Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 5 av 12 artikler om Markedskommunikasjon

    Denne artikkelen er del 12 av 23 artikler om Kommunikasjonsvirkemidler

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
woman placing sticky notes on wall
Bilde: unsplash.com

Trade promotion, også kalt forhandlerstøtte, er et kommunikasjonsvirkemiddel på lik linje med reklame og public relations, og har som mål å løse definerte kommunikasjonsoppgaver i virksomhetens kommunikasjonsplan.

Hva er trade promotion (forhandertøtte)?

Trade promotion refererer til markedsføringsaktiviteter produsenter gir til mellomleddet (grossist og detaljist) for å stimulere etterspørselen etter deres produkter eller tjenester. Trade promotion er dermed en push-strategi, da målet er å stimulere mellomleddet til å skape økt etterspørsel etter produsentens produkter.

Eksempler på trade promotion (forhandlerstøtte)

Klassiske eksempler på trade promotion tiltak er:

  • Rådgivning, utviklingshjelp og kurser for de ansatte i mellomleddet (grossist og detaljistleddet)
  • Informasjon om produktene til detaljistene
  • Kreditter til mellomleddet (grossist og detaljistleddet)
  • Forhandlerstøtte til reklametiltak
  • Gunstige innkjøpspriser for en kortere periode
  • Midlertidige prisreduksjoner
  • Utstillingsarmaturer
  • Demonstrasjoner
  • Gaver, invitasjon til messer og kurs

Når brukes trade promotion (forhandlerstøtte)?

Trade promotion brukes ofte når produsenten opererer i et svært konkurransepreget miljø. I slike situasjoner kan trade promotion brukes til å differensiere (skille) produsentens produkter fra konkurrentenes. Brukes trade promotion korrekt kan dette skape økt synlighet og mekevarebevisthet i mellomleddet.

Trade Promotion kan også brukes for å øke forbruket av et bestemt produkt i en tidsperiode, forbedre distribusjonen av deres produkt (er) hos bestemte forhandlere, styrke relasjonen med forhandlerne, komme inn i et bestemt markedssegment eller inn i eksisterende segmenter med et nytt produkt.

Trade promotion management

Trade promotion management (TPM) er prosessen med å planlegge, gjennomføre og regnskapsføre finansieringen av arrangementer og aktiviteter på detaljhandelsnivå. Dette inkluderer aktiviteter som budsjettering, merkevarestyring, kontoadministrasjon, analyser og back-end prosesser.

Tre kritiske suksessfaktorer (KPI)

Å planlegge gode trade promotion kampanjer er ikke lett, men erfaringsmessig har følgende tre vurderingskriterier vist seg å være tre gode KPI.

Porteføljemikseffekt

Portfolio Mix Impact er den normaliserte effekten av å handle kunder opp eller ned i porteføljen. For eksempel, hvis en kampanje bytter kunder fra $10/enhet nettoinntekt til $5/enhet nettoinntekt, er blandingseffekten -$5. Denne beregningen er viktig å se for å sikre at kannibalisering holdes på et minimum når du promoterer.

Inkrementalitet

Inkrementalitet er antallet salg som ikke ville ha skjedd uten en kampanje. Inkrementalitet hjelper til med å identifisere  kostnaden/fordelen  ved en kampanje – inkrementell dekningsmargin versus inkrementell markedsføringskostnad.

Marginpool

Marginpoolen/inntektspoolen er prosentandelen av inntekten av den totale salgsprisen. For eksempel, hvis et produkt selges for $5, men kjøpes fra produsenten for $2, er produsentens inntektspool 40 %. Inntektspool hjelper med å identifisere investeringsnivået fra alle deltakere for å generere inkrementelle salg og hjelpe til med å veilede felles forretningsplanlegging.

Du leser nå artikkelserien: Markedskommunikasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << EmballasjeSalgsfremmede tiltak (Sales Promotion) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Kommunikasjonsvirkemidler
  • Telemarketing
  • Emballasje
  • Trade promotion (forhandlerstøtte)
  • Salgsfremmede tiltak (Sales Promotion)
  • Informasjon og samfunnskontakt (Public Relation)
  • Reklame
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering (embedded marketing)
  • Digital markedsføring
  • Du leser nå artikkelserien: Kommunikasjonsvirkemidler

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Salgsfremmede tiltak (Sales Promotion)Emballasje >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Kommunikasjonskanal, mediekanal og medium
  • Integrert markedskommunikasjon (Kommunikasjonsmiks)
  • Kommunikasjonsvirkemidler
  • Reklame
  • Grafiske mediekanaler
  • Analoge mediekanaler
  • Informasjon og samfunnskontakt (Public Relation)
  • Direkte markedsføring
  • Personlig salg
  • Salgsfremmede tiltak (Sales Promotion)
  • Trade promotion (forhandlerstøtte)
  • Emballasje
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering (embedded marketing)
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Telemarketing
  • WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)
  • Digitale kanaler og virkemidler
  • Sosiale medier
  • E-postmarkedsføring
  • Nettside og nettsted
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.