Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Gjør det enkelt å dele
Den vanligste feilen folk gjør når de skal lage en viral kampanje er at de glemmer å gjøre det enkelt for leserne å dele budskapet.
På hjemmesidene, bloggen, Facebook og andre steder budskapet publiseres må det gjøres så enkelt som mulig for dem som ser budskapet å dele det med sitt sosiale nettverk. Sett inn store deling knapper som er lett å få øye på og oppfordre alle som leser budskapet til å dele det med sitt sosiale nettverk.
Hvor knappen for deling settes inn har også betydning for delingsfrekvensen. Foreløbige tester viser at øverst til venstre på siden er den beste plasseringen, men disse testene er ennå ikke overbevissende nok til å lage generelle regler ut fra funnene. Poenget er uansett at plasseringen av delingsmulighetene påvirker delingsfrekvensen.
Jo enklere det er å dele budskapet, jo flere vil også velge å dele det.
Belønn og oppfordr til deling
Det er imidlertid ikke nok å gjøre det så enkelt som mulig å dele budskapet. Du bør også oppfordre leserne til å dele budskapet. På engelsk kalles dette “Call to action“. Dette er et gammelt triks fra DM-verden som også gjelder for de sosiale mediene.
Et annet kjent triks for å øke delingsfrekvensen er å inkludere en belønning i budskapet, f.eks. gratis produkter, e-bøker eller andre monetære incentiver. Slike tiltak øker alltid delingsfrekvensen.
Spesielt effektivt har dette vist ovenfor sjansene for at budskapet blir delt med “svake bånd” og for mindre kjente merkevarer, sier bl.a. van der Lans og van Bruggen (2010).
Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring