Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Hvilket innhold nettbutikken skal ha?
For at det skal være mulig å få til et salg er det viktig at alle kunder får dekket det informasjonsbehovet de har. Før de har fått svar på alt de lurer på vil et kjøp ikke skje. Sørg derfor for at nettbutikken oppfyller dette informasjonsbehovet på en god måte.
Innholdstrategien forteller hvilket innehold nettbutikken skal ha, og kan deles opp i fire del-strategier som tilsammen utgjør innholdstrategien:
- Omdømmestrategi: Hvordan skal nettbutikken bygge opp under og forsterke virksomhetens ønskede visuelle profil, posisjon og omdømme?
- Rekrutteringstrategi: Hvordan skal nettbutikken hjelpe til med å skaffe flest mulig nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
- Servicestrategi: Hvilken opplevelse skal de besøkende få når de kommer i kontakt med nettbutikken? Hvordan skal det ønskede førstinntrykket skapes og opplevelsen optimaliseres?
- Oppfølgingstrategi: Hvordan skal kundene følges opp etter kjøpet for å sikre høyest mulig kundetilfredshet og kundelojalitet som sikrer høyest mulig tilleggs-, mer- og gjenkjøp. Samtidig som flest mulig kunder utvikler seg til å bli ambassadører som begynner å anbefale virksomhetens verditilbud til andre.
Disse fire del-strategiene for nettbutikken må så samordnes og koordineres med de fire tilsvarende del-strategiene i virksomhetens markedstrategi for at de skal bygge opp under hverandre og skape synergieffekter og et helhetlig inntrykk i kundenes øyne.
Innholdsfortegnelse
Del-beslutninger
Husk i denne sammenheng at det en rekke del-beslutninger som må treffes før kunden kan klikke ”Bestill”. Ikke sjelden dukker det opp uforutsette hendelser når disse del-beslutningene skal treffes som kan ødelegge hele kjøpet. Det er derfor viktig at du vurderer hvilke valgmuligheter og hvordan nettbutikken håndterer disse del-beslutningene. De viktigste del-beslutningene er valg av:
- Merke og modell
- Antall eller mengde
- Leveringsted, -tidpunkt og -betingelser
- Distribusjonform og -betingelser
- Betalingsmåte og -betinglser
Her gjelder følgende regel:
Jo flere valgmulighetr, jo enklere du gjør det å benytte dem og jo bedre du forklarer fordelene og ulempene med dem, jo enklere er det for kunden å freffe de nødvendige del-beslutningene.
Leveringstid
Opplys om leveringstiden. Jo kortere leveringstid, jo flere vil velge å handle fra nettbutikken. Leveringstiden er bestemt av to ting.
- Tilgjengelighet– tiden fra du bestiller til vi sender varen.
- Sendingstid– tiden fra vi leverer varen til Posten og du har den hos deg.
Sendingstiden varierer etter sendingsmåte. For å unngå misfornøyde kunder bør kunden få beskjed om ny leveringstid via en e-postmelding og/eller SMS-melding ved eventuelle forsinkelser i leveringen.
Opplys om betalingsalternativene
Opplys hvilke betalingsalternativer nettbutikken tilbyr, sikkerheten, hvordan kunden velger betalingsform og hvilke gebyrer/kostnader som er knyttet til hver av betalingsalternativene.
Ordrebekreftelse
Kunden bør informeres via epost at ordren er mottatt. Dette er normalt en epost melding som automatisk sendes til kunden med informasjon om hvilke varer som er bestilt, antall enheter av hver variant, enhetspris, pris totalt, betalings- og leveringsbetingelser, samt leverings- og fakturanavn og –adresse.
Informer om levering betingelsene
Ha alltid med en side som opplyser kundene om hvilke leveringsformer nettbutikken har og hvilke betingelser som gjelder. Dette for å unngå spørsmål og tvister dersom varen ikke kommer frem i tide. Samtidig som dette alltid er et viktig evalueringskriterie for kundens valg av nettbutikk.
Gode og fleksible leveringsalternativer er avgjørende for å lykkes med nettbutikken.
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel