Strategi for endring
Årsaken til at en organisasjon må gjennomføre endringer skyldes at organisasjonen har kommet i disharmoni med markedssystemet de er en del av. En disharmoni som er skapt av ulike ytre og indre drivkrefter i organisasjonen som har drevet organisasjonen i disharmoni med sine interne- og eksterne arbeidsbetingelser. Disse drivkreftene oppstår ikke nødvendigvis som enten eller, men flyter ofte over i hverandre. Før vi kan komme med løsninger og planer på det problemet drivkreftene representerer må vi identifisere dem gjennom en diagnose av nå-situasjonen. Når drivkreftene er identifisert må de oversettes til konkrete problemstillinger før vi kan forme konkrete endringsprosesser som samles i en endringsstrategi.
Hva er en endringsstrategi?
En endringsstratetegi er en langsiktige endringsplan som forteller oss hvordan vi skal nå vårt endringsmål. Begrepet kalles også “strategi for endring” og kan defineres slik:
“En endringsstrategi er den fremgangsmåten vi har valgt å bruke for å nå vårt endringsmål, med de ressursene, tidsrammen og kompetansen vi har til rådighet.”
Mens endringsmålet forteller oss hva vi ønsker å oppnå med endringsprosessen, forteller endringsstrategien oss hvordan vi skal nå målet med de tildelte ressursene, tidsrammen og den endringskompetansen vi har til rådighet.
Det finnes mange ulike endringsstrategier å velge mellom. Noen av de mest kjente fremgangsmåten og strategiene er: