Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Vekst gjennom innovasjon er den tredje vanlige vekststrategien for virksomheter.
Siden alle produkter, tjenester, systemer, strukturer, prosesser, kulturer og organisasjoner har en livssyklus fra de blir født til de dør og blir erstattet av nye produkter, tjenester, systemer, strukturer, prosesser, kulturer og organisasjoner som tar over deres funksjon, er innovasjon ikke noe en virksomhet kan velge eller ikke. Det er en dyd av nødvendighet hvis virksomheten ønsker å overleve på lengre sikt.
Innovasjonsmål og -strategier
Innovasjonen er nødvendig på alle områder i organisasjonen. Det holder ikke bare å fokusere på produktutvikling for å komme opp med stadig nye produkter, tjenester og verditilbud som kan skape ny markedsvekst. Innovasjonen som skal legge grunnlaget for vekst på skje innenfor alle perspektivene som inngår i systemet til Systemanalytisk Verdiledelse. Noe som er prøvd illustrert i modellen som viser hvilke områder innovasjonen må ta for seg og hvilke områder det må lages et innovasjonsmål for som støttes av en innovasjonsstrategi som viser hvordan innovasjonsmålet skal nås.
Et delmål til vekstmålet
Innovasjonsmålene er delmål til vekstmålet innenfor hvert av perspektivene i systemet til Systemanalytisk Verdiledelse. Dette fordi innovasjonens formål er å oppnå en eller annen form for økonomisk-, markeds-, organisatorisk-, prosess- eller kundeverdi vekst som sluttresultat.
Ettersom innovasjonen er så viktig for enhver virksomhet og ettersom dette er et så omfattende og komplisert fagfelt har vi valgt å ta for oss innovasjons begrepet i en egen artikkelserie.
Du leser nå artikkelserien: Vekst