Domene og webhotell fra OnNet.no

Hør artikkelen

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 29 av 35 artikler om Viral markedsføring

En av de viktigste årsakene til at de sosiale mediene er blitt så populære er at de gir folk en anledning til å fortelle:

  • hvem de er
  • hva de gjør
  • hva de står for
  • hva de mener

Vi tiltrekkes med andre ord av de sosiale mediene fordi de er så godt egnet til å bygge og bekrefte “vår identitet“. En identitet som vi bruker til å skille oss ut fra “de andre” på en positiv måte og til å markedsføre oss selv ovenfor fremtidige relasjoner, f.eks. fremtidig kjæreste, venner, arbeidsgiver osv.

Hver gang vi poster ett innlegg på vår sosiale profil, kommenterer noe, klikker likes eller deler ett innlegg med vårt sosiale nettverk forteller vi omgivelsene våre “hvem vi er”, “hva vi står for” og “hva vi mener om saker og ting”. Før vi velger å dele noe vil vi alle derfor ubevisst stille oss selv følgende spørsmål:

“HVOR GODT VIL DETTE INNLEGGET STYRKE MIN ØNSKEDE IDENTITET I MITT SOSIALE NETTVERK?”

Budskap som vi oppfatter som godt egnet til å fortelle hvem vi egentlig er, hva vi står for eller mener om noe vil vi enkelt dele, mens budskap som ikke gjør det sjelden vil bli delt.

Vi bruker med andre ord de sosiale mediene i stadig større grad til å fortelle noe om oss selv, eller sagt på en annen måte:

“Vi bruker de sosiale mediene til å skape vår identitet”

Eller «iscenesette oss selv» som sosiologene gjerne uttrykker det.

Markedsførere som skal skape virale effekter, bør derfor skaffe seg en god forståelse av hva Influencers opplever som «kult» for målgruppen deres. Noe om igjen forutsetter at vi vet hvilke personlighetstyper vi ønsker å kommunisere med, slik at vi velger det rette språket, symbolene og virkemidlene for dem. Dvs. et språk, symboler og virkemidler de selv ville ha brukt hvis de hadde hatt din jobb.

Har du markedsført deg selv ovenfor hele ditt sosiale nettverk som verdens største fan av Michael Jackson og et bestemt politisk ståsted, vil din selektive oppmerksomhet og -persepsjon gjøre at du lettere blir oppmerksom på alle innlegg i sosiale medier om omhandler nettopp Michael Jackson og ditt politiske ståsted, men også lettere dele det med resten av ditt sosiale nettverk hvis du selv er enig i innlegget og synes det bare er med på å styrke opp din image som Michael Jackson fan eller dette politiske ståstedet offisielt. Dette gjelder det å utnytte når vi skal prøve å lage kampanjer og innlegg som går viralt. 

Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealiseringFIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Viral markedsføring
  • To-steg hypotesen (Word Of Mouth / “jungeltelegrafen”)
  • Opinionsleder
  • Influencers og influencer marketing
  • Den virale spredningsprosessen
  • Positive og negative sider ved viral markedsføring
  • Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?
  • Sosial- og viral markedsplanlegging
  • Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse
  • Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe
  • The Social Technographics Profile
  • Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål
  • Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy
  • Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering
  • Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov
  • Delinger kan dekke sosiale behov
  • Delinger dekker behovet for nyheter og sladder
  • Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt
  • Delinger dekker vårt behov for lett underholdning
  • Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering
  • De sosiale mediene skaper vår identitet
  • FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori
  • Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen
  • Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring
  • Avsenderens betydning for delingsfrekvensen
  • Gjør det enkelt å dele
  • Belønn og oppfordr til deling
  • Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.