Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 6 av 27 artikler om Produkt

Produkthierarkiet er en annen måte å gruppere produktene på og er mye brukt i forbindelse med sammensetningen av produktsortimentet, da den gir oss en logisk måte å gruppere en stor mengde enkeltprodukter på.

Her skiller vi mellom følgende produkt inndelinger:

Kilde: NDLA.no (Hege Røyert) – Produkthierarkiet består av produktfamilie, produktgruppe og produktvariant.

Produktfamilie

En produktfamilie er en gruppe produkter som dekker samme behov og som utfyller hverandre. Eksempel på en slik produktfamilie er: tannbørste, tannkrem, tanntråd og munnskyll. Alle disse produktene dekker det samme behovet for munnhygiene.

I illustrasjonen over som viser produkthierarkiet er produktfamilien plassert i bunnen av pyramiden, da produktfamilien viser oss den fulle bredden av produkter som dekker samme behov.

Produktgruppe (produktkategori)

En produktgruppe eller produktkategori omfatter produkter som dekker et behov på en mer spesifikk måte. I illustrasjonen over ligger produktgruppen over produktfamilien i pyramiden og omfatter tannbørster fra produktfamilien munnhygieneprodukter. 

Produktvariant

På toppen av pyramiden finner vi det konkrete enkeltproduktet, eller den konkrete varianten av et produkt. I eksempelet over er det produktvarianten elektrisk tannbørste.

Enhver produktgruppe kan bestå av en menge produktvarianter.

Du leser nå artikkelserien: Produkt

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Produkttyper (nødvendighets-, daglig-, utvalgs-, spesial-, luksus-, kapitalvarer)5 Produktnivåer >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Produkt
  • Produktklassifisering
  • Homogene og hetrogene produkter (marked)
  • Substitutter og komplementære produkter
  • Produkttyper (nødvendighets-, daglig-, utvalgs-, spesial-, luksus-, kapitalvarer)
  • Produkthierarkiet
  • 5 Produktnivåer
  • Basis produktet
  • Det konkrete produkt
  • Det utvidede produktet
  • META produktet (merkevare og posisjonering)
  • Det potensielle produktet
  • Service – et tillegg til produktleveransen
  • Opplevelsespyramiden
  • Verditilbud
  • Produktkvalitet
  • Produktets livssyklus
  • Produktsortiment og sortimentpolitikk
  • Emballasje
  • Produktanalyse
  • Produktstrategi
  • Produktkart
  • Portfoliomatrise (BCG matrisen)
  • GE McKinsey-matrisen
  • Ekspansjonmatrisen
  • Selementanalyse
  • Miljøvennlig produkt og bærekraftig produkt
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.