Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 19 av 19 artikler om Menneskelig modning og atferd

Lesetid (240 ord/min): 5 minutter

Hva er Generasjon Beta?

Generasjon Beta er generasjonen som etterfølger Generasjon Alpha (født ca. 2010–2019), og er personer som er født mellom 2025 og 2039. Det estimeres at Generasjon Beta vil utgjøre 16% av verdens befolkning i 2035, og mange av dem vil oppeve det 22 århundre. 

Deres foreldre vil ikke primært være Generasjon Alfa, men Generasjon Y (“millenials”) og Generasjon Z (“snøfnugg generasjonen”). Dette fordi trenden går mot å få barn stadig senere. For 100 år siden var gjennomsnittsalderen for mødre 22 år. I 1987 var gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende mødre steget til 25,0 år, mens den var hele 30,1 år i 2023 (SSB).

Gjennomsnittsalder for mødre i Norge
Kilde: SSB

Trenden skyldes at majoriteten av kvinner i dag er yrkesaktive. Noe som gjør at de tar stadig lengre utdanning, prioriterer karriere fremfor barn og endrede samfunnsnormer. I 1960 var bare 30% av kvinnene i Norge. I 1987 var andelen økt til 67%, mens den var 78,1% i 2023. Mennenes andel i 2023 var 85%.

Yrkesaktive kvinner
Kilde: SSB

Hva vil kjennetegne Generasjon Beta?

Siden Generasjon Beta fortsatt er i sin barndom og delvis hypotetisk, er mange av kjennetegnene deres basert på trender og forventninger. De vil imidlertid videreføre de primære verdiene til sine foreldre og bli formet av tiden de vokser opp i. Vi kan derfor komme med følgende vage spådommer om Generasjon Beta:

Kunstig intelligens og roboter

For Generation Beta vil den digitale og fysiske verdenen være sømløs. Mens Generation Alpha har opplevd fremveksten av smart teknologi og kunstig intelligens, vil Generation Beta leve i en tid der AI og automatisering er fullt integrert i hverdagen – fra utdanning og arbeidsplasser til helsetjenester og underholdning. De vil vokse opp i en verden som er enda mer integrert med teknologi enn tidligere generasjoner. 

Teknologier som kunstig intelligens (AI), utvidet virkelighet (AR), smarthjem (IoT) og teknologier vi ennå ikke har hørt om vil være en naturlig del av deres hverdag.

Personalisering

Deres formative år vil bli preget av en større vekt på personalisering – AI-algoritmer vil skreddersy deres læring, shopping og sosiale interaksjoner på måter vi bare kan begynne å forestille oss i dag.

Klimabevissthet

Generasjon Beta forventes å bli oppdratt med en sterk bevissthet om klimaendringer og bærekraft. Siden de er den første generasjonen som virkelig opplever konsekvensene av klimaendringen for fullt vil de være svært klimabevisste.

Miljøbevissthet

De vil ikke bare være klimabeviste, men også svært miljøbeviste. Noe som vil komme til uttrykk gjennom deres forbruksmønstre og vaner. 

Global tilkobling

Generasjon Beta vil vokse opp i en enda mer globalisert verden enn tidligere generasjoner, med tilgang til flerspråklige og flerkulturelle miljøer gjennom teknologi. Virtuelle interaksjoner kan bli normen for læring, arbeid og sosialt liv.

Økt beskyttelse av barn

Foreldrene til Generasjon Beta vil antagelig prøve å beskytte sine barn mot skadene for mye skjermtid gir. Denne generasjonen vil sannsynlig være langt mer bevist på teknologiens potensielle fallgruver og farer enn Generasjon X, Y, Z og Alpa. Foreldrene til denne generasjonen vil derfor prøve å balansere skjermtid med utendørsaktiviteter og mellommenneskelige interaksjoner.

Mens mange tusenårige foreldre (Generasjon Y) brukte sosiale medier for å dokumentere barnas liv, vet Generasjon Z mer om både det positive og utfordringene som følger med bruk av sosiale medier fra en ung alder. Generasjon Z-foreldre vil derfor prøve å begrense barnets skjermtid. 36% av foreldrene til Generasjon Beta forventes å tilhøre Generasjon Z, mens 30% vil tilhøre Generaskon Y. 

Helse og velvære

Denne generasjonen vil oppleve økt bruk av teknologi for helseovervåking, f.eks. gjennom wearables og genetisk testing som vil bidra til at Generasjon Beta lever et sunnere liv enn generasjonen før dem. Av den grunn forventes generasjonen å leve lengre enn generasjonene før dem. Generason Beta forventes å bli rundt 90 år gamle. Til sammenligning var gjennomsnittlig levealder i 1900 femti år.

Forventet levealder i Norge
Kilde: SSB

Forbruksmønstre

Generasjon Beta vil vokse opp i en økonomi som fokuserer på bærekraft, delingsøkonomi og digitale løsninger. De vil oppleve overgangen fra dagens “bruk-og-kast” mentalitet til en mer sirkulær økonomi, hvor merbruk, gjenbruk, gjenvinning av materiale og energi, og produkter som er basert på et modulært design er den gjeldende normen.

Utdanning og læring

Utdanningen til beta generasjonen vil være teknologibasert, med utstrakt bruk av AI og personaliserte læringsplattformer. Tradisjonelle skolesystemer vil antagelig bli supplert eller erstattet av mer fleksible og interaktive læringsmodeller.

Arbeid og karriere

Mange av jobbene denne generasjonen vil ha som voksne eksisterer ennå ikke, og de vil komme til et arbeidsmarked preget av AI, automatisering og robotteknologi. De vil f.eks. være de første som opplever autonom transport i stor skala. Noe som i seg selv vil føre til store endringer i samfunnet. Ved at 99% av ulykkene på veiene forsvinne når alle kjøretøyer blir selvstyrte vil vi ikke lenger ha noe som heter bilforsikring. Yrker som drosjesjåfør, budsjåfør, bussjåfør og pilot vil også forsvinne. Dette er bare et eksempel på en bransje som vil endre seg dramatisk fra de neste tiårene. 

Verdier

Generasjon Beta vil antagelig bli enda mer verdidrevne enn generasjonene før dem, med fokus på inkludering, rettferdighet og ansvarlighet.

Sammenligning med tidligere generasjoner

GenerasjonFødselsårKjennetegn
Babyboomere1946–1964Optimisme, materiell vekst, tradisjonelle verdier
Generasjon X1965–1980Pragmatisk, selvstendig, skeptisk
Millennials1981–1996Teknologiavhengig, sosialt bevisst, utdannet
Generasjon Z1997–2012Digitalt oppvokst, individualistisk, kreativ
Generasjon Alpha2013–2019Teknologiintegrert, miljøbevisst, tilpasningsdyktig
Generasjon Beta2020–Teknologidrevet, klimafokusert, globalt koblet

 

 

Kilder:

  • McCrindle, Hentet 3.1.2025: https://mccrindle.com.au/article/generation-beta-defined/
Du leser nå artikkelserien: Menneskelig modning og atferd

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Generasjon Alpha
    Andre artikler i serien er: 
  • Menneskelig modning
  • Demografi & demografisk segmentering
  • Tenking (tankeprosessen)
  • Holdning
  • Vaner
  • Personlighet
  • Religion (betydning for kultur og atferd)
  • Eriksons 8-trinnsmodell for menneskelig utvikling
  • Prososial atferd
  • Kulturelle generasjoner (Generasjon: Babyboomere, X, Y, Z og Alfa)
  • Krigsgenerasjonen
  • Den stille generasjonen
  • Babyboomere
  • Generasjon X
  • Generasjon Y (“Millennials”)
  • Generasjon Z (“Snøfnuggenerasjonen”)
  • Yngre har andre forventninger til sin arbeidsplass og leder enn eldre
  • Generasjon Alpha
  • Generasjon Beta (født etter 2024)
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.