Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 28 av 35 artikler om Viral markedsføring

Statusbehov

Etter de sosiale behovene regnes statusbehovet som vårt viktigste behov. I behovspyramiden utgjør statusbehovet det nest høyeste behovet. Det vil si mindre viktig enn de lavere rangerte behovene (fysiologiske-, trygghets- og sosiale behov).

Vi har alle ulike statusbehov som vi prøver å få dekt når vi bruker de sosiale mediene og velger ut hva vi skal dele med andre.

Er vi så heldige at vi får et eller annet medium til å skrive noe positivt om oss, er sjansene for at vi kommer til å dele dette budskapet med vårt sosiale nettverk på ulike måter ganske store. Spesielt hvis vi ikke er kjendiser som er vant å lese om oss selv i ulike medier. 

At vi bruker sosiale medier til å skryte av oss selv for å oppnå økt sosial status i vårt sosiale nettverk er åpenbart og kjent for de fleste. Vårt statusbehov kommer imidlertid også til syne på andre måter når vi bruker de sosiale mediene.

Er du en stolt eier av en BMW som er opptatt å vise din økonomiske status for de andre i et bestemt sosialt nettverk, og kommer over en bil test som kårer BMW til “verdens beste luksusbil” er sjansene temmelig store for at du kommer til å dele denne bil-testen i dette nettverket, med kommentaren “Hva var det jeg sa….” e.l. for å fortelle omgivelsene dine at du eier en BMW som er en svært dyr bil og nå er den også kåret til den beste bilen i sin klasse. Den samme personen vil ganske sikkert dele et bilde av sin nye Rolex klokke når han kjøper den eller dele et bilde fra produsenten. Alt for å vise sin status i gruppen.


Behovet for selvrealisering

Behovet for selvrealisering anses som det høyeste (minst viktig) behovet i Maslows behovshiearki og tar for seg vårt innebygde behov for å realisere det potensialet, talentet og de mulighetene vi selv mener å ha. Dette gjør vi på flere måter når vi bruker sosiale medier. Hvordan er selvfølgelig helt avhengig av hvilket potensial, talent og muligheter vi prøver å realisere. 

En person som nettopp har startet for seg selv, vil være opptatt av å dele produktnyheter o.l. de selv eller leverandørene deres kommer med, mens en person som planlegger å bestige Mount Everest vil dele alt de kommer over av sjokkerende eller inspirerende artikler om Mount Everest på sin sosiale profil.

Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Delinger dekker vårt behov for lett underholdningDe sosiale mediene skaper vår identitet >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Viral markedsføring
  • To-steg hypotesen
  • Opinionsleder
  • Influencers og influencer marketing
  • Den virale spredningsprosessen
  • Positive og negative sider ved viral markedsføring
  • Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?
  • Sosial- og viral markedsplanlegging
  • Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse
  • Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe
  • The Social Technographics Profile
  • Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål
  • Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy
  • Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering
  • Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov
  • Delinger kan dekke sosiale behov
  • Delinger dekker behovet for nyheter og sladder
  • Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt
  • Delinger dekker vårt behov for lett underholdning
  • Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering
  • De sosiale mediene skaper vår identitet
  • FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori
  • Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen
  • Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring
  • Avsenderens betydning for delingsfrekvensen
  • Gjør det enkelt å dele
  • Belønn og oppfordr til deling