Siste 50 artiklene

På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.

De 25 siste:

Massemedia

Massemedia er en viktig aktør i offentlighet systemet. Dette fordi de har stor makt og påvirkningskraft i dagens informasjonssamfunn

Styring og kontroll av styre

Styret er selskapets øverste beslutningsorgan, de som fastsetter målene, strategien, ansetter daglig leder, godkjenner ledelsens planer m.m

Betingelsesteori

En teori som argumenterer for at det ikke finnes et universell system for styring og kontroll som passer for alle organisasjoner i alle situasjoner.

Verdibasert ledelse

Ledelseteori hvor målet er å skape engasjement gjennom å utvikle og lede etter en verdibasert visjon.

Prosjektbasert virksomhet

En virksomhet som har prosjekt som inntjeningsform kalles for en prosjektbasert virksomhet

Valg av prosjekter til porteføljen

Valg av prosjekter til porteføljen er en strategisk og dynamisk prosess, hvor prosjekter jevnlig fases inn og ut av porteføljen. Utfordringen for porteføljelederen er...

Styringsformer

I litteraturen er det vanlige å skille mellom tre former for styring og kontroll: regel-, mål- og verdistyring.

Etableringsfasen til selskapet

En gjennomgang av hva du må tenke på og gjøre i etableringsfasen av egen virksomhet.

Styrets samspillet med eiere og ledelse

Det er viktig at det er et godt samspill mellom eiere, styret og ledelsen, samtidig som disse må ta hensyn til selskapets øvrige interessenter

Styring og kontroll av virksomheten

Styring- og kontroll går ut på hvordan virksomheten bygger opp sine styrings- og kontrollsystemer for å sikre en stabil kurs mot virksomhetens overordnede mål

Konfigurasjon og infrastruktur – intra-bedriftsnettverk

Når vi skal konfigurere intra-bedriftsnettverket og sette opp nettverkets nødvendige infrastruktur er det mange ting å huske på.

Sosial støtte

Hvor effektivt et sosialt nettverk er avgjøres i stør grad av nettverkets evne til å gi nettverksmedlemmene sosial støtte når de trenger det. Av...

Luksuskjøp

Luksuskjøp er kjøp av dyre spesialvarer som kjøpes fordi de er dyre og gir sosial status. Prisen er mindre viktig

Salgsmål

Siden målene vi setter oss er det som gir oss en kurs å styre mot og motiverer oss til å yte den innsatsen som...

Prosjektportefølje og porteføljestyring

For bedrifter som opererer med flere prosjekter er det også viktig å fokusere på porteføljestyring av prosjektene.

Styret

Hva er styrets oppgave, hvilke krav og plikter stilles til et styre?

Styreleder (tidl. styreformann)

Hvem kan være styrets leder i et aksjeselskap, hvilke krav stilles og hvilke oppgaver har styreformannen?

Styrets sammensetning og avlønning

La ikke styret bli en "gutteklubb" som bare eksisterer på papiret. Skaff deg et profesjonelt styre. La erfarne bedriftsledere komme med gode råd i full fortrolighet og fortelle deg om de største fallgropene.

Entreprenørens nettverkbygging

Vi kan gå så langt som å si at uten et godt sosiale nettverk vil ingen entreprenører lykkes med sin forretningside.

Praktiske råd for nettverkbygging

Gode råd for hvordan du bør gå frem for å lykkes å bygge opp et stort sosialt nettverk som har tillit til deg og som du kan bruke senere til å nå dine personlige mål.

Nettverk og relasjon

Selve ordet ”nettverk” er en metafor, hvor ordet ”nett” gir oss et bilde av de usynlige bånd som eksisterer mellom mennesker

Bedriftsnettverk (organisasjonsnettverk)

Det finnes mange ulike typer nettverk. Et grovskille er å skille mellom bedrifts- og sosiale nettverk.

Sosiale nettverk

Et samlingspunkt på Internett, for en gruppe mennesker med felles interesser eller verdier.

Markedsføring av oppstartsbedriften

For å lykkes må entreprenøren benytte seg av entreprenøriell markedsføring som er forankret i en markedsplan som er utledet av forretningsplanen

Innovasjonsinkubator

Et sted der gründere og nylig etablerte bedrifter kan få hjelp til å vokse. Vi skiller her mellom tre typer inkubatorer.

Nr. 26 - 50

Gruppe (team)

Definisjon av begrepet "gruppe" og en gjennomgang av hvilke typer grupper som kan finnes i en organisasjon.

Entreprenøriell markedsføring

Entreprenøriell markedsføring er markedsføring som utføres av entreprenøren selv i oppstartsbedrifter.

Oppstartsbedrifters kjennetegn

Oppstartsbedrifter skiller seg fra etablerte selskaper på mange måter som gir dem mindre konkurransestyrke enn sine konkurrenter. Noe som gjør det vanskelig for dem...

Relasjonskvalitet, relasjonsverdi og relasjonstyrke

Relasjonsbygging går ikke bare ut på å skape varige relasjoner, men også høyest mulig relasjonskvalitet, relasjonsverdi og relasjonsstryke.

6 viktige coatchingarenaer

Den mest opplagt coatchingarenaen er ikke bare den formelle årlige personalsamtalen, men ethvert dagligdags møte og medarbeidersamtale

Relasjonsbygging

Tillit er den viktigste grunnverdien for ethvert menneske og en forutsetning for å kunne lede eller påvirke noen. Mangler tilliten vil ethvert forsøk på å lede og påvirke noen til å treffe en beslutning mislykkes.

Prosjektets ressursplanlegging

Ressursplanlegging handler om å utarbeide en plan ut fra tilgjengelige ressurser slik at prosjektet får mest mulig igjen for ressursene

Prosjektstyring

Planlegging, oppfølging og styring av prosjektet for å realisere prosjektmål innen gitte rammer

Relasjonsmarkedsføring

Relasjonmarkedsføring er tiltak av gjensidig verdi økende karakter satt i verk mellom personer for å etablere, fastholde og utvikle positive holdninger til et produkt, et merke, en organisasjon eller en organisasjons representanter for å utvikle lojalitet

Prosjekt

En gjennomgang av hvordan du går frem for å gjennomføre et prosjekt og styre dette prosjektet i ønsket retning.

Optimisme og positiv psykologi

Studiet av det positive i livet, og hvordan man kan fremme de aspektene som gjør livet verdt å leve 

Opplæring av medarbeidere

Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til.

Konkurranser som motivasjonskilde

Ulike typer konkurranser er mye brukt som et tiltak for å skape motivasjon til økt innsats. F.eks. er salgskokurranser mye brukt i salgsorganisasjoner, hvor...

Motivasjonsteorier

Det er etter hvert blitt utviklet en mengde motivasjonsteorier som prøver å forklare oss hva motivasjon er og hva som gjør oss motivert og demotivert.

Kognitiv evalueringsteori

Teorier som egger vekt på vi motiveres av vår egen evaluering av arbeidsoppgaven vi skal utføre i forhold til hva vi får tilbake av belønning for denne innsatsen.

Thorsrud sine jobbkarakteristikk teorier

Arbeidslivsforskeren og psykologen Einar Thorsrud har levert et viktig bidrag innenfor motivasjon på arbeidsplassen gjennom sin jobbkarakteristikk forskning.

Jobbkarakteristika-modeller

I disse modellene vurderer man faktorer ved selve jobben for å kartlegge motivasjonspotensialet i en jobb.

Sosiale motivasjonsteorier

Disse teoriene sier at det er hvordan den enkelte person opplever likeverd og rettferdighet på arbeidsplassen i forhold til andre, som styrer motivasjonen.

Behovsteori

Motivasjon er ifølge Kaufmann og Kaufmann (2009):«de biologiske, psykologiske og sosiale faktorene som aktiverer, gir retning til og opprettholder atferd i ulike grader...

Karrieremuligheter innenfor selskapet

Karrieremuligheter innenfor organisasjonen er en av viktigste motivasjonsdriverne i de fleste selskaper.

De faktorer som bestemmer en selger prestasjon

Modellen viser 5 faktorer som er avgjørende for en selgers prestasjoner. De overordnede faktorene er personlige, organisatoriske og miljøbaserte faktorer.

Incentiv og incitamenter

De stimuli/drivkrefter som får oss motivert til å handle på en bestemt måte. De finnes fire grunnformer for incitamenter. De er ...

Salgsopplæringens suksesskriterier

Salg først og fremst er et praktisk fag som har lite med medfødte egenskaper å gjøre. Et praktisk fag du ikke kan lære på skolen

Målstyring (MBO = Managment By Objectives)

Tanken bak MBO er at det skal ikke være nødvendig å tilpasse mennesker og oppgaver til forehåndsbestemte firkanter. Oppgavene skal diktere menneskene, deres plassering på kartet, deres funksjon så vel som forholde til andre på kartet.

Avslutningsteknikker i salg

Teknikker for å få kunden til å si JA i avslutningsfasen som er den siste fasen i salgsprosessen. Her går vi igjennom de mest kjente