Du må tillate JavaScript å kjøre på din enhet for å se denne siden.
Gå til Innstillinger for din nettleser og tillat bruk av JavaScript og informasjonskapsler.
Hjem Gründer-skolen

Gründer-skolen

Gründer – skolen

Gründer - skolen er en artikkelserie skrevet for grundere som ønsker å realisere sin forretningside.

Gründer / entreprenør

Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.

Hvorfor ønsker du å bli en gründer og forstår du risikoen...

En gjennomgang av de vanligste årsakene, og en presisering av risikoen som er forbundet med å etablere egen virksomhet

Hvilke egenskaper må gründeren ha?

Veien du må gå når du skal etablere en egen virksomhet kan både være lang og kronglete. Siden du heller ikke kan prøve og feile for å lære av egne feil, for så å gå tilbake å gjøre det riktige ved andre forsøk, gjør utfordringene ekstra store.

Hvordan mislykkes som grunder?

Med etterpåklokskapens presisjon er det forholdsvis enkelt å liste opp forhold som gjør at forretningsideen og grunderkonseptet mislykkes. De viktigste årsakene er:

Hvordan lykkes som gründer?

Det avgjørende er at du har et unikt markedstilbud som i kundens øyne gir klare fordeler i forhold til andre konkurrenter

De ti bud for å lykkes med å etablere egen virksomhet

Punktene nedenfor er en liten pekepinn på hva du bør tenke gjennom og fokusere på for å lykkes som grunder.

Halve oppskriften til suksess er å oppnå fremgang ved å unngå...

Planlegg virksomheten din, så har du mulighetene til å "gjøre tabber på papiret" istedenfor i det virkelige liv, hvor konsekvensene er katastrofale.

Suksessfaktor 1 – Produkt/tjeneste (verditilbudet)

Hvorfor er verditilbudet (dine produkter/tjenester) en kritisk suksessfaktor? I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvasom er viktig å planlegge i denne sammenheng.

Suksessfaktor 2 – Markedet & markedskommunikasjon

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor Markedet og markedskommunikasjon er en kritisk suksessfaktor for alle gründere.

Suksessfaktor 3 – Ledelse, kompetanse og verdiskapning

Det er ingen tilfeldighet at investorer sier at de IKKE investerer i ideer, men i personene bak ideen.

Suksessfaktor 4 – Finansielle forhold

Uten at du har de finansielle forholdene i orden, blir det heller ikke noe av dine etableringsplaner. Vi ser i denne artikkelen nærmere på hvilke finansielle forhold det er viktig å få oversikt over og planlegge for.

Starte eget firma: Grunderprosessen / etableringsprosessen

Prosessen med å etablere et eget firma som skal realisere en ide du har kan deles opp i følgende fire faser: fra ideen oppstår til du selskapet i driftsfasen.

Starte eget firma: Fase 1 – Fra ide til beslutning

Ide og beslutningsfasen leder frem til planleggingsfasen hvor du starter planleggingen av etableringen av selskapet

Starte eget firma: Fase 2 – Fra planlegging til etablering

Når beslutningen om å starte et eget firma er tatt starter planleggingsfasen som går ut på å planlegge hvordan du skal gjennomføre forretningsideen i detalj.

Starte eget firma: Fase 3 – Fra registrering til lansering av...

En gjennomgang av hva du må gjøre når selskapet er registrert og frem til lanseringen av ditt tilbud.

Selskapets idéfase

Hvorfor ønsker du å starte et selskap? Alle grunderprosjekter starter med en idefase hvor ideen om å starte en ny virksomhet blir født av grunderen.

Research fasen til forretningsideen

Når du sitter med en god forretningsidè, er neste fase å sjekke om forretningsidèen er gjennomførbar i forhold til dine ressurser, lovverket og konkurransesituasjonen.

Produktutvikling trinnene

De vanligste fasene i produktutviklingsarbeidet kan sammenfattes i følgende modell.

Prototype

En foreløpig utgave av et produkt, tjeneste eller system

Beslutningsfasen

Skal du slutte jobben, satse alle sparepengen og begynne å jobbe heltid med denne forretningsideen?

Planleggingsfasen til selskapsetableringen

Det heter seg at halve hemmeligheten til suksess, er å unngå å gjøre kjente feil. Det ligger mye sant i dette uttrykket.

Tillatelser

Hvilke tillatelser trenger du for å kunne realisere dine planer? I denne artikkelen ser vi nærmere på nettopp dette spørsmålet.

Forretningsplan

Forretningsplanen er et overordnet rammeverk for forretningsvirksomhetens fremtidige kurs og strategi. Den angir hvilke langsiktige og kortsiktige mål virksomheten skal nå, samt hvordan disse målene skal nås.

Corporate Governance (eierstyring)

Prinsipper for hvordan selskaper bør ledes, organiseres og administreres, og hvilke interesser organiseringen skal tilgodese.

Styret i bedriften

Hva er et styre, hvordan velges det, hvem velger det, hvor stort må det være, hvem kan sitte der og hvordan organiseres styret?

Finansiering av selskapet

Det finnes mange måter å finansiere nye ideer, men alle metodene har sine fordeler og ulemper og ikke alle mulighetene er tilgjengelig for alle.

Registrer selskapet

Myndighetene krever at stifter et selskap, når du ansetter arbeidstakere og/eller når du starter omsetning av avgiftspliktige varer eller tjenester. Så sant minst en av disse situasjonene oppstår, skal du registreres i Enhetsregisteret ved Brønnøysundregistrene.

Immaterielle rettigheter

En idé kan beskyttes ved hjelp av patent, design/mønster eller varemerke. Patentstyret (Styret for det industrielle rettsvern) er den nasjonale registrering myndigheten.

Etableringsfasen til selskapet

En gjennomgang av hva du må tenke på og gjøre i etableringsfasen av egen virksomhet.

Å leie lokaler

Å leie lokaler er ofte en lang og tidkrevende prosess, hvor det er mange spørsmål som må behandles. Spørsmål av både strategisk og stor økonomisk betydning for selskapet må besvares før det endelige valget tas.

De administrative arbeidsoppgavene

Ingen starter et eget selskap fordi de ønsker å jobbe med regnskap eller fakturering, men uten gode administrative rutiner for virksomheten din kan vi love deg at det vil gå galt.

Rekruttering og rekrutteringsprosessen

Hva er rekruttering og hvordan bør rekrutteringprosessen legges opp slik at du ender opp med å ansette rett person? Følg denne fremgangsmåten.

Opplæring av medarbeidere

Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til. Opplæringen skal blant annet omfatte hvordan jobben skal utføres og hvilke regler og lover som gjelder på arbeidsplassen.

Belønning og belønningssystemer

Hvordan bruke belønninger og belønningssystemer for å motivere og styre organisasjonsmedlemmenes atferd?

Helse, miljø og sikkerhet (HMS)

HMS skal forebygge skader og miljøforstyrrelser, sikre virksomheters ansatte et sunt arbeidsmiljø, og sikre beboere og brukere av bygg og anlegg et godt ute- og innemiljø.
/div>
<