Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 34 av 28 artikler om Viral markedsføring

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter

like-share

Gjør det enkelt å dele

Den vanligste feilen folk gjør når de skal lage en viral kampanje er at de glemmer å gjøre det enkelt for leserne å dele budskapet. 

På hjemmesidene, bloggen, Facebook og andre steder budskapet publiseres må det gjøres så enkelt som mulig for dem som ser budskapet å dele det med sitt sosiale nettverk. Sett inn store deling knapper som er lett å få øye på og oppfordre alle som leser budskapet til å dele det med sitt sosiale nettverk.

Hvor knappen for deling settes inn har også betydning for delingsfrekvensen. Foreløbige tester viser at øverst til venstre på siden er den beste plasseringen, men disse testene er ennå ikke overbevissende nok til å lage generelle regler ut fra funnene. Poenget er uansett at plasseringen av delingsmulighetene påvirker delingsfrekvensen. 

Jo enklere det er å dele budskapet, jo flere vil også velge å dele det. 

Belønn og oppfordr til deling

Det er imidlertid ikke nok å gjøre det så enkelt som mulig å dele budskapet. Du bør også oppfordre leserne til å dele budskapet. På engelsk kalles dette “Call to action“. Dette er et gammelt triks fra DM-verden som også gjelder for de sosiale mediene. 

Et annet kjent triks for å øke delingsfrekvensen er å inkludere en belønning i budskapet, f.eks. gratis produkter, e-bøker eller andre monetære incentiver. Slike tiltak øker alltid delingsfrekvensen.

Spesielt effektivt har dette vist ovenfor sjansene for at budskapet blir delt med “svake bånd” og for mindre kjente merkevarer, sier bl.a. van der Lans og van Bruggen (2010).

Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Avsenderens betydning for delingsfrekvensen
    Andre artikler i serien er: 
  • Viral markedsføring
  • To-steg hypotesen (Word Of Mouth / “jungeltelegrafen”)
  • Opinionsleder (influenser)
  • Influenser og influencer marketing
  • Den virale spredningsprosessen
  • Positive og negative sider ved viral markedsføring
  • Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?
  • Sosial- og viral markedsplanlegging
  • Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse
  • Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe
  • The Social Technographics Profile
  • Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål
  • Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy
  • Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering
  • Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi et innlegg?
  • Deling drives av vårt behov for nyheter og underholdning
  • FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori
  • Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen
  • Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring
  • Avsenderens betydning for delingsfrekvensen
  • Oppfordr til deling og gjør det enkelt å dele
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.