Siste 50 artiklene

På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.

De 25 siste:

Sti-mål ledelse (Path Goal Theory)

Sti-mål ledelsesteori fokuserer på hvordan ledere kan hjelpe sine underordnede med å nå mål ved å tilrettelegge veien og fjerne hindringer

Leader-Member Exchange Theory (LMX)

Leader-Member Exchange Theory (LMX) er en teori om ledelse som fokuserer på forholdet mellom ledere og deres underordnede.

Teori X og Teori Y

Teori X og Teori Y er to forskjellige syn på hva som motiverer ansatte og hvordan de bør ledes. Vi går her igjennom forskjellen.

Lederegenskaper

Lederegenskaper er kvaliteter og ferdigheter som gjør en person i stand til å effektivt lede og motivere andre.

Idag/igår/imorgen-metoden

Idag/igår/imorgen-metoden er en metode og spørreteknikk vi benytter i forbindelse med strategisk planlegging og for å avdekke kundebehov.

Strategisk planlegging

Strategisk planlegging vil si å legge langsiktige overordnede planer for hele virksomheten og ikke bare deler av den.

Strategisk ledelse

Strategisk ledelse er prosessen der organisasjonen utvikler og implementerer strategier for å oppnå langsiktige mål.

Eierstyring (Corporate Governance)

Eierstyring refererer til systemene, prosessene og prinsippene for å lede, organisere, administrere, styre og kontrollere et selskap.

Digital markedsføring

Digital markedsføring er alle markedstiltak en aktør foretar seg for å nå en målgruppe ved bruk av digitale kanaler.

Produktplassering (embedded marketing)

Produktplassering vil si at merkevarer og produkter integreres direkte inn i innholdet til filmer, TV-serier, videospill, musikkvideoer o.l.

Direkte markedsføring

Direkte markedsføring er et interaktivt markedsføringsystem hvor ett eller flere medier benyttes for å skape en målbar reaksjon.

Eventmarkedsføring

Eventmarkedsføring er en strategi hvor bedrifter bruker arrangementer for å promotere sine produkter, tjenester eller merkevare.

Salgsfremmede tiltak (Sales Promotion)

Salgsfremmede tiltak omfatter både personlig og upersonlige tiltak. Tiltakene blir ofte  gjennomført av produsenten for stimulere salget.

Reklame

Reklame er kommersielle budskap som er betalt av en avsender for å fremme salg av varer og tjenester til en definert målgruppe.

Informasjon og samfunnskontakt (Public Relation)

Informasjon og samfunnskontakt går i praksis ut på ha en løpende kontakt med presse, interesseorganisasjoner og publikum generelt.

Kommunikasjonsvirkemidler

Kommunikasjonsvirkemidler refererer til de ulike metodene og verktøyene som brukes for å formidle budskapet til en målgruppe.

Markedskommunikasjon

Markedskommunikasjon er enhver form for kommunikasjon mellom en virksomhet (bedrift, organisasjon) og et marked (kundene).

Produktdesign

Produktdesign viser til hvordan et produkt er visuelt utformet for å møte kundebehov, markedskrav og produksjonsmuligheter.

Kunnskap

Kunnskap er en bevisst forståelse av noe, og med muligheten til å bruke denne kunnskapen med en bestemt hensikt.

Kunnskapsutvikling

Kunnskapsutvikling er prosessen der kunnskap skapes, oppdateres, forbedres og deles innenfor en organisasjon eller et samfunn.

360-graders vurdering

360-graders vurdering er en tilnærming til prestasjonsevaluering som involverer tilbakemeldinger fra overordnede, kolleger, underordnede,

Kompetanseutvikling

Kompetanseutvikling er å utvikle ny kunnskap, ferdigheter, evner og holdninger for å dekke fremtidige kompetansebehov.

Produkt

Et produkt er alt som kan tilbys markedet og som dekker (legale) behov og tillegges verdi, slik at det oppstår et bytteforhold

Kompetansemål og kompetansestrategi

Kompetansemål og kompetansestrategi utgjør til sammen kjernen i virksomhetens kompetanseplan, og er nøkkelen til fremtidig suksess.

Produktledelse

Produktledelse er en strategisk og operativ funksjon som har ansvar for tilsyn med utvikling, markedsføring og lønnsomheten til et produkt.

Nr. 26 - 50

Kunnskapsmål og kunnskapsstrategi

En kunnskapsstrategi er en plan som beskriver hvordan organisasjonen skal gå frem for å nå sine kunnskapsmål.

Kompetanse

Kompetanse er en persons evne til å utføre en oppgave eller et sett av oppgaver på en effektiv og tilfredsstillende måte.

Kunnskapsplanlegging

Kunnskapsplanlegging er en systematisk tilnærming for å identifisere, utvikle, og bruke kunnskap som en strategisk ressurs for å nå mål.

Kunnskapsdeling

Kunnskapsdeling er å gjøre kunnskap tilgjengelig for andre i organisasjonen gjennom en prosess som involverer samtaler, refleksjon m.m.

Kunnskapstyper

Kunnskapstyper er måter å klassifisere kunnskap på. Det finnes mange måter å klassifisere kunnskap på, avhengig av perspektiv og kontekst.

Kunnskapsledelse

Kunnskapsledelse er å bruke kunnskap til å forbedre organisasjonens effektivitet, innovasjonsevne og konkurranseevne.

Fornuft (rasjonalisme)

Fornuften, eller rasjonalisme, er en sentral konsept i filosofi som omhandler evnen til å tenke, forstå og handle basert på logikk og bevis.

Vitenskap

Vitenskap er å frembringe ny kunnskap og systematisere den gjennom å utvikle teorier og modeller som kan trenge bak virkelighetens overflate

Estetikk

Estetikk er studiet av skjønnhet, kunst, smak og opplevelsen av estetiske verdier. Den utforsker hva som gjør noe vakkert verdifullt.

Aristoteles (384-322 f.Kr.) – gresk filosof

Aristoteles (384-322 f.Kr.) var en gresk filosof som er blitt en av de mest innflytelsesrike tenkerne i vestens intellektuelle historie.

Filosofi

Filosofi kan defineres som å fremme tankens klarhet og finne ut av ting gjennom rasjonelle overveielser, begrunnelser og argumentasjon

Platon (ca. 428-348 f.Kr.) – gresk filosof

Platon (ca. 428-348 f.Kr.) er en av de mest betydningsfulle filosofene i vestlig tenkning. Han var elev av Sokrates og lærer til Aristoteles.

Klassisk idelære

Klassisk idélære, også kjent som teorien om former eller idéer, er mest kjent gjennom filosofen Platon, og delvis gjennom Aristoteles.

Socrates (ca. 470-399 f.Kr.) – gresk filosof

Sokrates (ca. 470-399 f.Kr.) er en av de mest innflytelsesrike filosofene i vestens historie. Hans bidrag er kjent gjennom Platon

Politisk filosofi

Politisk filosofi undersøker grunnleggende spørsmål om politikk, regjering, rettferdighet, frihet, rettigheter og autoritet.

Metafysikk

Metafysikk er en gren av filosofien som undersøker grunnleggende spørsmål om virkelighetens natur, eksistens, tid, rom, årsakssammenhenger

Rettsfilosofi

Rettsfilosofi er en kompleks og omfattende gren av filosofien som fokuserer på ulike aspekter av loven og rettferdighet.

Religionsfilosofi

Religionsfilosofi er en gren av filosofien som utforsker spørsmål knyttet til religion, inkludert eksistensen og naturen til Gud

Inntektselasitisitet

Inntektselastisitet måler hvordan etterspørselen etter et produkt eller tjeneste reagerer på endringer i forbrukernes inntekt.

Priselastisitet

Priselastisitet er den relative mengdeendring dividert med den relative prisendring (ved uendelig små endringer i pris).

Markedslikevekt (markedskrysset)

Markedslikevekt representerer krysningspunktet mellom selgerens og kjøperens verdioppfatning av en vare. Dette er den naturlige prisen.

Pristyper

Pristyper er ulike måter å angi prisen til et produkt eller tjeneste. Vi går her igjennom de vanligste pristypene vi kan velge mellom.

Omnikanal

Omnikanal er en strategi som integrerer alle tilgjengelige kanaler for å skape en helhetlig, sømløs og konsistent kundeopplevelse.

Distribusjonsform (intensiv, selektiv, eksklusiv distribusjon)

Enhver produsent og grossist kan velge mellom følgende tre distribusjonsformer: 1) Intensiv 2) Selektiv 3) Eksklusiv distribusjon

Distribusjonsstrategi

Distribusjonsstrategi er en langsiktig plan som angir den mest effektive måten å få levert et produkt fra en produsent til en sluttbruker på.