På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.
De 25 siste:
Fremkommelighet
Fremkommelighet er hvorvidt renholder med tralle og/eller maskinelt utstyr kan bevege seg i bygget uten unødvendige hinder
Rengjøringsmaskiner og maskinelt renhold
Maskinelt renhold er det hjelpemiddelet som sammen med mopp, har i bidratt til å øke effektiviteten på renholdet mest med tanke på renholdstid per m².
Hvor tilgjengelig er flaten?
Å unngå støvdepot er viktig. Eksempler på typiske støvdepot er åpne hyller, toppen av frittstående garderobeskap, vinduskarmer i glassvegger som går over flere plan og eksponerte ventilasjonskanaler.
Renholdsvennlighet
Med renholdsvennlighet menes hvor lett objekter og overflater lar seg rengjøre og vedlikeholde.
Trapper
Trapper som er plassert i hovedfartsårer i et bygg er kritiske for renholdere av to grunner;
Utforming av inngangsparti
Et riktig utformet inngangsparti kan bidra til en reduksjon i renholdskostnadene på 10-15 %. Samtidig som det er virksomhetens ansikt utad.
Renhold
Renhold er en viktig støtteaktivitet i enhver virksomhet. Statistisk sett utgjør renhold og energi omtrent 25% av driftsutgiftene for en eiendom
Oppfølgingssøknader av patenter
De fleste av virksomheter som har registrert ett patent sier at de har levert oppfølgingssøknader til sin opprinnelige patent.
Verdsettelse av patenter og patentporteføljer
Etter å ha brukt ressurser på å finne opp, søke om patenter og håndheve sine rettigheter så er det muligens et spørsmål som gjenstår – hva er det verdt?
Bruk, salg og lisensiering av IP-rettigheter
Det er tre måter å skape verdi fra IP rettigheter. Bruk de, selg de eller lei de ut.
CBD olje – bruk og helsemessige effekter
CBD-olje er laget ved å ekstrahere cannabidiol fra cannabisplanten og deretter fortynne det med en bærerolje, for eksempel kokosnøttolje eller hampfrøolje.
Patentkrenkelser
En gjennomgang av hva man kan gjøre ved patentkrenkelser.
Kartlegging av kjent teknikk
Før det er mulig å søke om å få patent på en ny teknisk løsning av et praktisk problem, må man forsikre seg om at andre ikke har registrert patent rettigheter på lignende tekniske løsninger.
Motivasjonsbegrepet i en historisk sammenheng
En gjennomgang av den historiske utviklingen i motivasjonsbegrepet og teoriene tilhørende hver epoke.
Mihalyi Csikszentmihalyi’s flyt-teori
Når kravene en arbeidsoppgave stiller stemmer helt overens med kompetansen til den som utfører dem, vil de i en kortere eller lengre periode oppleve en følelse av flyt
Distributører og andre mellomledd
En distributør er et mellomledd som tar inn varer som videreselges til et sisteledd (detaljistledd) i en distribusjonskjede
Branninstruks
Alle virksomheter er pålagt å ha en branninstruks som alle medarbeiderne er blitt gjort kjent med.
Arbeidsforholdet
Norsk lovgivning setter en del krav til formelle dokumenter som må foreligge mellom virksomheten og dens medarbeidere.
Mobilregler
Virksomheten bør ha en klar strategi for bruken av mobiltelefon i jobben, som støttes av et reglement som forteller hvordan mobiltelefonen skal brukes i jobben
E-postregler
For å sikre at sensitiv informasjon ikke kommer på avveie eller at ansatte bruker virksomhetens datautstyr til uønskede handlinger bør alle virksomheter utvikle klare e-postregler for alle sine medarbeidere
Antikorrupsjon regler
Involvering i korrupsjon eller mistanke om korrupsjon kan føre til alvorlige konsekvenser, som straffeansvar og omdømmetap for både organisasjonen og involverte personer
Lagringssystem
3 forskjellige lagringssystemer og hvordan de fungerer med FIFOprinsippet.
Logistikkostnader
En oversikt over de vanligste logistikkostnadertil en virksomhet.
Logistikk prognoser
Prognosene skal hjelpe bedriften med å foreta gode beslutninger, og er derfor gjerne det første man gjør under planleggingsfasen
Bestillingsystemer
En bestilling kan initieres på ulike måter. Her skiller vi mellom to typer systemer: kontinuerlig eller periodisk oppfølging av lagerstatus
Nr. 26 - 50
Andre nødvendige informasjonssystemer
Hvilke andre nødvendige informasjonssystemer virksomheten trenger, utenom de jeg allerede har vært inne på er avhengig av hva virksomheten holder på med og hvem som er deres kunder.
Strukturell formalisering
Formalisering er oftest skriftelige policyer og prosedyrer, og kan ta former som regler, formelle prosedyrer, organisasjonskart o.l.
Funksjonsprinsippet
En videreføring av Taylors hierarkiske prinsipper og bygger på spesialisering med spesialistledere. Linjen sentraliseres, hierarkiet generaliseres og ledelsen spesialiseres.
Linje- og stab organisasjon
Klare linjer for ansvar og myndighet. Ingen har mer enn en sjef, og organisasjonen er hierarkisk oppbygget, med mulighet for spesialisering.
Linjeorganisering
En funksjonsinndeling av arbeidet (spesialiserte enheter). I sin rendyrkede form (militært hierarki) har hver enkelt person har bare én overordnet
“Hit spots”
”Hot spots” er et begrep hun bruker for å beskrive hvor kreativitet oppstår.
Implementeringsprosessen
Implementeringfasen går i praksis ut på å planlegge hvordan innovasjonen skal lanseres ovenfor hvem og ved bruk av hvilke virkemidler.
Visjon som styringsverktøy
Ingenting gir en person en så sterk ledesnor som en visjon, et mål og en strategi å arbeide etter – en sannhet som har vært forkynt i årtusener.
Kjerneprosess 4: Informasjon
Informasjonen virksomheten besitter og måten den benytter seg av den i verdiskapningen er virksomhetens viktigste strategiske ressurs.
Opplæring og mestringtro
Hvilken sammenheng finnes det mellom virksomhetens opplæring og de ansattes mestringtro?
Opplæring og organizatonal commitment
Her ser vi på sammenhengen mellom opplæring og organizatonal commitment
Aktiv (praktisk) og passiv (teori) opplæring
Hvordan skal opplæringen legges opp? Valget vil her stå mellom å velge en aktiv eller passiv opplæring.
Leader – Member Exchange Theory
En lederstilteori som tar for seg relasjonen mellom lederen og medarbeiderne.
Rom for renholdsfunksjonen
Renholdsrommet er et viktig arbeidsrom for renholderen. Et dårlig utformet renholdsrom gir begrensinger m.h.t. hvilke muligheter renholder har.
Resultatmål
Et mål som forteller hva resultatet av innsatsen skal bli i kroner og ører. Normalt uttrykt som et lønnsomhetsmål.
Selgertyper
Selgertyper er en fellesbetegnelse for selgerens personlighetsegenskaper og forklares gjennom de tradisjonelle typeteoriene og trekkteoriene.
Selgerstil
En selgerstil er en samlebetegnelse for å beskrive hvordan en selger går frem for å skaffe seg en ny kunde og følge denne opp etter ordren.
Domenenavn – virksomhetens identitet på Internett
Et domenenavn fungerer som en adresse til informasjon og tjenester knyttet til en person eller en organisasjon på Internett.
Rekruttering og opplæring
Rekruttering og opplæring av nye medarbeidere står sentralt hvis man ønsker å utvikle en lærende organisasjon.
Kanonisk praksis / Ikke-kanonisk praksis
Hva ligger i disse begrepene, hva betyr denne teorien i praksis og hvordan påvirker den opplæringen?
Hvordan lykkes med salg i tøffe tider?
En artikkel som går igjennom hvordan en selger og salgsleder skal lykkes med salg i tøffe tider. Vi gir deg her en rekke nyttige råd og tips.
Business Process Modeling Notation
En standardisert måte å tegne flytdiagrammer for organisasjoner og forretningsprosesser på.
Verdiskapningprinsipp
Verdiskapningprinsippet angir hva som er formålet med virksomheten. Vi skiller her mellom profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit.
Translatørkompetanse
Translatørkompetansen består av kunnskap, mot, tålmodighet og styrke. Vi går her igjennom begrepet og hvorfor dette er viktig i en endring.
10 strategier for å bli en ener i salg
Superselgeren skiller seg ut fra de middelmådige gjennom sin arbeidsmetodikk, prioriteringer og resultatene de klarer å oppnå som et resultat av dette. Skal du lykkes i salg gjelder det å lære av hva superselgerne gjør annerledes enn de middelmådige.