Siste 50 artiklene

På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.

De 25 siste:

DNS (navnetjenere)

DNS er en forkortelse for “Domain Name System” eller “navnetjenere” som vi sier på norsk.

Hvordan kan man gjøre innskudd på casino?

En gjennomgang av hvordan du kan gjøre innskudd for å spille på online casinoer.

Empathic Design og CuDit Eksperiment

Empathic design er en form for observasjon, som undersøker normale daglige rutiner i brukers egne omgivelser

ZMET (Zaltman metaphor elicitation technique)

En patentert markedsundersøkelsesmetode fra 1995. En omfattende teknikk som får fram både bevisste og ubevisste tanker

AT-ONE

AT-ONE metoden er et forsøk på å strukturere tjenestedesignprosessen med en samling av metoder og teknikker

Say, Do and Make metoden for co-creation

Teknikker for å maksimere forståelsen av den alminnelige kundens behov, samt utnytte deres kreativitet

Artefakter og symboler

Artefakter er alle konkrete fysiske gjenstander, tekst, språk og atferd i en kultur. Artefaktene er kulturtelle symboler som formidler informasjon om hva som kjennetegner de underliggende kulturelementene

Hvordan trene hjernen din med nettspill

Hjernen er som resten av kroppen, den må brukes og stimuleres for å holde den i topp kondisjon.

Innovasjonsmål og innovasjonseffekter

Et innovasjonsmål er en angivelse av hvilken belønning (effekt) vi ønsker å oppnå som et resultat av  vårt innovasjonsarbeid

Co-creation (samskaping)

Co-creation, også kalt samskaping, kombinerer åpen innovasjon og lukket innovasjon i en og samme innovasjonsprosess.

Innovasjonsplan

En langsiktig plan som angir hvilke mål vi skal nå ovenfor en målgruppe og hvilken innovasjonsstrateg vi skal følge for å nå målet

Organisasjons- og/eller produktutvikling?

Hvordan innovasjonsstrategien legges opp er avhengig av om vi ønsker en organisasjons- eller produktutvikling

Åpen eller lukket innovasjonsprosess

Om selskapet satser på en lukket eller åpen innovasjonsprosess styrer innovasjonsstrategiens tilnærmingen til ressursutnyttelse

Make-or-buy strategi for innovasjon

Når innovasjonsstrategien skal lages er det mest grunnleggende spørsmålet som må besvares om vi skal velge en lag selv eller oppkjøps strategi

Offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi

Når vi skal velge innovasjonsstrategi for innovasjonssatsningen kan vi i utgangspunktet velge å følge en offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi. 

Risiko ved innovasjon

All innovasjon er forbundet med en stor risiko som vi må prøve å redusere.

Innovasjonsprosessen

Prosessen en innovasjon må bevege seg igjennom for å ta steget fra ide til suksess

Innovasjonsstrategi

En langsiktig plan som forteller hvordan innovasjonsmålet skal nås gjennom å trekker opp kursen for innovasjonsarbeidet de kommende årene 

Benchmarking

En sammenligning av egen prosess ytelse mot tilsvarende prosess ytelse hos konkurrerende foretak for å avdekke avvik og eliminere dem.

Ledelse og motivasjon – to viktige rammebetingelser for innovasjon

En gjennomgang av hvilken betydning ledelse og motivasjon har som rammebetingelser for innovasjon.

9 suksesskriterier for innovasjon og entreprenørskap

En modell for hvilke suksesskriterier en innovasjon må oppfylle for å kunne bli en kommersiell suksess.

Forretningsideen må ha en lønnsom forretningsmodell

Å ha en god forretningside eller produktide holder ikke hvis det ikke er mulig å tjene penger på den.

Intervjuguide

En gjennomgang av hvordan du skal gå frem for å utvikle en intervjuguide til din kvalitative undersøkelse.

Forretningsideen må kobles til et lønnsomt marked

Når vi skal prøve å koble en forretningside til et marked må vi starte med å vurdere om forretningsideen oppfyller følgende krav:

Forretningside

Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.

Nr. 26 - 50

Kunnskapsdrevet innovasjon

Mange tror at man kun trenger en unik ny forretningside som ingen andre har tenkt på for å skape en innovasjon. Så enkelt er det ikke.

Research fasen til entreprenøren

Når du sitter med en god forretningsidè, er neste fase å sjekke om forretningsidèen er gjennomførbar i forhold til dine ressurser, lovverket og konkurransesituasjonen.

Innovasjonsinkubator

Et sted der gründere og nylig etablerte bedrifter kan få hjelp til å vokse. Vi skiller her mellom tre typer inkubatorer.

Økonomisk utvikling i følge Schumpteter sin bølgeteori

Hvorfor utvikler økonomien, næringslivet, samfunnslivet og mediene seg i bølger? Svaret på hvorfor så vel Internett som næringslivet, økonomien og næringslivet utvikler seg i bølger finner vi i bølgeteorien.

Fire industrielle revolusjoner

Det vi idag kaller den industrielle revolusjonen er ikke en enkelt revolusjon, men fire teknologiske bølger (paradigmer) vi kaller revolusjoner

Teknologidrevet innovasjon (teknologideterminisme)

Det er tekonologien som avgjør den økonomiske og sosiale utviklingen i samfunnet.

Innovasjon

Innovasjon er nye kombinasjoner av nye eller eksisterende ressurser, som er tatt ut i praksis og gir økt nytte for noen

Hvilke valutapar er de beste å handle med?

Valutahandel er en populær handelsform blant mange investorer, men faktorer som tilgjengelig informasjon, volatilitet og spread gjør valutaer mer eller mindre populære. Hvilke valutaer...

Innovasjonkilder i jakten på den gode ideen!

En gjennomgang av hvilke kilder til innovasjon en virksomhet kan satse på i sin innovasjons strategi.

Unødvendige møter

For å bli en effektiv leder gjelder det å lære seg å skille mellom nødvendige og unødvendige møter

Møteregler, vaner og etikk

For å gjøre møtene så effektive som mulig trenger alle regelmessige møter et sett møteregler for hva slags struktur, kultur og atferd som er ønsket i møte.

Stemmebruk i møter

God stemme er viktig, ikke bare for skuespillere, men for alle mennesker, for stemmen er det som skaper mellommenneskelig kontakt.

Formelt og uformelt møte

Selv om det finnes mange forskjellige typer møter kan det store utvalget av møter allikevel grupperes i to hovedgrupper av møter

Møteroller (rollebesetningen på et møte)

I større formelle møter er det vanlig å finne følgende faste roller som en av møtedeltakerne har under møtet:

Hvordan lede møtet? (Huskeliste for møtelederen)

Å lede et møte er å lede mennesker. Personer med dårlige "menneskelige egenskaper" derfor blir sjelden vellykkede møteledere. Vi snakker ikke her om pen oppførsel.

Å bruke rollebesetningen i møte

I ethvert møte vil deltakerne innta forskjellige roller. Du vil ikke finne de samme rollene på alle møter, og noen ganger kan du oppleve å se forskjellige typer i en og samme person.

Møtereferat

For å unngå at noen glemmer hvilke beslutninger som ble truffet på møte bør alle møter oppsummeres med et møtereferat.

Møteinnkallelse

En gjennomgang hva en møteinnkallelse bør innholde, når den bør sendes ut og til hvem den bør sendes til.

Møteforløpet

I ethvert møte vil deltakerne innta forskjellige roller. Du vil ikke finne de samme rollene på alle møter, og noen ganger kan du oppleve å se forskjellige typer i en og samme person.

Allegori, besjeling, eufemisme og dysfemisme

Noen andre vanlige språklige virkemidler som er mye brukt er allegori, besjeling, eufemisme og dysfemisme

Rim

Rim er et virkemiddel som blir mye brukt i dikt og sanger, men det kan også brukes i mange andre teksttyper.

Kontrast

Substantivet kontrast betyr motsetning eller motstykke. Kontraster eller motsetninger forsterker hverandre og skaper spenning.

Ironi og sarkasme

Ironi og sarkasme er to mye brukte språklige virkemidler innen retorikken. Ironi vil si at vi uttrykker det motsatte av hva vi mener.

Humor

Humor er et mye brukt språklig virkemiddel. Med humor menes: - "Det vi ler av". Dette kan være vitser, morsomme historier eller hendelser

Gjentakelse

Gjentagelse er et sterkt språklig virkemiddel innen retorikken som er mye brukt, både av selgere og politikere.