig bli enda mer verdidrevne enn generasjonene før dem, med fokus på inkludering, rettferdighet og ansvarlighet.
Sammenligning med tidligere generasjoner
Generasjon | Fødselsår | Kjennetegn |
---|---|---|
Babyboomere | 1946–1964 | Optimisme, materiell vekst, tradisjonelle verdier |
Generasjon X | 1965–1980 | Pragmatisk, selvstendig, skeptisk |
Millennials | 1981–1996 | Teknologiavhengig, sosialt bevisst, utdannet |
Generasjon Z | 1997–2012 | Digitalt oppvokst, individualistisk, kreativ |
Generasjon Alpha | 2013–2019 | Teknologiintegrert, miljøbevisst, tilpasningsdyktig |
Generasjon Beta | 2020– | Teknologidrevet, klimafokusert, globalt koblet |
Kilder:
- McCrindle, Hentet 3.1.2025: https://mccrindle.com.au/article/generation-beta-defined/