Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 2 av 26 artikler om Produkt

Med produktklassifisering menes:

“Måter å gruppere produktene i et marked inn på”

Det finnes mange måter å klassifisere produktene som finnes på. En enkel måte å gjøre dette på er å skille produktene etter deres levetid.

Langvarige og kortvarige produkter

Skiller vi produktene ut ifra levetid, må vi skille mellom:

  1. Langvarige produkter – produkter med en lang forventet levetid. F.eks. boliger, biler og andre luksus-, spesial- og kapitalvarer.
  2. Kortvarige produkter – produkter med en kort levetid. F.eks. nødvendighets- og dagligvarer som vi forbruker daglig.

Denne inndelingen er imidlertid ikke spesielt god for å predikere kjøpsatferden og brukes derfor i liten grad.


Andre produktklassifiseringer

En bedre måter å klassifisere produktene på disse produktklassifiseringene:

Disse produktklassifiseringene vil vi komme nærmere inn på i de påfølgende artiklene.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Produkt

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << ProduktHomogene og hetrogene produkter (marked) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Produkt
  • Produktklassifisering
  • Homogene og hetrogene produkter (marked)
  • Substitutter og komplementære produkter
  • Produkttyper (nødvendighets-, daglig-, utvalgs-, spesial-, luksus-, kapitalvarer)
  • Produkthierarkiet
  • 5 Produktnivåer
  • Basis produktet
  • Det konkrete produkt
  • Det utvidede produktet
  • META produktet (merkevare og posisjonering)
  • Det potensielle produktet
  • Service – et tillegg til produktleveransen
  • Opplevelsespyramiden
  • Verditilbud
  • Produktkvalitet
  • Produktets livssyklus
  • Produktsortiment og sortimentpolitikk
  • Emballasje
  • Produktanalyse
  • Produktstrategi
  • Produktkart
  • Portfoliomatrise (BCG matrisen)
  • GE McKinsey-matrisen
  • Ekspansjonmatrisen
  • Selementanalyse