På denne siden finner du de siste 50 skrevne eller oppdaterte artiklene til eStudie.no.
De 25 siste:
Sti-mål ledelse (Path Goal Theory)
Sti-mål ledelsesteori fokuserer på hvordan ledere kan hjelpe sine underordnede med å nå mål ved å tilrettelegge veien og fjerne hindringer
Leader-Member Exchange Theory (LMX)
Leader-Member Exchange Theory (LMX) er en teori om ledelse som fokuserer på forholdet mellom ledere og deres underordnede.
Teori X og Teori Y
Teori X og Teori Y er to forskjellige syn på hva som motiverer ansatte og hvordan de bør ledes. Vi går her igjennom forskjellen.
Lederegenskaper
Lederegenskaper er kvaliteter og ferdigheter som gjør en person i stand til å effektivt lede og motivere andre.
Idag/igår/imorgen-metoden
Idag/igår/imorgen-metoden er en metode og spørreteknikk vi benytter i forbindelse med strategisk planlegging og for å avdekke kundebehov.
Strategisk planlegging
Strategisk planlegging vil si å legge langsiktige overordnede planer for hele virksomheten og ikke bare deler av den.
Strategisk ledelse
Strategisk ledelse er prosessen der organisasjonen utvikler og implementerer strategier for å oppnå langsiktige mål.
Eierstyring (Corporate Governance)
Eierstyring refererer til systemene, prosessene og prinsippene for å lede, organisere, administrere, styre og kontrollere et selskap.
Digital markedsføring
Digital markedsføring er alle markedstiltak en aktør foretar seg for å nå en målgruppe ved bruk av digitale kanaler.
Produktplassering (embedded marketing)
Produktplassering vil si at merkevarer og produkter integreres direkte inn i innholdet til filmer, TV-serier, videospill, musikkvideoer o.l.
Direkte markedsføring
Direkte markedsføring er et interaktivt markedsføringsystem hvor ett eller flere medier benyttes for å skape en målbar reaksjon.
Eventmarkedsføring
Eventmarkedsføring er en strategi hvor bedrifter bruker arrangementer for å promotere sine produkter, tjenester eller merkevare.
Salgsfremmede tiltak (Sales Promotion)
Salgsfremmede tiltak omfatter både personlig og upersonlige tiltak. Tiltakene blir ofte gjennomført av produsenten for stimulere salget.
Reklame
Reklame er kommersielle budskap som er betalt av en avsender for å fremme salg av varer og tjenester til en definert målgruppe.
Informasjon og samfunnskontakt (Public Relation)
Informasjon og samfunnskontakt går i praksis ut på ha en løpende kontakt med presse, interesseorganisasjoner og publikum generelt.
Kommunikasjonsvirkemidler
Kommunikasjonsvirkemidler refererer til de ulike metodene og verktøyene som brukes for å formidle budskapet til en målgruppe.
Markedskommunikasjon
Markedskommunikasjon er enhver form for kommunikasjon mellom en virksomhet (bedrift, organisasjon) og et marked (kundene).
Produktdesign
Produktdesign viser til hvordan et produkt er visuelt utformet for å møte kundebehov, markedskrav og produksjonsmuligheter.
Kunnskap
Kunnskap er en bevisst forståelse av noe, og med muligheten til å bruke denne kunnskapen med en bestemt hensikt.
Kunnskapsutvikling
Kunnskapsutvikling er prosessen der kunnskap skapes, oppdateres, forbedres og deles innenfor en organisasjon eller et samfunn.
360-graders vurdering
360-graders vurdering er en tilnærming til prestasjonsevaluering som involverer tilbakemeldinger fra overordnede, kolleger, underordnede,
Kompetanseutvikling
Kompetanseutvikling er å utvikle ny kunnskap, ferdigheter, evner og holdninger for å dekke fremtidige kompetansebehov.
Produkt
Et produkt er alt som kan tilbys markedet og som dekker (legale) behov og tillegges verdi, slik at det oppstår et bytteforhold
Kompetansemål og kompetansestrategi
Kompetansemål og kompetansestrategi utgjør til sammen kjernen i virksomhetens kompetanseplan, og er nøkkelen til fremtidig suksess.
Produktledelse
Produktledelse er en strategisk og operativ funksjon som har ansvar for tilsyn med utvikling, markedsføring og lønnsomheten til et produkt.
Nr. 26 - 50
Kunnskapsmål og kunnskapsstrategi
En kunnskapsstrategi er en plan som beskriver hvordan organisasjonen skal gå frem for å nå sine kunnskapsmål.
Kompetanse
Kompetanse er en persons evne til å utføre en oppgave eller et sett av oppgaver på en effektiv og tilfredsstillende måte.
Kunnskapsplanlegging
Kunnskapsplanlegging er en systematisk tilnærming for å identifisere, utvikle, og bruke kunnskap som en strategisk ressurs for å nå mål.
Kunnskapsdeling
Kunnskapsdeling er å gjøre kunnskap tilgjengelig for andre i organisasjonen gjennom en prosess som involverer samtaler, refleksjon m.m.
Kunnskapstyper
Kunnskapstyper er måter å klassifisere kunnskap på. Det finnes mange måter å klassifisere kunnskap på, avhengig av perspektiv og kontekst.
Kunnskapsledelse
Kunnskapsledelse er å bruke kunnskap til å forbedre organisasjonens effektivitet, innovasjonsevne og konkurranseevne.
Fornuft (rasjonalisme)
Fornuften, eller rasjonalisme, er en sentral konsept i filosofi som omhandler evnen til å tenke, forstå og handle basert på logikk og bevis.
Vitenskap
Vitenskap er å frembringe ny kunnskap og systematisere den gjennom å utvikle teorier og modeller som kan trenge bak virkelighetens overflate
Estetikk
Estetikk er studiet av skjønnhet, kunst, smak og opplevelsen av estetiske verdier. Den utforsker hva som gjør noe vakkert verdifullt.
Aristoteles (384-322 f.Kr.) – gresk filosof
Aristoteles (384-322 f.Kr.) var en gresk filosof som er blitt en av de mest innflytelsesrike tenkerne i vestens intellektuelle historie.
Filosofi
Filosofi kan defineres som å fremme tankens klarhet og finne ut av ting gjennom rasjonelle overveielser, begrunnelser og argumentasjon
Platon (ca. 428-348 f.Kr.) – gresk filosof
Platon (ca. 428-348 f.Kr.) er en av de mest betydningsfulle filosofene i vestlig tenkning. Han var elev av Sokrates og lærer til Aristoteles.
Klassisk idelære
Klassisk idélære, også kjent som teorien om former eller idéer, er mest kjent gjennom filosofen Platon, og delvis gjennom Aristoteles.
Socrates (ca. 470-399 f.Kr.) – gresk filosof
Sokrates (ca. 470-399 f.Kr.) er en av de mest innflytelsesrike filosofene i vestens historie. Hans bidrag er kjent gjennom Platon
Politisk filosofi
Politisk filosofi undersøker grunnleggende spørsmål om politikk, regjering, rettferdighet, frihet, rettigheter og autoritet.
Metafysikk
Metafysikk er en gren av filosofien som undersøker grunnleggende spørsmål om virkelighetens natur, eksistens, tid, rom, årsakssammenhenger
Rettsfilosofi
Rettsfilosofi er en kompleks og omfattende gren av filosofien som fokuserer på ulike aspekter av loven og rettferdighet.
Religionsfilosofi
Religionsfilosofi er en gren av filosofien som utforsker spørsmål knyttet til religion, inkludert eksistensen og naturen til Gud
Inntektselasitisitet
Inntektselastisitet måler hvordan etterspørselen etter et produkt eller tjeneste reagerer på endringer i forbrukernes inntekt.
Priselastisitet
Priselastisitet er den relative mengdeendring dividert med den relative prisendring (ved uendelig små endringer i pris).
Markedslikevekt (markedskrysset)
Markedslikevekt representerer krysningspunktet mellom selgerens og kjøperens verdioppfatning av en vare. Dette er den naturlige prisen.
Pristyper
Pristyper er ulike måter å angi prisen til et produkt eller tjeneste. Vi går her igjennom de vanligste pristypene vi kan velge mellom.
Omnikanal
Omnikanal er en strategi som integrerer alle tilgjengelige kanaler for å skape en helhetlig, sømløs og konsistent kundeopplevelse.
Distribusjonsform (intensiv, selektiv, eksklusiv distribusjon)
Enhver produsent og grossist kan velge mellom følgende tre distribusjonsformer: 1) Intensiv 2) Selektiv 3) Eksklusiv distribusjon
Distribusjonsstrategi
Distribusjonsstrategi er en langsiktig plan som angir den mest effektive måten å få levert et produkt fra en produsent til en sluttbruker på.