Situasjonsanalyse

Denne artikkelen er del 1 av 40 artikler i om Situasjonsanalyse

Denne artikkelen er del 12 av 16 artikler i om Strategisk planlegging

Denne artikkelen er del 2 av 19 artikler i om Markedsplanlegging

Denne artikkelen er del 5 av 21 artikler i om Forretningsplan

Denne artikkelen er del 2 av 6 artikler i om Forskningens rammebetingelser

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEn analyse av virksomhetens arbeidsbetingelser, med det mål å finne sterke/svake sider, samt muligheter og trusler i omgivelsene.

Scenario

Denne artikkelen er del 10 av 10 artikler i om Prognosering

Denne artikkelen er del 13 av 16 artikler i om Strategisk planlegging

Denne artikkelen er del 6 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterEn analyse som tar utgangspunkt i fremtiden (f.eks. år 2025), for så å beskriver den utviklingen som har skjedd fra i dag til dette tidspunktet.

visjon

Visjon

Denne artikkelen er del 3 av 7 artikler i om Forretninggrunnlaget

Denne artikkelen er del 9 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterVisjonen forteller hva som er virksomhetens ”drøm”, og trekker dermed opp det overordnede målet og kursen for alt virksomheten gjør.

rbk-verdigrunnlag

Verdigrunnlag (kjerneverdier)

Denne artikkelen er del 18 av 22 artikler i om Holistisk Systemledelse

Denne artikkelen er del 6 av 30 artikler i om Moral & etikk

Denne artikkelen er del 11 av 33 artikler i om Lærende organisasjoner

Denne artikkelen er del 5 av 7 artikler i om Forretninggrunnlaget

Denne artikkelen er del 10 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 12 minutterVerdigrunnlag, eller kjerneverdier, er de grunnleggende verdiene som styrer en organisasjons handlinger og beslutninger.

branding

Omdømme (Corporate branding)

Denne artikkelen er del 1 av 15 artikler i om Omdømme

Denne artikkelen er del 9 av 14 artikler i om Kommunikasjonsplan

Denne artikkelen er del 13 av 19 artikler i om Markedsplanlegging

Denne artikkelen er del 7 av 7 artikler i om Konkurransevirkemidler

Denne artikkelen er del 19 av 20 artikler i om Konkurransefortrinn

Denne artikkelen er del 6 av 7 artikler i om Forretninggrunnlaget

Denne artikkelen er del 11 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 13 minutterOmdømme er den oppfatning folk har til et merke, eller rettere sagt hvilke assosiasjoner de har til en merkevare (bedrift).

Innholdet i en forretningsmodell

Forretningsmodell

Denne artikkelen er del 1 av 34 artikler i om Forretningsmodell

Denne artikkelen er del 4 av 7 artikler i om Forretninggrunnlaget

Denne artikkelen er del 12 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 12 minutterForretningsmodellen forteller HVORDAN selskapet skaper og tjener penger på sine kundeverdiene gjennom å dekke identifiserte kundebehov. 

Oppbygningen av et forretningsmål

Forretningsmål

Denne artikkelen er del 1 av 6 artikler i om Forretningsmål

Denne artikkelen er del 2 av 10 artikler i om Strategisk kjerne

Denne artikkelen er del 14 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 10 minutterMens forretningsideen, visjonen og misjonen er kvalitative mål virksomheten skal jobbe langsiktig mot, angir forretningsmålet hvilke kvantitative mål som skal nås innen utgangen av planperioden.

forretningstrategi

Forretningsstrategi

Denne artikkelen er del 1 av 20 artikler i om Forretningsstrategi

Denne artikkelen er del 6 av 6 artikler i om Forretningsmål

Denne artikkelen er del 3 av 10 artikler i om Strategisk kjerne

Denne artikkelen er del 15 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterEn strategi som trekker opp kursen og angir hovedaktivitetene som skal benyttes for å nå forretningsmålet. Kartet som viser veien til målet.

systemet i systemanalytisk verdiledelse

Forretningsplanens del-planer

Denne artikkelen er del 16 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterSkal forretningsplanen lykkes kreves det at vi utvikler 6 del-planer som tar for seg hvert av perspektivene i virksomhetens system.

markedsplan

Markedsplan

Denne artikkelen er del 1 av 36 artikler i om Markedsplan

Denne artikkelen er del 18 av 19 artikler i om Markedsplanlegging

Denne artikkelen er del 18 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterEn gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.

verdikjedesystemet

Prosessplan

Denne artikkelen er del 19 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 9 minutterNoe av det viktigste i en forretningsplan er hvordan selskapet har tenkt å produsere markedstilbudet sitt. Hvordan skal produksjonen legges opp? Hvilke innsatsfaktorer skal benyttes? Hvilke prosesser vil bli benyttet? Hvor stor arbeidsstokk trenges og hvilke typer? Hvilke leverandør og salgsapparat benyttes?

renhold

Supportplan

Denne artikkelen er del 20 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterSelskapets støtteaktiviteter, d.v.s. ikke verdiskapende aktiviteter som kun er nødvendig for at kjerneaktivitetene skal fungere

bakgrunn-beskrivelse

Kilder til informasjon i forretningsplanen

Denne artikkelen er del 21 av 21 artikler i om Forretningsplan

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterHvem som har bidratt til utarbeidelsen? Hvilke metoder og kilder som er benyttet? Faktarelevant informasjon som bygger opp under kvaliteten og troverdigheten til det som presenteres.