Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 8 av 26 artikler om Produkt

drillBasisproduktet er uttrykk for behovet som produktet dekker for kunden.

Folk kjøper et produkt fordi de har et behov eller et problem som produktet kan dekke eller løse.

Den amerikanske professoren Thedore Levitt har uttrykt det slik:

“Folk kjøper ikke 1/4`bor – de kjøper 1/4`hull “

Husk at kunden ikke vurderer produktet etter hva det er, men hva det gir (behovsdekning/problemløsning).

En dyktig markedsfører fokuserer derfor ikke på hva produktet er, men på hva det gir. Hvilket behov dekkes og hvilke problemer løses.

Et godt råd i denne sammenheng når markedskommunikasjonen skal utformes er:

Kommuniser forventningene og løsningene, ikke produktfordelene og tekniske spesifikasjoner. Kunden forventer noe av produktet, fortell kunden hva han kan forvente.

Ta utgangspunkt i Maslows behovshiearki som deler menneskers behov opp i 5 behovskategorier som er organisert i en pyramide. Hvilke behov dekker produktet? Jo lengre ned i behovshiearkiet du kommer, jo viktigere oppleves behovet for menneskene. De mest grunnleggende behovene våre er fysiologiske og trygghetsbehov, mens behovet for status og selvrealisering er de mist viktige behovene. 

Å forstå hvilke behov og problemer produktet dekker og løser er viktig for en markedsfører, da svaret angir hvorfor kundene skal velge akkurat dette produktet. Basic produktet er dermed den viktigste kundeverdien, og det som driver utviklingen av de øvrige produktdimensjonene. 

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Produkt

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << 5 ProduktnivåerDet konkrete produkt >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Produkt
  • Produktklassifisering
  • Homogene og hetrogene produkter (marked)
  • Substitutter og komplementære produkter
  • Produkttyper (nødvendighets-, daglig-, utvalgs-, spesial-, luksus-, kapitalvarer)
  • Produkthierarkiet
  • 5 Produktnivåer
  • Basis produktet
  • Det konkrete produkt
  • Det utvidede produktet
  • META produktet (merkevare og posisjonering)
  • Det potensielle produktet
  • Service – et tillegg til produktleveransen
  • Opplevelsespyramiden
  • Verditilbud
  • Produktkvalitet
  • Produktets livssyklus
  • Produktsortiment og sortimentpolitikk
  • Emballasje
  • Produktanalyse
  • Produktstrategi
  • Produktkart
  • Portfoliomatrise (BCG matrisen)
  • GE McKinsey-matrisen
  • Ekspansjonmatrisen
  • Selementanalyse