Siste 50 artiklene

På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.

De 25 siste:

Leverandører

Hvordan gå frem for å velge rett leverandør, hvor mange leverandører trenger virksomheten og hvordan legge opp forsyningsledelsen?

Produktanalyse

Hvilke sider av produktbegrepet er det viktig å kartlegge i en analyse av selve produktet? Vi ser her nærmere på dette.

Informasjonsanalyse

En analyse av hva virksomheten gjør for å sørge for at alle i organisasjonen har rett informasjon, til rett sted, til rett tid og rett person

Situasjonsanalysen i research fasen

En systematisk kartlegging av omgivelsene, forutsetningene og rammebetingelsene til din forretningside

Kundeanalyse

En kundeanalyse er en analyse som forteller hvem som er våre kunder og hva som kjennetegner dem.

Statsforvaltningen

Forvaltningens mål er å iverksette de mål og vedtak som de folkevalgte stiller opp gjennom Stortinget

Situasjonsanalyse

En analyse av virksomhetens markedssystem og arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.

Bedriftens markedsføring

Hvordan kartlegge markedsføringen av virksomhetens og verditilbudet

Mentale blokkeringer og metodiske forutsetninger som påvirker resultatet

All forskning vil være beheftet med en rekke potensielle feilkilder som er knyttet til forutsetningene og begrensninger som gjelder all forskning.

Hovedundersøkelse

Etter at vi har fått et oversiktsbilde av beslutningssituasjonen og beslutningalternativene gjennom pilotundersøkelsen går vi videre og gjennomfører hovedundersøkelsen.

Pilotundersøkelse

En forundersøkelse som gjennomføres ved uklare problemstillinger. Baserer seg på et eksplorerende design

Kommuneforvaltning

Det laveste forvaltningsnivået i Norge er kommunesektoren, men en stor del av den offentlige forvaltningen skjer på dette nivået

Salgsmål

Hvilket salgsmål bør virksomheten og den enkelte selger sette seg? La oss først definere begrepet salgsmål før vi kommer inn på hvilke salgsmål vi...

Salgslederens oppgaver

Salgslederen har en lang rekke arbeidsoppgaver. Noen sentrale arbeids- og ansvarområder er disse oppgavene:

Salgsstrategi

En strategi som angir hvordan virksomheten, den enkelte avdeling, gruppe og selger skal nå sine salgsmål.

Selgernes lønns- og belønningssystem

En gjennomgang av hvordan selgernes lønns- og belønningssystem bør legges opp for at selgerne skal nå sine salgsbudsjetter.

Salgsdistrikt : – Valg og konfigurasjon

Ingen kan oppnå ekstraordinære salgsresultater hvis de har alle i verden som sitt salgsdistrikt. Vi må derfor dele markedet opp i mindre salgsdistrikt.

Salgsplanlegging

Salgsplanlegging er å utvikle salgsplaner på et strategisk, taktisk og operativt nivå for å nå definerte salgsmål.

Anbefalt arbeidsmodell for situasjonsanalysen

En universell arbeidsmodell for situasjonsanalyser som går ut på å kartlegge forhold i markedsystemet og virksomhetens arbeidsbetingelser.

Rekruttering av selgere

Hva bør man legge vekt på når selgere skal rekrutteres? I denne artikkelen ser jeg nærmere på nettopp dette.

Kommunikasjon

Definisjon av begrepet "kommunikasjon" og de sentrale begrepene i definisjonen, sammen med hvilke kommunikasjonmodeller som finnes

Eventyr

De eldste eventyrene er folke historiene som opprinnelig ble overlevert muntlig gjennom generasjoner fra en person til neste.

Metafor

Hvilken funksjon har metaforer, humor og lek i en organisasjon og for en leder?

Myte

Hva er en myte og hvilken funksjon har myter i kommunikasjon, markedsføring og ledelse? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

Perspektiv for medieforskning og -studier

Når man skal studere massemediene vil valg av perspektiv spille en avgjørende betydning, da valg av ståsted vil prege "virkeligheten" man ser.

Nr. 26 - 50

Timing er en avgjørende suksessfaktor

Med timing menes: "Å finne det beste tidspunktet å gå inn i et marked med en ny ide på"

Gründer eller Entreprenør

Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.

Gründerskolen del 2: Suksesskriterier

Punktene nedenfor er en liten pekepinn på hva du bør tenke gjennom og fokusere på for å lykkes som grunder.

Modell for produktutvikling (Aktivitets- og Stage-Gate-modellen)

De to vanligste modellene for produktutvikling og en gjennomgang av de vanligste fasene i produktutviklingsarbeidet.

Bruk av kjendis som drahjelp for nyetablerte selskaper

En strategi mange nyetablerte selskaper har hatt brukt med stor suksess er å alliere seg med en kjendis som selskapet kan bruke som en frontfigur.

Salgsopplæring og salgstrening

Mange bedrifter gjennomfører salgskurs og trener sine ansatte til å bli flinkere i jobben sin, men kun en fjerdedel av disse ser faktiske forbedringer i salgsresultatet

Produktutvikling

Når vi vet at produkter har en begrenset levetid og at lønnsomheten vanligvis faller jo lenger ut i livssyklusen man kommer, jo viktigere er det å utvikle nye produkter.

Hvordan gå frem ovenfor investormarkedet?

Følger du denne fremgangsmåten ovenfor investormarkedet når du skal presentere din forretningside er du sikret suksess!

Kommunikasjonsplan

Hva er en kommunikasjonsplan og hvordan gå frem for å utforme en? Her får du oppskriften.

Diffusjonsprosessens hastighet og utvikling

En gjennomgang av hvilke faktorer som avgjør diffusjonsprosessens hastighet og utvikling fra den blir lansert i markedet.

Belønning og belønningssystemet

Hvordan bruke belønninger og belønningssystemer for å motivere og styre organisasjonsmedlemmenes atferd?

Organisasjonsanalyse

Hvilke forhold i organisasjonen er det viktig å kartlegge og ta hensyn til når man skal analysere virksomhetens arbeidsbetingelser?

Supply Chain Management (Forsyningskjedeledelse)

Forsyningskjeden, også kalt logistikk nettverk, inkluderer alle trinn, som direkte og indirekte er med på å oppfylle kundens forespørsel.

Hvordan gjennomføre en situasjonsanalyse?

Normalt starter vi med en pilotundersøkelse (forundersøkelse) som har som mål å samle inn informasjonen man trenger til å kunne gå videre.

Arbeidsmodell for merkevarebygging

Her finner du en arbeidsmodell som forklarer hvordan du bør legge opp merkevareplanleggingen for å endre opp med en strategi som når sine mål

Hvilke egenskaper må gründeren ha?

Veien du må gå når du skal etablere en egen virksomhet kan både være lang og kronglete. Siden du heller ikke kan prøve og feile for å lære av egne feil, for så å gå tilbake å gjøre det riktige ved andre forsøk, gjør utfordringene ekstra store.

Hvorfor ønsker du å bli en gründer og forstår du risikoen...

En gjennomgang av de vanligste årsakene, og en presisering av risikoen som er forbundet med å etablere egen virksomhet

Symboler i markedsføring og ledelse

Et symbol er noe som representerer noe mer enn seg selv og som viser dette på en konkret måte i form av et ytre tegn

Merkevarebygging

Siden merkevarer defineres som et nettverk av assosiasjoner, kan de kun skapes gjennom persepsjon. Dvs. den mentale prosessen mennesket er i når de velger ut, organiserer og tolker stimuli fra omgivelsene de befinner seg i.

Motivasjon av høyspesialiserte medarbeidere

Heins motivasjonsteori om hvordan vi kan motivere høyspesialiserte medarbeidere deler befolkningen opp i fire motivasjonsprofiler

Hvorfor merkevarebygging?

Svaret ligger i sosialiseringsprosessen og den kulturelle arv vi alle går igjennom og som forteller oss; «Du er, hva du har!!»

Forventningsteorien

Vrooms prosessorienterte forventningteori er en motivasjonmodell som prøver å vise oss at alle menneskelige handlinger er rasjonelt motivert.

Why – How – What kommunikasjon

«Why-kommunikasjon» dreier seg om å kommunisere en visjon, misjon og sine verdier. Dette vil tiltrekke de som tror på det samme som deg, bidra til å bygge merkevaren fra innsiden og ut

Maslows behovspyramide

Hvilke behov mennesker har, har psykologen A.H.Maslow utviklet en teori om. Den er nå allment anerkjent og kalles Maslows behovhierarki.

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er den norske betegnelsen på "content marketing". Ett nytt kommunikasjonvirkemiddel alle virksomheter har til rådighet for å markedsføre sitt eget verditilbud og løse definerte kommunikasjonsoppgaver.