Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Siste fase i planleggingsprosessen for en viral strategi og -kampanje er å utvikle gode rutiner for styring og kontroll av den virale strategien og kampanjen.
Styring og kontroll går ut på å utvikle rutiner som måler om målet ble nådd, avdekker årsaken til avviket og evaluerer det for å lære av resultatene. For så å bruke denne lærdommen til å unngå lignende feil i fremtiden og legge grunnlaget for fremtidig suksesser.
Mangler vi gode styring og kontrollrutiner er det også umulig å kontrollere om målet ble nådd og lære av det vi gjør. Alle virale strategier og kampanjer må derfor være støttet av et sett systemer og ruiner for styring og kontroll.
Jeg viser i denne sammenheng til min generelle artikkelserie om styring og kontroll av virksomheten for nærmere informasjon om hvordan du bør legge opp dine styring- og kontrollrutiner for din virale satsning. Denne artikkelserien inneholder all den informasjonen du trenger om emnet.
Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring